Ryanair“, nežiūrint tikrai intensyvių skrydžių, pervežamo keleivių skaičiaus, neturėjo nė vieno nelaimingo atsitikimo. Taip pat – ir „Wizz Air“ ar „Norwegian“. Jie taupo kitose srityse, o ne tose, kurios susijusios su skrydžių sauga. Jie puikiai suvokia, kad niekas aviakompanijai nekainuoja taip brangiai, kaip katastrofa“, – sako A. Šumskas.

Saugiausios oro linijos priklauso australams

Nemažai žmonių, skrisdami lėktuvu arba išgirdę apie lėktuvo avariją, bando išsiaiškinti, kokios oro linijos saugios, o kokių verčiau vengti, todėl interneto svetainėse esantys saugiausių ir nesaugiausių oro linijų reitingai, pasak ekspertų, gana populiarūs. Šiemet pasirodęs naujausias interneto svetainės airlineratings.com, reitinguojančios lėktuvų saugumą ir kitus aspektus, tyrimas Australijos „Quantas“ kompaniją įvardijo kaip pačią saugiausią pasaulyje. Tačiau interneto svetainės redaktorius Geoffrey Thomas teigia, kad nereikia galvoti, jog likusios kompanijos – ne tokios saugios.

„Mes renkame TOP 10 saugiausių oro linijų, o dešimtuke jos išdėstomos abėcėlės tvarka. „Quantas“ išrinkome kaip saugiausias oro linijas. Svarbiausia to priežastis – „Quantas“ niekada nuo 1951 m. neturėjo katastrofos. Taip pat šios oro linijos paskutinius 60 metų yra lyderės saugumo inovacijų srityje“, – tvirtina G. Thomas. Jis priduria, kad beveik visos europinės oro linijos reitinguojamos aukščiausiais balais, tačiau į dešimtuką patenka tos, kurios yra vienu žingsneliu priekyje. G. Thomas svarsto, kad taip dažniausiai yra dėl to, jog jos prisideda prie aviacijos technologijų plėtros.

Tam, kad sudarytų saugiausių oro linijų reitingus, organizacija remiasi tarptautinių aviacijos saugumo auditų duomenimis. Atsižvelgiama ir į Europos Sąjungos (ES) juodąjį pasaulio oro linijų sąrašą. Toliau aviakompanijos tiriamos giliau. Pavyzdžiui, žiūrima, kiek incidentų yra patyrę oro linijų lėktuvai, kiek iš jų baigėsi katastrofa, kaip dažnai atnaujinamas orlaivių tinklas ar kiek per metus kompanija perveža milijonų keleivių. Taip iš gaunamų duomenų ekspertai atrenka 10 geriausių kompanijų, o iš jų išskiria pačią saugiausią ir moderniausią, kuri, kaip sako tyrėjai, pažengusi vienu žingsniu toliau už kitas.

A. Šumskas: sudaryti reitingai – subjektyvūs

Civilinės aviacijos administracijos direktoriaus pavaduotojas A. Šumskas pabrėžia, kad šios ar kitų organizacijų sudaromi saugiausių ir nesaugiausių aviakompanijų reitingai gali būti subjektyvūs, nes tyrėjai nusprendžia remtis skirtingais rodikliais, lemiančiais skrydžių saugumą. Pasak A. Šumsko, civilinės aviacijos administracijos duomenimis, daugiausiai saugiausių skrydžių užtikrina būtent ES šalių oro linijos.

„Šie leidiniai sudaro saugiausių ar nesaugiausių kompanijų sąrašą pagal savo sumąstytus kriterijus. Šio leidinio sudarytame nesaugiausių kompanijų reitinge mane truputį suglumino tai, kad nepaminėtos, pavyzdžiui, Afrikos šalių aviakompanijos, kur saugumo problemų išties yra“, – sako A. Šumskas.

Jo teigimu, skrydžių saugos analizė rodo, kad ES iš milijono skrydžių įvyko dvi avarijos. Antroje vietoje, anot A. Šumsko, – Šiaurės Amerika: iš milijono skrydžių, pagal statistiką, įvyko 2,1 avarijos, o Okeanijos šalyse, kurioms priklauso ir Australija, Naujoji Zelandija, įvyko 9 katastrofos.

Dalis Afrikos žemyno aviakompanijų yra įtrauktos į juodąjį ES oro linijų sąrašą. Jame taip pat ir dalis Azijos valstybių oro linijų. Pasak ekspertų, lėktuvams draudžiama įskristi į ES, kai lėktuvai yra blogos techninės būklės arba šalių civilinės aviacijos sauga nesilaiko būtinų reikalavimų.

