Šiemet visiems šalies automobilių savininkams draudikai žada ne itin gerą naujieną – jų civilinės atsakomybės draudimo įmokos didės. Šiuo metu Lietuvoje užregistruota per 1,5 mln. automobilių, ir šių transporto priemonių savininkų kišenės perkant naują draudimo polisą bus palengvintos dar geru trečdaliu.

Prognozuojama, kad šiuo metu Lietuvoje vidutiniškai 230 Lt kainuojančio privalomojo draudimo įmokos šalyje gali brangti iki maždaug 340–350 Lt. Tiesa, vis dar gaji nuomonė, kad dėl stiprios draudikų konkurencijos kainos staiga nepakils. „Kaina Lietuvoje turėtų būti 100 EUR – kaip, pavyzdžiui, yra Estijoje. Bet net ir tokia kaina neprilygtų draudikų prisiimamai rizikai. Gali būti, kad realiai kainos šiemet didės iki 50 Lt, bet gali likti nepakitusios“, – sako UAB „Baltikums draudimas“ vadovas Albertas Dvaržeckis.

Lietuvai tapus ES nare, metinė draudimo suma padidėjo iki 500 tūkst. EUR asmeniui ir 100 tūkst. EUR turtui. Prieš tai galiojo 30 tūkst. Lt draudimo sumos tiek turtui, tiek asmeniui. Draudikų teigimu, draudimo poliso kainos ir toliau gali išlikti pakankamai mažos, nes privalomojo vairuotojų civilinės atsakomybės draudimo rinkoje konkurencija grindžiama mažesnių kainų pagrindu.

Lietuvoje vairuotojų atsakomybės privalomojo draudimo kainos yra pačios mažiausios Europoje. Daugumoje ES šalių ši kaina siekia 200 EUR, Airijoje – artėja prie 1 tūkst. EUR. „Per kelerius metus tikėtinas laipsniškas privalomojo transporto draudimo kainų didėjimas visoje rinkoje, tačiau drastiško kainų šuolio šiemet nenumatome“, – teigia „Lietuvos draudimo“ Transporto draudimo skyriaus vadovas Vaidotas Krencius.

Transporto priemonių draudikų biuro direktoriaus Algimanto Križinausko teigimu, šiemet Lietuvos privalomojo vairuotojų civilinės atsakomybės draudimo rinka turėtų augti ne mažiau nei pernai – ketvirtadaliu. „2005 m. ši rinka toliau augs dėl didesnių draudimo sumų, taip pat dėl natūralaus apie 10 proc. metinio automobilių skaičiaus šalyje didėjimo“, – sako V.Krencius.

Draudimo bendrovės „Baltik Garant“ atstovas Bogdanas Jablonskis tvirtina, jog vairuotojų privalomojo draudimo rinka šiemet augs ne parduodamų draudimo polisų skaičiumi, bet dėl kilsiančių kainų didės pasirašytų draudimo įmokų suma.

Privalomojo transporto draudimo įmokų tarifus šiemet gali ženkliai padidinti sveikatos priežiūros įstaigų regreso teisė į draudiką, jei Seimas patvirtins tokį užregistruotą įstatymo projektą.

Žalų sumas pernai kilstelėjo padidėjęs autoįvykių, už kuriuos išmokėtos draudimo išmokos, skaičius. Pernai užregistruota 51 tūkst. autoįvykių, kurių žalos sureguliuotos – 17,2 proc. daugiau negu 2003-iaisiais (43,5 tūkst.). „Žalų sumos bei įmokų ir išmokų disbalansas ir toliau didės, o tokia tendencija yra pakankamai pavojinga. Jeigu nemažės tarptautinės žalos, turės būti koreguojami draudimo tarifai“, – teigia A.Križinauskas. B.Jablonskio teigimu, autoįvykių Lietuvoje daugėja todėl, kad trūksta gerų tarptautinių transportavimų vairuotojų, nes dalis jų dirba užsienyje.

Anot A.Križinausko, Lietuvoje autoįvykio metu patirtą žalą atlyginti vidutiniškai kainuoja 1,6–1,7 tūkst. Lt, tarptautinės žalos suma vidutiniškai siekia 9 tūkst. Lt. „Maža to, šiuo metu užsienyje jau yra 10 lietuvių padarytų ir dar neapmokėtų žalų, kurių kiekvienos dydis viršija 100 tūkst. EUR. Vienos didžiausios žalos, padarytos autoįvykio metu Didžiojoje Britanijoje, dydis siekia 2 mln. EUR“, – vardija A.Križinauskas.

Pasak jo, dabar Draudikų biuro rezerve žalų sureguliavimui surinkta pakankamai lėšų – dešimtys milijonų litų.

Lyčių lygybės nežiūrės

Nuolat į ES koridoriuose priimamus sprendimus pasižiūrintys Lietuvos draudikai gali atsipūsti – neseniai Europos Komisija paskelbė atmetanti prieštaringai vertintą pasiūlymą, kuris draudimo bendrovėms nustatant įmokas būtų uždraudęs atsižvelgti į klientų lytį. Susitarimas, kurį ES ministrai pasiekė pernai gruodį, reiškia, jog nustatydami gyvybės ar pensijų draudimo įmokas draudikai galės atsižvelgti į klientų lytį, jei tą leis daryti nacionalinės vyriausybės.

Pradinis Europos Komisijos siūlymas būtų vertęs draudimo bendroves visiškai atsisakyti lyties kriterijaus nustatant pensijų, transporto priemonių ar gyvybės draudimo įmokas. Tačiau pastarąjį siūlymą griežtai kritikavo draudimo verslo atstovai, kurių teigimu, priėmus siūlymą būtų padidintos visos įmokos.

Vėliau pavyko užsitikrinti daugumos pritarimą kompromisiniam siūlymui, kurį parengė ES pirmininkavusi šalis. Direktyva, kuria siekiama užtikrinti lyčių lygybę prekių ir paslaugų rinkose, turėtų įsigalioti 2007 m.