Į DELFI kreipėsi sunerimęs savivaldybė bendrovės „Vilniaus viešasis transportas“ darbuotojas. Anot jo, daugelis kolegų pasibaisėjo, kokie autobusai šiuo metu pristatyti į parką ir kuo reikės vežioti vilniečius.

„Atvarė dešimt autobusų. Baisu, kas ten darosi, visas parkas pakraupęs. Mums ašaros teka: viešai sako, kad nauji autobusai bus, o atvarė šešiolikos metų senumo iš Vokietijos. Nuvežė į „Regitrą“, pažiūrėjo ir pasibaisėjo: stabdžių nėra, apačia papuvusi, baisu važiuoti, ką jie ruošiasi vežti, nežinau, bet čia yra katastrofa“, – sakė anonimu norėjęs likti vyriškis.

Jo įsitikinimu, bendrovė su savivaldybe veikiausiai daro kažkokią aferą, kuria turėtų pasidomėti specialiosios tarnybos.

„Kaip gali šitaip savivaldybė leisti? Matyt plauna pinigus, kažkokia schema tikriausiai yra. Žmonės moka tokius pinigus, tokius mokesčius, o ką jie perka? Kuo nori vežioti? Vairuotojai bijo važiuot, sako, neduok dieve, kažkas atsitiks, sodins į kalėjimą“, – žėrė pašnekovas.

Iš tikrųjų sausio 28 d. Vilniaus savivaldybė išplatino pranešimą žiniasklaidai, kuriame teigė, kad „Vilniaus viešasis transportas“ per trejus metus iš savo lėšų planuoja papildyti parką 150 autobusų.

„Vilniečiai viešuoju transportu galės važiuoti dar patogiau ir saugiau. Vilniaus miesto savivaldybė šį pavasarį planuoja skelbti konkursą 40 naujų ekologiškų autobusų įsigijimui. Šie nauji ekologiški, dviašiai ir triašiai autobusai papildys Vilniaus gatvėmis važiuojančių autobusų parką“, – garsiai žadėjo sostinės valdžia.

Tuo pačiu metu vykdyti konkursai išsinuomoti 30 autobusų, kurie pirmą kartą būti registruoti (t. y. pradėti eksploatuoti) ne anksčiau kaip 2000 m.

Sprendžiant iš Viešųjų pirkimų tarnybos (VPT) ataskaitų, jau sausio 26 d. žinota, iš ko ir už kiek bus išnuomoti pirmieji 10 autobusų. Šiomis dienomis į autobusų parką jie ir atkeliavo iš konkursą laimėjusios UAB „Meteorit turas“, kuri įsikūrusi Visagine.

Numatyta, kad iš jos autobusais bus nuomojami metus, su galimybe sutartį pratęsti dar metams. Už maksimalų terminą (su pratęsimu) šiai bendrovei gali būti sumokėta 416 tūkst. Eur. VPT duomenimis, ir ankstesniais metais ji turėjo stambių sandorių su „Vilniaus viešuoju transportu“ – pvz., 2015 m. sausį su ja sudaryta 1,7 mln. Eur vertės sutartis dėl keleivių pervežimo.

Kitą konkursą dėl 10 senų autobusų nuomos prieš kurį laiką laimėjo Vilniaus oro uoste lėktuvus aptarnaujanti UAB „Baltic Ground Services“ (tai yra antrinė Gedimino Žiemelio vadovaujamos „Avia Solutions Group“ įmonė). Už vienerius metus savivaldybė jai daugiausia sumokės 201 tūkst. Eur. Jei nuoma bus pratęsta dar metams – dvigubai tiek.

Iš ko bus nuomojami paskutiniai 10 autobusų, kol kas neaišku. Pasiūlymus jam buvo galima teikti iki kovo 1 d., tad konkurso nugalėtojas dar nepaskelbtas.

