Abejonės dėl turto vertės

Raseinių rajone įgyvendinamas Europos Sąjungos lėšomis remiamas projektas „Vandens tiekimo ir nuotekų tvarkymo infrastruktūros plėtra Šiluvos, Betygalos, Girkalnio, Viduklės miesteliuose“. Tačiau europinės pažangos žingsniai ėmė klimpti nedidelio provincijos miestelio purvyne.

„Prieš pradedant trasų tiesimo darbus, vyko projektuotojų, darbų vykdytojų ir Girkalnio gyventojų susirinkimas. Tuomet mums aiškino, kad miestelyje pastebimai pagerės gyvenimo kokybė, o nekilnojamasis turtas pabrangs apie 10 tūkst. litų. Tačiau viskas vyksta atvirkščiai – gyvenimo kokybė prastėja, o turto vertė – mažėja“, - teigė Eglynės gatvėje esančiame nuosavame name gyvenantis Ramūnas Bružas.

Jis pasakojo, kad name įsikūręs devintus metus, ir iki šiol jokių problemų nebuvo pasitaikę. Varginantys nepatogumai pasipylė pradėjus įgyvendinti europinį projektą.
„Nuo praėjusio lapkričio pradžios pradėjo semti rūsį. Spėju, buvo suardyta drenažo sistema. Kiekvieną rytą ir vakare, kai grįžtu iš darbo, apsiaununu guminius batus ir semiu vandenį. Eglynės gatvėje to niekada nėra buvę“, - savaitraščiui „Alio, Raseiniai“ sakė R. Bružas.

Seniūnė – pakraupusi

Apie savo bėdas pasakojusi Dvareliškių gatvės gyventoja Stasė Sadauskienė teigė, kad trasų tiesėjai sukėlė tikrą chaosą aplink jos ir kaimynų namus.

„Atkasa duobę ir vėl užkasa, taip kartojasi ne kartą. Jau yra gal ketvirtas darbų vykdytojas, ir vienas kito darbą taiso. Baisu. Visas miestelis pasidarė nepravažiuojamas. Bet jiems tai nerūpi. Jie išvažiuos, o mes čia liksime “, - skundėsi girkalnietė.

Girkalnio seniūnės Justinos Šaulienės teigimu, gyventojų pasipiktinimas atspindi būdingas nuotaikas miestelyje.

„Situacija iš tiesų yra labai bloga. Girkalnyje neliko nei vienos normalios gatvės. Kai kurie žmonės negali automobiliu privažiuoti prie savo namo. Dar baisiau tai, kad situaciją ateityje gali tik blogėti, nes darbams – galo nematyti“, - nerimavo seniūnė, kuri teigė, kad miestelyje labai greitai būtų galima surinkti apie 400 darbais nusivylusių ir pasipiktinusių žmonių parašų.

Kur dingo vamzdis?

Vandens tiekimo ir nuotekų šalinimo trasas Girkalnyje tiesiančios bendrovės „VITI“ rinkodaros direktorius Rimantas Grigaitis savaitraščiui „Alio, Raseiniai“ tvirtino, kad chaosą miestelyje sukūrė ne bendrovė, bet politikų ir jų įtakojamų specialistų veiksmai.

„Žinau apie gyventojų parašus. Bet pasaulyje dar neišrastas toks būdas, kad tiesiant trasas visiškai nereikėtų kasti žemių. Paprasčiausiai gyventojus čia kursto politikai“, - rėžė R. Grigaitis.

Toks teiginys prajuokino darbų užsakovą - savivaldybės įmonės „Raseinių vandenys“ atstovus.

„Čia kalbame ne apie gyventojų nuotaikas, bet apie konkrečių darbų kokybę. Jei bendrovė „VITI“ uždaru būdu paklojo vamzdį ir dabar jo neranda, tai ar čia politikai yra kalti? Gal politikai slapčia iškasė tą vamzdį, išgabeno ir dabar kaltina rangovus jo nepaklojus“, - nesulaikydamas ironiškos šypsenos kalbėjo „Raseinių vandenų“ vadovas Vaclovas Simonavičius.

Rajone galima išgirsti aptarinėjant prielaidą, kad Raseinių rajono naujoji valdančioji dauguma siekia pakeisti projekto įgyvendintoją. Tačiau kol kas tai labiau panašu į konkrečiais faktais neparemtus gandus. Tiesa, viešąjį konkursą dėl tinklų tiesimo 2011 metais „VITI“ laimėjo su teismų pagalba: teismas panaikino Raseinių rajono savivaldybės sprendimą atmesti „VITI“ pasiūlymą, ir netrukus ši bendrovė buvo pripažinta konkurso nugalėtoja.

Specialistai kraipo galvas

V. Simonavičiaus teigimu, nežinia kur po žemėmis prapuolęs vamzdis - tik fragmentas nekokybiškai atliktų virtinėje darbų, kuriuos gausiuose apžiūros protokoluose yra užfiksavę bendrovės „Raseinių vandenys“ specialistai.

