Nežinojo savo teisių

Į Dortmundą skridusi 51 metų R. G. (vardas ir adresas redakcijai žinomi, taip pat redakcija susipažino su šios moters ir bendrovės susirašinėjimo medžiaga) R. G. pasakojo: „Šių metų gegužės 14 d. skridau iš Vilniaus į Dortmundą „Wizzair“ kompanijos lėktuvu. Lėktuvas turėjo išskristi 12 val. 50 min. Visi keleiviai perėjo galutinį tikrinimo postą ir laukė prie durų į aikštelę, kur stovėjo lėktuvas. Maždaug po valandos keleiviams buvo nurodyta grįžti atgal į laukiamąjį ir ten laukti papildomo pranešimo. Informavo, kad lėktuvas turėtų išskristi 14 val. 20 min. Maždaug tuo laiku pranešė, kad jau galima lipti į lėktuvą. Vėl visi perėjome patikrinimo postą ir išsiskirstėme į savo vietas. Pasėdėję apie 10 minučių, išgirdome raginimą išlipti ir grįžti į laukiamąjį. Keleiviai susirinko rankines, kuprines ir dar kartą sugužėjo į laukiamąjį. Buvo pranešta, kad nepatogumus sukėlė techninės problemos. Po valandos kitos pranešta, kad vėluojančio lėktuvo keleiviams skiriamas maisto davinys: du sumuštiniai ir buteliukas vandens. Pagaliau išskridome 18 val. 11 min., trečią kartą perėję patikrinimo postą. Lėktuvas Dortmunde nusileido pavėlavęs daugiau negu 5 valandas.“

Dortmundo oro uoste R. G. laukiantys sutuoktiniai R. H. ir J. H. nerimavo ir stebėjosi tokiu vėlavimu. Naršydami internete išsiaiškino, kad skrydžiui vėluojant daugiau negu 5 valandas keleiviams priklauso 250 eurų kompensacija už nepatogumus.

„Prieš penkerius metus Vokietijos informacinėse priemonėse daug dėmesio buvo skiriama lėktuvų keleivių teisėms. Joms veiksmingai ginti pagrindas atsirado tuomet, kai 2009 metais Europos Žmogaus Teisių Teismas priėmė atitinkamas nutartis. Internete, įvedus „Skrydžio vėlavimas“ (vokiškai), atsirado įvairių firmų, besirūpinančių lėktuvų keleivių teisėmis. Šia veikla užsiimančios bendrovės ima komisinius tik sėkmės atveju. Tokiu principu dirbti advokatai neturi teisės, todėl honorarą ir išlaidas jie išsireikalauja iš atsakovo (oro bendrovės). Skelbiama, kad, pavyzdžiui, bendrovė FLIGHTRIGHT jau turėjo apie 400 tūkst. tokių bylų, iš kurių 98 proc. buvo sėkmingos. Užmegzti kontaktą su ta firma yra labai paprasta, bet tik vokiečių arba anglų kalbomis“, – savaitraščiui „Alio, Raseiniai“ atsiųstame laiške dėstė R. H., paskatinęs iš Lietuvos skridusią pažįstamą pabandyti ginti savo teises.

Pasak R. H., pagal Vokietijos spaudoje skelbtas publikacijas akivaizdu, kad oro bendrovės visomis įmanomomis priemonėmis stengiasi išvengti atsakomybės. Pirmas atsakymas nepatogumų patyrusiam keleiviui visada būna neigiamas.

Nusiuntė pretenziją

Prisiminusi savo pastangas gauti kompensaciją, R. G. pasakojo: „Nuvykę į R. H. ir J. H. namus, iš karto išsiuntėme į bendrovę „Wizzair“ raštą reikalaudami sumokėti 250 eurų. Man jau grįžus į Lietuvą, sulaukiau „Wizzair“ atsakymo, kuriame rašoma, kad, deja, jie nesumokės tos sumos, nes pirkdama bilietą internetu sutikau su visomis sąlygomis, kurias kėlė „Wizzair“. O ten, anot jų, buvusi pastaba, kad dėl nenumatytų techninių kliūčių bendrovė neįpareigota mokėti kompensacijos.“

Sulaukusi tokio atsakymo, R. G. į „Wizzair“ nusiuntė laišką, kuriame pranešė, kad kreipsis į skolas išieškančią bendrovę.

