Naują vairuotojų kursų registracijos tvarką patvirtinusi Švietimo ir mokslo ministerijoje kaip tik kitą savaitę rengia susitikimą su vežėjų atstovais dėl iš užsienio atvykstančių vežėjų mokymo ir pažymėjimų, suteikiančių teisę ES šalyse vežti keleivius ir krovinius, išdavimo. 

Vežimo automobiliais asociacija „Linava" norėtų, kad įgyti šį pažymėjimą galėtų ir asmenys, neturintys leidimo gyventi Lietuvoje

Tuo tarpu Švietimo įstatyme įtvirtinta, jog trečiųjų šalių piliečiams formalusis mokymas gali būti teikiamas tik turint laikiną ar nuolatinį leidimą gyventi Lietuvoje. Nuolatinio leidimo vairuotojai iš trečiųjų šalių paprastai neturi, tik leidimą dirbti Lietuvos Respublikoje ir daugkartinę vizą.

„Girtekos" teigimu, Lietuvos transporto sektoriaus įmonės nuo gegužės 27 d. faktiškai nebegali įdarbinti vairuotojų iš trečiųjų šalių. Tokia situacija susidarė dėl Švietimo ir mokslo ministerijos sprendimo, kuriuo pakeista registracijos į privalomus profesinės kvalifikacijos tobulinimo kursus vairuotojams („95 kodo" kursus) tvarka.

„Biurokratinės kliūtys įdarbinant vairuotojus iš trečiųjų šalių apsunkina transporto sektoriaus įmonių darbą. Šiuo metu vien mūsų įmonių grupėje negali pradėti dirbti beveik 150 vairuotojų iš Ukrainos. Dalis jų ketina atsisakyti sutarčių ir tai suprantama - „95 kodo" kursų negalime organizuoti jau kone mėnesį ir vis dar nėra aišku, kada jie bus atnaujinti. Be šių kursų - vairuotojai neturi teisės dirbti", - sako įmonių grupės „Girteka" transporto veiklos direktorius Aidas Nakčiūnas.

Jo teigimu, Lenkijoje, kurios transporto sektoriaus įmonės yra vienos pagrindinių konkurenčių Lietuvos vežėjams, vairuotojo iš trečiųjų šalių įdarbinimo procedūra, kartu su „95 kodo" kursais, trunka iki mėnesio. Lietuvoje net ir įprastomis sąlygomis ši procesas tęsiasi apie pusantro - du mėnesius. "Pagal naują registravimo į „95 kodo" kursus traktuotę - prisideda dar 4 - 5 mėnesiai. Tiek laiko negali laukti nei Lietuvos vežėjai, nei potencialūs darbuotojai iš trečiųjų šalių", - sako A. Nakčiūnas.

Transporto sektoriaus įmonės vis dažniau įdarbina vairuotojus iš trečiųjų šalių, nes dėl nuolatinės emigracijos Lietuvoje šios srities darbuotojų smarkiai trūksta. Įmonių grupėje „Girteka" nuolat dirba per 1100 vairuotojų iš trečiųjų šalių, daugiausiai Ukrainos. Iš viso įmonių grupėje dirba 7100 darbuotojų, iš kurių kone 90 proc. - vairuotojai.

Įmonių grupė „Girteka" - viena didžiausių transporto sektoriaus įmonių grupių Lietuvoje, vežanti krovinius gabenimą visoje Europoje, Skandinavijoje ir NVS valstybėse. Šiuo metu įmonių grupėje dirba 7100 darbuotojų, įmonių grupė valdo 2900 vilkikų ir 3100 puspriekabių parką.

Gegužės 27 d. įsigaliojo naujas švietimo ir mokslo ministro patvirtintas profesinio mokymo diplomo ir pažymėjimo turinio, formos ir išdavimo tvarkos aprašas. Pagal jį registruojant vairuotojus gauti „95 kodo" kursų baigimo pažymėjimą, reikalaujama įvesti nebe mokinio gimimo datą, bet asmens kodą. Tai užkerta kelią registruoti trečiųjų šalių piliečius, nes asmens kodas suteikiamas tik gavus leidimą laikinai gyventi Lietuvoje. Tokio leidimo išdavimas užtrunka 4-5 mėnesius.