Ši problema išryškėjo artėjant 2015 m. rugpjūčio 31 d. Tą dieną baigsis sutarčių dėl keleivių vežimo autobusais Klaipėdos mieste galiojimas. Viešojo transporto sistemą kuruojanti uostamiesčio savivaldybės įsteigta viešoji įstaiga „Klaipėdos keleivinis transportas“ norėtų skelbti naują konkursą, tačiau nežino, kaip elgtis.

Pasak įstaigos direktoriaus Gintaro Neniškio, paskelbus atvirą konkursą, kuriame turi teisę dalyvauti bet kuri Lietuvos ar bet kurios ES valstybės keleivių vežimo įmonė, gali nutikti, kad savivaldybei priklausanti UAB Klaipėdos autobusų parkas (KLAP) nelaimės konkurso. „Kyla teorinė galimybė, kad parkas nelaimės konkurso, nes konkurse gali dalyvauti bet kurio Lietuvos miesto, ar net ES šalies vežėjas. O jei taip nutiktų, galime netekti dalies paramos. O jei su vežėju susitartume be konkurso, negautume geriausios kokybės už mažiausią kainą.“, - sakė G. Neniškis.
Mat įsigijusi ekologiškus autobusus bendrovė įsipareigojo nuvažiuoti jais 1,4 mln. kilometrų.

Tektų grąžinti milijonus

Klaipėdos miesto savivaldybės administracijos direktorės Juditos Simonavičiūtės teigimu, KLAP pralaimėjus konkursą, uostamiestis turėtų grąžinti 8 mln. litų ES paramos, kurią miestas gavo tiesiogiai gamtinėmis dujomis varomiems autobusams pirkti.

„Miestas įsipareigojęs ir privalo dalį ridos atlikti dujomis varomomis transporto priemonėmis. Tačiau konkurse gali dalyvauti bet kokia bendrovė, turinti dujomis varomus autobusus. Tokius Lietuvoje turi visų penkių didžiųjų miestų municipaliniai vežėjai“, - sakė J. Simonavičiūtė.

Be šios paramos, KLAP savarankiškai yra gavęs dar 12 mln. Lt ES paramą autobusams pirkti. Tačiau ir už šią Klaipėdos miesto savivaldybė yra garantavusi. „Iš viso pirkome 24 autobusus, kurių vertė per 20 mln. litų. Jei nelaimėtume konkurso, tektų grąžinti arba pinigus, arba autobusus, nes esame įsipareigoję šiomis transporto priemonėmis nuvažiuoti 1,4 mln. kilometrų“, - paaiškino KLAP direktorė Jelizaveta Daugininkienė.

Pasak jos, gavusi ES paramą įmonė negali keisti statuso, negali keisti veiklos dalies. „Jei mes nelaimėtume konkurso, tektų grąžinti arba techniką, arba pinigus“, - gąsdino J. Daugininkienė.
Jos teigimu, vienas naujas gamtinėmis dujomis varomas autobusas kainuoja apie milijoną litų. Autobusas su hibridiniu varikliu – daugiau nei milijoną.

Siūlė tartis be konkurso

Kai kurie politikai siūlė konkurso naujam vežėjui parinkti neskelbti, o su KLAP be jokio konkurso sudaryti tiesiogines sutartis visiems dabartiniu metu aptarnaujamiems Klaipėdos miesto autobusų maršrutams.

„Jei pasirinktume šį variantą, sulauktume Damoklo kardo iš Konkurencijos tarnybos. O jei skelbtume viešą konkursą - giljotinos iš ES fondų“, - šmaikštavo Klaipėdos miesto savivaldybės meras Vytautas Grubliauskas.

Autobusus išsinuomotų nugalėtojas

Be KLAP Klaipėdoje keleivius veža dar aštuonių privačių įmonių autobusai. Didžiausios jų: keleivinio transporto kooperatinė bendrovė „Gintarinis vairas“ ir UAB „Pajūrio autobusai“.
Iš viso mieste vienu metu keleivius veža 135 autobusai.