Beje, „Meteorit turas“ ir „Baltic Ground Services“ dalyvavo analogiškuose konkursuose 2014 m. Sutapimas ar ne, bet kaip rodo VPT duomenys, tąkart abi bendrovės pasiūlė pasiūlė savivaldybės įmonei nuomotis autobusus už identišką kainą – 993 712 litų ir 50 centų.

Tiesa, VPT atstovė spaudai Vytautė Šmaižytė paaiškino, kad vienodų kainų viešųjų pirkimų konkursų pasiūlymuose pasitaiko, nes kartais tiekėjai pagal paskelbtas sąlygų gali apskaičiuoti kokią sumą gali išleisti perkančioji organizacija. Dėl to autobusų nuomos konkursu tarnyba nesidomėjusi.

Vilniaus savivaldybės Rinkodaros ir komunikacijos skyrius perdavė laikinojo „Vilniaus viešojo transporto“ vadovo Rimanto Markausko komentarą. Atsakydamas į darbuotojų nuogąstavimus dėl autobusų saugumo jis teigė, kad pagal konkurso sąlygas šie turi būti tvarkingi, su galiojančiais techninės apžiūros dokumentais.

Anot vadovo, nuomoti senus autobusus nuspręsta dėl to, kad baigiasi dabar eksploatuojamų autobusų nuomos sutartis.

„Tai nėra parko atnaujinimas, o tik laikinas sprendimas siekiant užtikrinti paslaugų kokybę. Vilniaus miesto savivaldybė šį pusmetį planuoja skelbti konkursą 40 naujų ekologiškų autobusų įsigijimui“, – komentavo R. Markauskas.

Vadovas taip pat priminė, kad Vilniaus miesto savivaldybė jau artimiausiu metu skelbs konkursą privačiam vežėjui, kuris eksploatuos 100 naujų autobusų.

Į klausimą, kodėl nuomojami tokio senumo autobusai, jis atsakė taip: „Priklausomai nuo nuvažiuotos ridos autobusas praktiškai nusidėvi per 10–12 metų. Naudotų 2005 m., o ypač 2010 metų gamybos autobusų, parduodama nedaug. 2000 m. gamybos autobusų kaina (atitinkamai ir nuomos kaina) yra praktiškai du kartus mažesnė nei 8–10 metų amžiaus autobusų.

Paskelbus vieną konkursą visiems 30 autobusų, tikimybė, kad apskritai atsiras nuomotojas labai maža, nes nuomotojas turi kažkur Europoje nusipirkti 30 autobusų, kurių tokiais kiekiais niekas neparduoda, t. y. už 30 autobusų 2005 metų gamybos investuoti apie 1,2 mln. Eur (po 40 tūkst. Eur už 1 vnt.) ir susigrąžinti investicijas metus – dvejus“.

Pasak R. Markausko, autobusų nuomos kaina bus ribojama – už juos bus mokama ne daugiau kaip 0,18 Eur už kilometrą. Konkurso sąlygose numatyta, kad vieno autobuso vidutinė rida per vieną mėnesį – 8 tūkst. km. Vadinasi, vidutiniškai už vieno autobusą nuomą bus sumokėta 17 280 Eur (0,18x8000x12) per metus, o sutartį pratęsus antriems metams – 34,5 tūkst.

Taigi, be 5,5 tūkst. Eur tiek, kiek, vadovo žodžiais, naudotą autobusą kainuoja nusipirkti. Tiesa, pagal konkurso sąlygas išnuomotų autobusų savininkai turi suteikti garantiją pagrindiniams nuomojamų autobusų agregatams – varikliams, pavarų dėžėms ir kt. Jei sugestų nupirkti naudoti autobusai už jų remontą reikėtų mokėti savininkui.

„Naudotiems autobusams pirkti bankai finansavimo neskiria. Be to, kaip minėjau, triašiai naudoti autobusai reikalingi laikinai. Atėjus į miestą privačiam vežėjui, galėsime atsisakyti šių autobusų nuomos, o taip pat seniausių autobusų“, – aiškino R. Markauskas.

Šaltinis
Temos
Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
www.DELFI.lt
Prisijungti prie diskusijos Rodyti diskusiją (674)