Dirbantiems Rytų rinkose – sunkiau

Šiemet daugelis Lietuvos krovinių vežimo kompanijų vykdė planinę automobilių parkų plėtrą, tikėdamiesi, augančių krovinių srautų ir aukštesnių frachtų. Nors ACEA duomenimis, per pirmuosius 8 metų mėnesius Lietuvoje parduota gerokai mažiau vilkikų nei pernai tuo pačiu metu, pardavėjai džiūgauja, kad patys geriausi pardavimų rezultatai buvo pasiekti rugsėjo mėnesį ir toliau prognozuoja vilkikų pardavimų augimą.

Tuo metu vežėjai, atsinaujinę transporto parkus, nekantraudami laukė rudens, iš kurio tikėjosi pagausėjusio krovinių derliaus ir, žinoma, aukštesnių frachtų, tačiau bent kol kas, daugeliui vežėjų bent kol kas ruduo nieko gero neatnešė. „Šiemet labai silpni buvo visi metai, todėl labai laukėme priešventinio periodo, kuomet per spalį, lapkritį, gruodį anksčiau pavykdavo uždirbti dvigubai nei kitais mėnesiais,“ – pasakojo komercinės įmonės „Ekosig“ vadovas Sigitas Česnavičius, tačiau anot jo, pelningasis sezonas šiuo metu dar neatėjo: „nei krovinių padaugėjo, nei frachtai pakilo“. Visų metų silpnumą patvirtina ir Lietuvos Statistikos departamento duomenis, atskleidžiantys, kad antrąjį metų ketvirtį visų rūšių transportu krovinių vežta 3,4 procento mažiau nei pernai tuo pačiu laikotarpiu (2012 m. II ketv. – 27,7 mln. t, 2011 m. II ketv. – 28,7 mln. t).

S. Česnavičius, atstovaujantis nedidelę krovinius į rytus vežančią kompaniją, sakė, kad „iki šiol tokio „stebuklo“ dar nebuvo“, tačiau vilties neprarado ir tikisi, kad nors ir pavėluotas, bet sezoninis vežėjų verslo pagyvėjimas dar ateis.

Kiti vežėjai dirbantys su rytų rinkomis, atskleidė, kad vežimo įkainiai ne tik, kad neaugo, bet ir sumažėjo. Tam įtakos turėjo Rusijos ir Lenkijos susitarimas dėl papildomų leidimų apsikeitimo dar šiems metams, susilpninęs Lietuvos vežėjų konkurencingumą. Ne ką mažesne kliūtimi tapo ir eilės pasienyje. Lietuvos-Baltarusijos pasienyje, iš kaimyninės šalies pusės, pastarosiomis savaitėmis driekiasi kilometrinės krovininio transporto eilės, kurios vežėjams atneša milžiniškus nuostolius. Susisiekimo ministerijos teigimu, jau spalį Medininkų pasienio punkto projektinis pralaidumas padidės nuo 2900 iki 3200 automobilių per parą.

Dirbantys su vakarų rinka gyvena geriau?

Krovinių vežimo kompanijos dirbančios Europos Sąjungoje išvengia nemažai kliūčių, su kuriomis susiduria su rytais dirbantys vežėjais (leidimai, eilės pasienyje ir t.t.), todėl situaciją vertina ramiai. Nors pelningasis „prieškalėdinis“ periodas vėluoja beveik pas visus, transporto sektoriaus atstovai nusiteikę pozityviai.

Ekspedijavimo kompanijos „Mdi transport“ vadovas Darius Eidukonis patvirtino, kad „prieškalėdinis“ laikotarpis kol kas neprasidėjo. „Šiuo metu jaučiamas importo krovinių stygius ir didesni krovinių srautai yra eksportuojami,“ – situaciją apibūdino D. Eidukonis. Jo nuomone, greičiausiai krovinių skaičiaus padidėjimas prasidės lapkričio viduryje. Kitos ekspedinės kompanijos „Baltic solutions“ direktorius Dmitrij Juvko atskleidėm kad: „Pagyvėjimas transporto rinkoje jaučiamas, tačiau jei lygintume jį su praėjusiais metais, šiemet jis vėlesnis. Pernai sezoninį atsigavimą jautėme jau rugsėjo pradžioje. Dabar rinkoje jaučiama dinamika, nes krovinių kiekis didėja, bet tai sezoniškumas, kuris yra visada, ką bedarytum, ar kokia finansinė situacija būtų pasaulyje“.