„Mes, kaip specialistai, galime patvirtinti, kad gyventojų priekaištai turi rimtą pagrindą. Kad situacija labai bloga, buvo aišku jau praėjusiais metais. Kai kurios trasos padarytos ne pagal projektą, kitose nei numatyta vietose. Yra atkarpų, kur vamzdžiai nutiesti 40 centimetrų aukščiau nei turi būti. Prie tokios trasos neįmanoma prijungti įvadų gyventojams. Taip buvo atsitikę, pavyzdžiui, Vaivorykštės gatvėje, kurią bendrovei teko perkasti kelis kartus“, - pasakojo tik nuo praėjusio birželio „Raseinių vandenims“ vadovaujantis V. Simonavičius.

Jo tvirtinimų, beveik 200 protesto parašų suraitę Girgalnio gyventojai iki šiol buvo stebėtinai kantrūs.

„Tos pačios gatvės ardomos po tris keturis kartus. Taip organizuoti darbus galima tik ten, kur gyventojai neįtikėtinai geranoriški ir patiklūs. Gerai, kad tai bendrovei neleidome pradėti dirbti Šiluvoje. Būtų sugriovę ir Šiluvą“, - rėžtelėjo savivaldybės įmonės vadovas.

Jis pabrėžė, bene labiausiai nerimaujantis dėl to, kad tinklų tiesimas yra užvilkintas – suplanuotų darbų grafikai jau nepavejami.

Bijo prarasti pinigus

„Kaip patyręs specialistas šimtu procentu galiu patvirtinti, kad trasų tiesimo darbai nebus atlikti pagal planuose numatytus terminus. Projektą administruojanti Aplinkos projektų valdymo agentūra gali nutraukti finansavimą, ir viskas atsidurs dar baisesnėje aklavietėje“, - nuogąstavo „Raseinių vandenų“ vadovas.

„VITI“ atstovai teigia, jog tokie aiškinimai – tik dirbtinis situacijos dramatizavimas. R. Grigaičio tvirtinimu, Aplinkos projektų valdymo agentūra gali patvirtinti ir naujus darbų atlikimo terminus.

Be to, pasak R.Grigaičio, dėl Girkalnyje užsitęsusių darbų didžioji kaltės dalis tenka nesuderintus techninio projekto brėžinius pateikusiems „Raseinių vandenims“.

„Kaltę dėl plano nesilaikymo ir darbų uždelsimo reikia prisiimti ne mums. Pavyzdžiui, pagal „Raseinių vandenų“ pateiktą techninį projektą magistralines trasas mes turėjome tiesti per patį vidurį Šėtupio ir Žemaičių gatvių. Be to, paaiškėjo, kad ant brėžinių savo parašo nebuvo padėję minėtas gatves prižūrinčios bendrovės „Kauno regiono keliai“ specialistai. Teko rengti projekto pakeitimus. Tokiu būdu buvo sugaištas labai brangus laikas – negalėjome dirbti produktyviais vasaros mėnesiais“, - apgailestavo R. Grigaitis.

Siūlėsi padėti

R. Grigaičio pasakojimą patvirtino Valstybės įmonės „Kauno ragiono kelių“ direktoriaus pavaduotojas komercijai ir turto valdymui Valdemaras Ožechauskas.

Jis dar pridūrė, kad teko ilgokai koreguoti ir techninius planus, pagal kuriuos trasas buvo numatyta tiesti Šiluvos miestelyje.

Tačiau V. Simonavičius tvirtino, jog šią problemą buvo galima labai greitai išspręsti.

„VITI“ atstovams siūliau padėti, kad techninio projekto pataisymai būtų atliekami greičiau, bet jie to nenorėjo“, - tikino bendrovės „Raseinių vandenys“ vadovas.

Jis atskleidė, jog šį mėnesį nuspręsta vienašališkai nutraukti sutartį su „VITI“.

„Tokia situacija nebegali toliau testis. Jei ir toliau tai toleruosime, bus taip, kad ir ateinančių metų pabaigoje dejuosime dėl tų pačių problemų“, - kalbėjo V. Simonavičius, pabrėžęs, kad netrukus bus ieškoma naujų rangovų.

Girtą darbuotoją atleido

Paklaustas, kaip pakomentuotų gyventojų užuominas apie trasas tiesiančius pusgirčius „VITI“ darbininkus, R. Grigaitis sakė: „Buvo toks atvejis, tačiau mes tą žmogų nubaudėme – atleidome. Tokių dalykų tikrai netoleruojame. Beje, nemažai trasas tiesiančių darbininkų yra iš to paties Girgalnio“.

Daug kritikos dėl situacijos Raseinių rajone sulaukianti „VITI“, atrodo, gali nesutikti su ketinimais vienašališkai nutraukti sutartį.

„Šiuo metu situaciją nagrinėja mūsų juristai. Jie pateiks rekomendacijas, kaip elgtis toliau. Tačiau rekomendacijų kol kas nėra“, - sakė R. Grigaitis.

Neapibrėžta padėtis dar labiau baugina Girkalnio gyventojus, kurie pasijuto situacijos įkaitais. Žmonės pasakojo girdėję, kad vienpusiškai sutartį nutraukusiems užsakovams „VITI“ rengia keturis teisminius ieškinius, kurie gali tik pagilinti dabar esančias problemas.

„Akivaizdu, kad gyventojai tapo padėties įkaitais, nors tą situaciją sukūrėme tikrai ne mes. Kažkas turi imtis atsakomybės, kad miestelis būtų išvaduotas iš chaoso“, - vylėsi Eglynės gatvės gyventojas R. Bružas.