G. Thomas: skrydžiai – neįtikėtinai saugi susisiekimo priemonė

Dažnai keliamas klausimas – ar pigių skrydžių oro linijos neaukoja saugumo komponento dėl kainos. Pasak G. Thomo, dauguma pigių skydžių kompanijų turi aukščiausius saugumo rodiklius, tačiau kai kurios tokio tipo kompanijos nėra prižiūrimos tarptautinio audito.

„Net kelios europietiškos pigių skrydžių kompanijos patenka į mūsų TOP 10 saugiausių pigių oro linijų kompanijų surašą. Tai – „Aer Lingus“, „Icelandair“, „Monarch Airlines“ ar britų „Thomas Cook“ kompanijos. Taigi yra daugybė pigių skrydžių kompanijų, kurios turi labai aukštus saugumo rodiklius, bet aš negaliu kalbėti už visas skrydžių oro linijas“, – teigia G. Thomas.

Jis tvirtina nežinąs, kodėl kai kurios kompanijos nedalyvauja tarptautinės oro transporto asociacijos saugumo audite. Esą kompanijų atstovai tvirtina, kad jos turi lygiai tokias pat geras saugumo ir patikros sistemas.

„Pavyzdžiui, aš keliauju į „easyJet“ ir tai – tikrai labai geros oro linijos. Niekada nekeliavau su „Ryanair“, bet tiek „Ryanair“, tiek „easyJet“ turi labai gerus saugumo įrašus. Deja, „Air Asia“ prarado savo lėktuvą, bet iki tol jie saugiai pervežė 230 mln. keleivių. Taigi skrydžiai vis dar išlieka neįtikėtinai saugia susisiekimo priemone“, – įsitikinęs G. Thomas.

Kad pigios Europos oro linijos atitinka visus saugumo reikalavimus, sutinka ir A. Šumskas. Jo teigimu, Europoje taikomi labai aukšti reikalavimai, o išimtys nedaromos jokioms aviakompanijoms. Be to, anot LRT Radijo pašnekovo, pavyzdžiui, kompanijai „Ryanair“ lėktuvų galėtų pavydėti ir kitų šalių didžiosios kompanijos.

„Ryanair“, nežiūrint tikrai intensyvių skrydžių, pervežamo keleivių skaičiaus, neturėjo nė vieno nelaimingo atsitikimo. Taip pat – ir „Wizz Air“ ar „Norwegian“. Jie taupo kitose srityse, o ne tose, kurios susijusios su skrydžių sauga. Jie puikiai suvokia, kad niekas aviakompanijai nekainuoja taip brangiai, kaip katastrofa“, – sako A. Šumskas.

Afrikoje skraidyti nesaugu net su techniškai tvarkingu lėktuvu

Civilinės aviacijos ekspertas pasakoja, kad kiekvienas lėktuvas yra patikrinamas prieš skrydį. Po skrydžio pilotas turi užpildyti anketą su klausimais apie lėktuvo techninę būklę. Jei pilotas pastebi kokių nors gedimų, tą informaciją jis perduoda mechanikams. Nuodugniau lėktuvai tikrinami kas 10 dienų. Vis dėlto A. Šumskas pastebi, kad ne tik lėktuvo techninė būklė lemia skrydžio saugumą. Pavyzdžiui, skraidyti Afrikos regione net ir su labai techniškai tvarkingais lėktuvais nėra taip saugu, kaip Europoje ar kituose žemynuose.

„Radijo lokatoriaus nėra, yra tik palaikomas radijo ryšys. Pirmiausia, pačiam truputį nejauku, kai tavęs nemato. Antra, kas 10 min. pranešinėji, kada kokius punktus praskrisi, turi nuolat sekti. Lakūnai klauso ausis ištempę. Jeigu skrenda panašiais maršrutais ar susikirtimais, žiūri, ar neatskirs į tą punktą tuo pačiu laiku tame pačiame aukštyje“, – apie skraidymo virš Afrikos žemyno ypatumus pasakoja A. Šumskas.

Jis priduria, jog tam, kad būtų užtikrinta skrydžių sauga, būtina pasirūpinti ir oro uostais: jų takais, pagalbine įranga bei nepamiršti aplink teritoriją pjauti žolę, retkarčiais pašaudyti į orą tam, kad prie oro uosto neapsigyventų būrys paukščių. Jie gali sukelti didelių problemų kylantiems ar besileidžiantiems lėktuvams.