Vakarų rinkose dirbantys vežėjai, kol kas nemato pagrindo nerimauti ir situaciją vertina kaip stabilią. Vienos didžiausių krovinių pervežimo ir logistikos kompanijos „Finėjas“ komercijos direktorius Aidas Plaščinskas sakė: „Šventės dar toli ir kol kas prieššventinio periodo labai nesijaučia. Šiuo metu situacija dirbant su Europos Sąjungos rinka stabili. Kuro kainos stabilizavosi, frachtai truputį kilstelėję, bet nedaug.“

Dėl visko kalta ne tik situacija

Nors daugelis transporto verslo atstovų konstatavo, kad šiais metais prieššventinis periodas gerokai vėluoja, ne visi linkę kaltinti tik tai situaciją rinkoje. D. Juvko sako, kad frachtų įkainiai ir krovinių srautai labai priklauso ir nuo pačios įmonės įdirbio ir požiūrio į darbo, todėl negalima kaltinti vien tik situacijos. „Mano nuomone, daug priklauso nuo to, kaip pati įmonė žiūri į savo klientą. Kas tau jis yra – pinigų uždirbimo mašina, ar žmogus, kuriuo tu rūpiniesi, maksimaliai gerai įvykdai užsakymus, ir dar parodai dėmesį, pavyzdžiui, prieš šventes… Logistikos verslas kiekvieną dieną keičiasi, pasaulis keičiasi, o jei pats nesikeiti, tai negali ir krovinių daugėti,“ – sakė D. Juvko.

„Linavos” prognozės: kiti metai turėtų būti stabilūs

Vežėjų asociacijos “Linava” prezidentas Algimantas Kondrisevičius pastebi, kad jau keletą metų didelių prieššventinių pakilimų ir kritimų joms pasibaigus neliko. Anot jo, darbas tapo stabilesnis ir kiek daugiau prognozuojamas, nes krovinių savininkai ir siuntėjai kitaip planuoja savo logistikos grandines, jie gabena iš anksto numatę kokių prekių poreikis tam tikru metu bus. “Tai dalinai ir modernių tiekimo grandinės valdymo technologijų taikymo pasekmė, nes planuoti krovinių srautus daugelyje strambių prekybos ir gamybos įmonių padeda programinė įranga bei logistikos profesionalai,” – sakė A. Kondrusevičius.

Kalbėdamas apie vežėjų darbą skirtingose rinkose, asociacijos prezidentas atkreipė dėmesį į konkurenciją, kuri šiuo metu didėja vežant krovinius rytų kryptimi. ”Situacija, kuri tęsėsi nuo 2009-ųjų, kai sunkumų įvažiuojant į Rusiją turėjome ir mes ir kitos kaimyninės šalys iš esmės baigėsi šį rudenį šalims susitarus trejiems metams dėl pakankamo leidimų kiekio. Turime aiškią perspektyvą keliems metams į priekį, o tai vežėjų versle retas reiškinys,” – situaciją rytų rinkoje apibūdino A. Kondrusevičius. Kalbėdamas apie vakarų kryptis, prezidentas sakė, kad dirbantiems vakaruose niekuomet nebuvo lengva dėl nuožmios konkurencijos su kolegomis iš Rytų ir Vidurio Europos šalių, o dabar ir eurozonos problemos kiek koreguoja jų darbą.

Pagal “Linavos” prezidento prognozes, kitais metais, jei pasaulyje neįvyks ypatingų ekonominių kataklizmų, turėtume dirbti panašiu tempu, nes krovinių srautas iš Vakarų į Rytus tebėra dominuojantis kelių transporte. “Kol turime žinias ir sugebame dirbti netrukdomi išorinių ir vidinių jėgų, tol galime užimti šią rinkos nišą,” – sakė A. Kondrusevičius.

Nors tarptautinių gabenimų rinkoje vyrauja rimtis ir susikaupimas, vežėjai, jau išgyvenę vieną krizę, per daug nesibaimina. Šiuo metu daugeliui svarbiausia išlaikyti stabilumą ir kaupti apyvartines lėšas. Vis tik, iki didžiųjų metų švenčių laiko dar yra, todėl tikėkimės, kad klabintų vežėjų prognozės išsipildys ir ruduo bus finansiškai geras.