Lietuvos naftos produktų prekybos įmonių asociacija įspėja, kad šešėlinės degalų rinkos mastas kas metai didėja, beveik 55 proc. Lietuvos vairuotojų įsigyja degalų nelegaliais būdais.

„Kontrabandinių prekių pardavimas ir pirkimas yra nenaudingas visiems. Dėl šios nelegalios veiklos valstybė ir jos gyventojai kasmet netenka dalies biudžeto, kurį galėtų naudoti šalies socialinei, ekonominei gerovei didinti. Pavyzdžiui, pastatyti bent tris naujus vaikų darželius.“, – sako skaidraus verslo ženklinimo iniciatyvos „Baltoji banga“ tarybos pirmininkė Rūta Skyrienė ir asociacijos „Investuotojų forumas“ vykdomoji direktorė.

Kaimynystėje perpus pigesni degalai

Daugiausiai kontrabandinių degalų į Lietuvą patenka iš kaimyninių Baltarusijos Respublikos ir Rusijos Federacijos Kaliningrado srities. Šiose valstybėse kurui taikomi 2-4 kartus mažesni mokesčiai, todėl dyzelino galima įsigyti už maždaug 2,45 lito. Lietuvoje, pritaikius akcizo ir PVM mokesčius, vienas litras dyzelino kainuoja apie 4,63 lito. Toks kainų skirtumas masina norinčius nelegaliai pasipelnyti.

„Lietuvoje vyrauja smulki naftos produktų kontrabanda – degalus įveža nesąžiningi vilkikų vairuotojai iš Baltarusijos ir Rusijos. Į Lietuvą vilkikams leidžiama įsivežti pilną baką kuro, t.y. iki pusantro tūkstančio litrų. Vairuotojai degalus įveža kuro talpyklose legaliai, o vėliau neteisėtai realizuoja rinkoje: parduoda garažuose, turguose ar sunkvežimių stovėjimo aikštelėse. Pagal Autoplius.lt 2014 kovo mėnesį atliktos apklausos duomenis, vilkikų vairuotojų siūlomą kurą renkasi beveik 12 proc. apklausos dalyvių. Sunkiojo transporto įvežamo kuro priežiūra sustiprinta tik neseniai“, – teigia Lietuvos naftos produktų prekybos įmonių asociacijos prezidentė Daiva Jokšienė.

Įvežamo kuro deklaravimas

Šių metų vasarį naujų priemonių kovai su kontrabandinių degalų įvežimu ėmėsi visi šalies tarptautinių kelių muitinės postai. Nuo vasario 14 d. jie vykdo visuotinį įvežamo kuro deklaravimą, t.y. kirsdami sieną vežėjai turi deklaruoti įvežamą degalų kiekį ir nurodyti odometro parodymus. Muitinės darbuotojai gali patikrinti, ar nuvažiuotas atstumas ir sunaudotų degalų kiekis sutampa. Jeigu nustatoma, kad degalų kiekis yra mažesnis negu nuvažiuotas atstumas, vežėjas privalo sumokėti mokesčius valstybei.

Toks kontrolės mechanizmas leidžia stebėti, ar vairuotojai laikosi lengvatinėmis sąlygomis įvežto kuro naudojimo taisyklių. Įvedus pataisą, nustatyta įvairių nusižengimų. Kovo 19 d. patikrinus krovininio „Volvo“ keleivio deklaraciją, nustatyta, kad įvažiuojant į šalį kuro kiekis bakuose buvo 900 litrų. Atlikus kelionėje išnaudoto kuro kiekio modeliavimą, nustatyta, kad išvykstant iš Lietuvos teritorijos jo turėjo būti likę bent 782 litrai. Tačiau, viename kuro bake gabenta 222 litrai dyzelino, o kitas buvo iki viršaus užpildytas vandeniu. Nupilto kuro kiekis sudarė 560 litrų ir buvo apmokestintas 1017 Lt suma.

Baudžiami ir pardavėjai, ir pirkėjai

Vienam vairuotojui užsipylus 50 l dyzelino juodojoje rinkoje, valstybės netenka 95 litų akcizo mokesčio. Degalų pardavėjui už prekybos naftos produktais pažeidimus gresia nuo 5 tūkst. iki 10 tūkst. litų bauda, naftos produktų bei gautų pajamų iš nelegalios veiklos konfiskavimas. Pirkėjui gresia nuo 1 tūkst. iki 20 tūkst. litų bauda, akcizo bei muito mokesčiai.

2013 m. policija, siekdama išardyti nelegalią naftos produktų apyvartą ir kontrabandą, atliko 1197 tikslinius patikrinimus, o jų metu nustatė 317 pažeidimų. Iš viso per 2013 metus policija iš nelegalios apyvartos paėmė 180,1 tonos naftos produktų – 7 proc. daugiau nei 2012 metais. Daugiausia naftos produktų per 2013 metus paimta Marijampolės ir Kauno apskrityse.

Remiantis ES Anti-korupcijos ataskaita Lietuvoje šešėlinė ekonomika sudaro 28 proc. nuo BVP (Bendrojo visaus produkto). Didesnis šešėlis Europos žemyne randamas tik Bulgarijoje, Rumunijoje ir Graikijoje, kur jis sudaro kiek daugiau nei 30 proc. rinkos. Didžiojoje Britanijoje, Prancūzijoje, Olandijoje, Šveicarijoje ir Austrijoje randamas mažiausias šešėlinės ekonomikos lygis, čia jis siekia ne daugiau 10 procentų.