„Man taip patarė ES įstatymus neblogai žinantis R. H. Taip ir padariau. Parašiau firmai FLIGHTRIGHT, kurią susiradau internete. Jie informavo, kad sėkmės atveju pasiima 25 procentus nuo ginčijamos sumos, jei nepasiseka – klientui mokėti nieko nereikia. Reikėjo anglų arba vokiečių kalba užpildyti laukelius (datos, oro bendrovė, vėlavimo laikas). Iš karto gavau atsakymą, kad jie gins mano teises. Pagal jų paskaičiavimus, aš turiu gerų šansų atgauti 250 eurų. Man reikėjo pasirašyti ir paštu išsiųsti į Potsdamą sutarties raštą su įgaliojimu. Gavau atsakymą, kad jie labai dėkoja už pasitikėjimą ir visomis jėgomis stengsis pateisinti mano viltis. Nurodė ir savo planuojamos veiklos žingsnius: 1. Bandys išreikalauti kompensaciją be teismų. 2. Jei be teismų nepavyks, pasitelks į pagalbą savo advokatus, kurie specializuojasi kelionių lėktuvais srityje. Taip pat prašė kantrybės ir pabrėžė, kad informuos apie kiekvieną žingnį, kurį jie atliks šioje byloje“, – pasakojo R. G.

Išgirdę apie R. G. ketinimus, jos artimieji siūlė nesivelti į šį reikalą. Pasak jų, gavus sąskaitas už „vokiškas“ teisininkų paslaugas, jai spangės ant kaktos iššoksiančios. R. G. šiomis abejonėmis pasidalijo su savo gerais draugais vokiečiais. Šie patikino, kad jokių papildomų sąskaitų nebus.

Mokėti atsisakė

Netrukus R. G. gavo informaciją, kad „Wizzair“, kaip ir reikėjo tikėtis, atsisako mokėti. FLIGHTRIGHT firma pranešė, jog suteikė „Wizzair“ trijų savaičių apsisprendimo laikotarpį. Jei teigiamo atsakymo nesulauks, kreipsis į savo teisės ekspertus ir toliau reikalaus, kad „Wizzair“ atsiskaitytų už vėlavusį skrydį.

„Paskui gavau pranešimą, kad nesulaukę teigiamo atsakymo jie kreipėsi į savo ekspertus. Jie bylą įvertino kaip perspektyvią ir patarė perduoti advokatams. Aš vėl turėjau pasirašyti įgaliojimą, kad pavedu šią bylą advokatams, ir išsiųsti įgaliojimą paštu į Potsdamą. Vėl gavau atsakymą, patvirtinantį, kad mano siųsti dokumentai gauti. Jie reguliariai informuodavo mane apie ginčo eigą ir prašė kantrybės. Netrukus pranešė, kad bylą perdavė savo kanceliarijos MAUSER SCHANZE teisininkams, kurie, anot jų, „su dideliu spaudimu vykdys šį reikalą“ ir prašė kantrybės dar kelioms savaitėms. Beje, nuolat pabrėždavo – atsipalaiduokite ir nesirūpinkite, taip pat primindavo, kad man tai nieko nekainuos“, – pasakojo R. G.

Rezultatas nudžiugino

Po pranešimo apie tai, kad kompensacijas išieškanti bendrovė medžiagą perdavė advokatams, R. G. gavo dar tris laiškus apie bylos eigą.

Viename laiške pranešta, kad skrydžių bendrovė atmetė pakartotiną reikalavimą sumokėti 250 eurų, todėl advokatų bendrovė padavė skundą. Tai reiškė teisminio proceso pradžią. Dar priminė, kad teismai dirba nevienodu spartumu, todėl sunku prognozuoti, kada byla bus baigta. Ilgiausiai gali trukti iki 6 mėnesių“, – pasakojo R. G.

Pagaliau rugsėjo 29 dieną R. G. gavo laišką, kuriame pranešama, kad firmos advokatų pastangos buvo sėkmingos ir R. G. gaus jai priklausančią išmoką, kai tik pinigai bus pervesti iš oro bendrovės. R. G. paskaičiavo, kad ji turėtų gauti 674 litus, firmai Vokietijoje atiteks 216 litų.

DELFI atsiųstame „Wizz Air“ komentare rašoma, kad bendrovė visada laikosi Europos vartotojų teisių reglamento EU261, pagal kurį keleiviams priklauso kompensacija dėl ilgo vėlavimo, jei jį oro linijų bendrovė gali numatyti ar išvengti.

„Wizz Air“ skrydis W6 8031 iš Vilniaus į Dortmundą, vykęs š. m. gegužės 14 d., vėlavo 5 val. 15 min. dėl nenumatyto techninio gedimo, kurį pastebėjo kompanijos inžinieriai. Vadovaujantis keleivių teises reglamentuojančiais teisės aktais, keleiviams buvo išdalinti maisto kuponai, suteikta informacija apie jų teises bei pasiūlyta grąžinti visą skrydžio kainą arba nemokamai pasirinkti kitą skrydžio datą. „Wizz Air“ padarė viską, kad būtų įmanoma išvengti skrydžio atšaukimo bei sutrumpino skrydžio vėlavimo trukmę. Kompensacija tokiu atveju nepriklauso, nes techninių gedimų kompanija negalėjo numatyti. Tačiau oro bendrovė, atsižvelgusi į įvairius aspektus, visada turi teisę savo nuožiūra siūlyti kompensaciją kaip geros valios gestą", - nurodoma komentare.