UAB „Pajūrio autobusai“ direktorius Leonas Šiaulys stebėjosi, kad kažkam kyla mintys rinką atiduoti vienai įmonei. „Dirbame nuo 1998 m. balandžio 1 d. Dirbame normaliai, Savivaldybėje mažai lankomės, daug nesiviešiname. 2011 m. miesto administracijos buvome paprašyti nedalyvauti pirmame autobusų už ES lėšas pirkimo konkurse. Žadėjo leisti dalyvauti antrame. Tačiau praėjo keli metai, bet vėl parama atiteko KLAP. Manome, kad Susisiekimo ministerija, įrašiusi sąlygą, kad tuose konkursuose gali dalyvauti tik savivaldybės įmonės, pažeidė Konkurencijos įstatymą. Du kartus sutikę, kad KLAP gautų naujas mašinas, dabar patys likome neapibrėžtoje situacijoje. Galime visiškai nebetekti rinkos. Mes siūlome, kad nereikėtų grąžinti gautų pinigų, tuos autobusus išnuomoti kitai įmonei, kuri laimės konkursą“, - kalbėjo L. Šiaulys.

Nusprendė rizikuoti

Klaipėdos miesto savivaldybės Tarybos kolegija nusprendė rizikuoti ir visiems Klaipėdos miesto autobusų maršrutų vežėjams, kurių aptarnavimo sutartys baigiasi kitąmet, skelbti viešą vežėjo parinkimo konkursą.

Didžioji dauguma neišgirdo buvusio mero Rimanto Taraškevičiaus Taraškevičius, kuris yra KLAP stebėtojų tarybos pirmininkas, pasiūlymo automatiškai pratęsti jau galiojančias sutartis.

Klaipėdos miesto savivaldybės vicemero Artūro Šulco teigimu, klaipėdiečių tikslas – kokybė, ekologija ir kaina. „Pastarąją galima pasiekti tik per kainą, kurią geriausiai nustato viešas konkursas“, - aiškino A. Šulcas.

DELFI atsiųstame Konkurencijos tarybos komentare Justina Paulauskaitė, tarybos Viešųjų subjektų priežiūros skyriaus vedėja teigia, kad Europos Sąjungos paramos gavimas neturėtų būti laikomas pagrįsta priežastimi suteikti išimtines teises teikti paslaugas tik vienam subjektui.

„Konkurencijos tarybos ekspertai sveikina Klaipėdos savivaldybės tarybos kolegijos apsisprendimą organizuoti  viešą vežėjo parinkimo konkursą visiems Klaipėdos miesto autobusų maršrutams. Būtent veiksminga konkurencija leidžia pasiekti maksimalų kainos ir kokybės rezultatą ir užtikrinti didžiausią naudą vartotojams.  Konkurencijos tarybos ekspertų nuomone,  ES paramos gavimas neturėtų būti laikomas pagrįsta priežastimi suteikti išimtines teises teikti paslaugas tik vienam subjektui ir taip konkurencingoje rinkoje. Preliminariu Konkurencijos tarybos ekspertų vertinimu, nustatytas reikalavimas 5 metus naudoti iš ES paramos įsigytas transporto priemones Klaipėdos vietinio susisiekimo vežimams, savaime nereiškia, kad įsigytus autobusus keleivių vežimui naudoti turi tik UAB „Klaipėdos autobusų parkas“, - teigia J. Paulauskaitė.

Pernai Konkurencijos tarnyba paskelbė apie pradėtą tyrimą dėl Klaipėdos miesto savivaldybės veiksmų galimai proteguojant UAB Klaipėdos autobusų parką ir sudarant nelygias konkurencijos sąlygas kitiems verslo subjektams.

Konkurencijos tarybos vadovas Šarūnas Keserauskas bendrai kalbėdamas apie problemą šalies didmiesčiuose nurodė, kad „savivaldybės sukuria savo įmones, suteikia toms įmonėms išimtines teises kažkuo užsiimti ir iš tos veiklos išstumia verslą, kuris puikiausiai galėtų ta veikla užsiimti, bet negali konkuruoti nelygiomis sąlygomis su savivaldybės įmonėmis“, - teigė jis.<

Šaltinis
Temos
Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
www.DELFI.lt
Prisijungti prie diskusijos Rodyti diskusiją (57)