Automobiliuose montuojama navigacinė sistema Lietuvoje kol kas neveikia, tiesiog nėra mūsų šalies žemėlapių. Tačiau, jei bijote pasiklysti šaltą žiemos naktį miške ir jūsų visai nevilioja perspektyva pasibaigus degalams sulaukti ryto šaltame automobilyje, galite pasinaudoti delniniu kompiuteriu su prie jo priderinta gps – pasauline automobilių vietos nustatymo sistemą.

Pasak vienos informacinių technologijų bendrovės sprendimų architekto Vytauto Sereikos, „tai yra delninis kompiuteris, kuriame be kitų programų yra žemėlapis su navigacine sistema, kurią galima naudoti ne tik automobilyje, bet ir šiaip vaikštant mieste“.

Toks delninis kompiuteris kol kas nerodo nei gatvių pavadinimų, nei kitų obektų, tokių kaip, pavyzdžiui, degalinės, muziejai ar viešbučiai, visa tai galima išvysti automobiliuose montuojamoje navigacinėje sistemoje. Delninio kompiuterio navigacinės sistemos pagalba turėtų labiausiai džiaugtis visureigių mylėtojai.

Nors pats principas tiek automobiliuose montuojamoje navigacinėje sistemoje, tiek delninio kompiuterio – nesiskiria. GPS sistema nėra nauja, tačiau anksčiau ji buvo ne tokia tiksli. Šiuo metu naudojama navigacinė sistema yra ypatingai tiksli, JAV kariniais tikslais sukurta sistema daro vos kelių metrų paklaidą.

Automobilyje įmontuotas siųstuvas susisiekia su palydovais ir pagal tai nustatoma jo vietą žemėlapyje. Jei nurodomas maršrutas, sistema nurodo kokiu keliu reikia važiuoti, kiek užtruks kelionė, koks atstumas ir ar nėra kelyje kamščių. Amerikiečiai savo palydovais leidžia visiems naudotis nemokamai, o europiečiai dar tik kuria savo navigacinę sistemą Galileo.

Iki 2001 metų navigacinę sistemą buvo sunku naudoti, nes automobilio nustatymo paklaida siekė iki 150 metrų. Šiuo metu sistema pasako prieš kiek metrų bus posūkis, taip pat ekrano kampe užsidega ženklas į kurią pusę sukti ir kokio laipsnio posūkis. Tačiau net ir vykdant kompiuterio komandas vairuotojas gali išsukti iš kelio, ekrane tuomet tiesiog matysite, kaip skiriasi jūsų dabartinis ir suplanuotas maršrutas.

Amerikiečiai navigacine sistema pasitiki besąlygiškai, yra buvę atvejų, kai Amerikos vairuotojai savo navigacinio kompiuterio ekrane matantys, kad per upę jau yra baigtas tiltas, nuo nebaigto statinio yra įlėkę į upę. Lietuvos vairuotojai net ir norėdami to nepadarytų, nes automobiliuose kol kas yra tik Vakarų Europos žemėlapiai.

„Navigacinė sistema veiktų ir Lietuvoje, jei būtų žemėlapis. Tik vartotojų Lietuvoje nėra daug, o keliaujantys į užsienį dažniau renkasi lėktuvą“, - tikina automobiliais prekiaujančios bendrovės lengvųjų automobilių pardavimo vadovas Rolandas Samuolis.

Tiesa, ne į automobilius montuojami, o delniniuose kompiuteriuose esanti navigacinė sistema mūsų šalyje turėtų pasirodyti jau balandį. Joje visas Lietuvos žemėlapis turėtų būti sukurtas kaip trimatis vaizdas su matomom estakadom, viadukais ir pastatais.

Be to į delninį kompiuterį bus galima įvesti duomenis, na kad ir, pavyzdžiui, apie tai, kur stovi stacionarūs greičio matuokliai ar kur greitį matuoja policijos pareigūnai, aišku, jei tai būtų skelbiama viešai. Tuomet sistema prieš keliasdešimt metrų praneštų apie numatomą objektą.

Be abejo, navigacinė sistema delniniame kompiuteryje turi ir trūkumų, vienas jų tas, kad kelyje gali išsikrauti jo akumuliatorius, todėl patariama pasiimti ir paprastą žemėlapį. Dėl viso pikto. Taip pat laidoje matysite, kaip vystėsi “Patrulių” serialo apie tvorą ir “įkalintus” pareigūnus istorija.

“Keliai. Mašinos. Žmonės.” sekmadienį, 17.00 ir ketvirtadienį, 23.25 - per Lietuvos televiziją