Tokią nuomonę Vilniaus vadovai grindžia vežėjų asociacijos „Linava“ ir bendrovės „PricewaterhouseCoopers“ atlikta analize. Ji esą parodė, kad viešojo transporto sektoriuje finansinė situacija blogėja dėl 2009 m. panaikintos PVM lengvatos.

Bilietus branginti reikėtų 20-30 proc.

Skaičiuojama, esą dėl lengvatos panaikinimo 2009-2011 metais Vilniaus miesto savivaldybės viešasis transportas neteko daugiau nei 68 mln. Lt, Kauno – 30 mln. Lt, o Klaipėdos savivaldybės – daugiau nei 14 mln. Lt pajamų.

Anot ekspertizės autorių, norint, kad savivaldybių viešojo transporto įmonės nedirbtų nuostolingai, bilietų kainas reikėtų kelti apie 20-30 proc.

Sostinėje vienkartinis bilietas, perkamas ne viešojo transporto priemonėje, šiuo metu kainuoja 2 litus. Taigi kainą reikėtų didinti iki 2,4-2,6 Lt.

Tačiau ekspertizės autoriai teigia, jog tai nėra išeitis. Esą visuomenė į kainos padidinimą reaguotų ypatingai jautriai, mat, statistikos duomenimis, Lietuva Europos Sąjungoje yra trečia pagal keleivinio transporto dalį bendrame gyventojų vartojimo prekių ir paslaugų krepšelyje.

Be to, padidinus kainas automatiškai išaugtų ir našta dėl viešojo transporto lengvatų, gulanti ant savivaldybių pečių. „Todėl mažai tikėtina, kad savivaldybių skolos keleivių vežimo bendrovėms sumažėtų“, - konstatuojama ekspertizėje.

Ekspertizės autoriai siūlo grąžinti PVM lengvatą. Juolab, kad didesnes ar mažesnes lengvatas taiko 19 iš 27 Europos Sąjungos valstybių. Skaičiuojama, kad problemas išspręstų 9 proc. PVM tarifas viešajam transportui. Iki lengvatos panaikinimo, buvo taikomas 5 proc. tarifas.

A.Zuokas: lengvatos panaikinimas tik pridarė problemų

„Ši analizė labai akivaizdžiai parodo, kad panaikinus visuomeninio transporto PVM lengvatą (...) ir padarius 21 proc. PVM pirmiausiai dauguma įmonių turėjo padidinti kainas. Tokiu būdu paslauga tapo mažiau prieinama. Antra – pačios įmonės tapo skolininkės ir turi didžiulius įsiskolinimus Mokesčių inspekcijai, už kuriuos mokami delspinigiai ar netgi įmonių veikla yra paralyžiuojama“, - pristatydamas analizės rezultatus žurnalistams sakė sostinės meras Artūras Zuokas.

Jis pažymėjo, kad antradienį Seimas svarstys klausimą dėl PVM lengvatos, taigi Seimo nariams esą bus į ką atsižvelgti.

Paklaustas, kokių priemonių imsis nesulaukus PVM lengvatos, meras teigė matantis vienintelį būdą – teismą, kurį savivaldybė jau yra pradėjusi. Šiame procese Vilnius bando iš valstybės prisiteisti lėšas viešojo transporto lengvatų kompensavimui.

„Savivaldybės, kurios turi analogiškas problemas, (...) galėtų prisijungti prie to ieškinio“, - sakė A. Zuokas.

Paklaustas, ar prie ieškinio norėtų prisidėti Kauno savivaldybė, jis pusiau juokais pasakė, esą tai gali įvykti po Seimo rinkimų.

Vis dėlto meras teigė laukiantis parlamentarų palaikymo. „Antras kelias išlieka – kalbėti su Seimo nariais, kurie išgirstų šituos argumentus“, - teigė politikas.

Šiemet bilietai neturėtų brangti

Mero žodžiais, be lengvatos viešasis transportas Vilniuje yra „stumiamas į bankrotą“.

Vis dėlto A. Zuokas tikino, kad šiemet sostinė bilietų kainų didinti neplanuoja. Esą ieškoma visų įmanomų būdų taupyti: nors ir nenorom, sumažintas maršrutų skaičius, tankumas. Sutaupyti tikimasi ir sujungus autobusų ir troleibusų parkus į įmonę „Vilniaus viešasis transportas“. Taip pat padidintas šios įmonės įstatinis kapitalas, kad bankams būtų patraukliau ją kredituoti.

Kaip būdą išvengti bilietų brangimo, meras paminėjo ir šiuo metu esą neišvengiamas mokestines paskolas, kurios viešojo transporto įmonėms nutolina problemas, bet ilgalaikėje perspektyvoje, dėl palūkanų, išaugina finansinę naštą.

„PricewaterhouseCoopers“ partnerė Kristina Kriščiūnaitė, kad PVM lengvatos panaikinimas sukūrė uždarą ratą: savivaldybės skolingos viešojo transporto įmonėms už lengvatinius bilietus, valstybė savivaldybėms skiria nepakankamai lėšų šių lengvatų padengimui, o viešojo transporto įmonės, negaudamos pakankamai pajamų, prasiskolina tai pačiai valstybei.

9 proc. tarifas, anot studijos autorių, išspręstų ne visas problemas, bet bent jau padėtų išvengti bilietų brangimo ir apsaugotų jautriausius visuomenės sluoksnius.

Vilniečiams pritarė ir Klaipėdos autobusų parko generalinė direktorė Jelizaveta Daugininkienė.

Anot jos, PVM lengvatos nebuvimas kenkia ir viešojo transporto įmonėms, ir valstybei. „Kada auga kaina, iš karto mažėja ir srautai, ir ne taip paprasta išsaugoti savo verslą“, - kalbėjo J. Daugininkienė.

I.Šimonytė: lengvata – tik būdas „plūduriuoti“ iki kitų rinkimų

Finansinų ministrė I. Šimonytė ne sykį skeptiškai vertino bene visas siūlytas PVM lengvatas. Viešasis transportas – ne išimtis.

„Aš šiai lengvatai taip pat nepritariu, nes ji iš esmės skatina ir toliau nespręsti miesto viešojo transporto problemų, o įsivaizduoti, kad dotacijomis per mokesčių lengvatas galima plūduriuoti tiek, kiek tai leidžia rinkimų ciklas“, - praėjusį ketvirtadienį Seime, vykstant Vyriausybės valandai, sakė ministrė.

Taip ji replikavo Vilniaus mero žmonai, parlamentarei Agnei Zuokienei, iškėlusiai klausimą dėl PVM lengvatos viešajam transportui.

Šaltinis
Temos
Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
www.DELFI.lt
Prisijungti prie diskusijos Rodyti diskusiją (143)