Pasak Aplinkos apsaugos komiteto pirmininko Tėvynės sąjungos – Lietuvos krikščionių demokratų frakcijos narys Jono Šimėno, šią problemą esant reikalui galima spręsti Vyriausybės lygmeniu, o ne kaitaliojant įstatymą – esą Energetikos ministerija gali nustatyti didesnes paklaidos ribas, tačiau mano, kad ir 0,5 proc. paklaidos ir taip pakanka.

„Yra situacija truputį neaiški dėl įstatymo traktavimo: vieni traktuoja taip, kiti kitaip, bet iš tikro pasakyta „ne mažiau kaip 7 proc.“, tuo tarpu europinis standartas, direktyva sako “daugiausiai 7 proc.”. Tai mes siūlome tokį kompromisą: įstatymą pakeisti nėra taip lengva, rašome 7 proc. ir nustatome minus 1 proc. paklaidą, nes benzinui taikoma paklaida yra plius ir minus 0,5 proc. punkto, tai dyzelinui į didesnę pusę negalima“, - aiškina Energetikos ministerijos energijos išteklių skyriaus vyriausiasis specialistas Vytautas Aršauskas.

Pasak jo, toks kompromisas siūlomas dėl to, kad pernai pagal galiojusias prekybos taisykles dyzelinu prekiaujantys verslininkai sudarė sutartis, pagal kurias perka dyzeliną su 6,25 proc. biodelimi, o dabar jie patiria nuostolius.

Biodegalų gamintojai: skandalas keliamas be reikalo

Biodegalų asociacijos prezidentas Mindaugas Palijanskas sako, kad apie neįmanomą įgyvendinti normą maišant dyzeliną su biodegalais kalbama be reikalo.

„Yra standartas 7 proc. ir dabar eina kalba apie tokį įstatymo aiškinimą, kad įstatymas nurodo, jog dyzeline turi būti yra ne mažiau kaip 7 proc. biodegalų. Nieko panašaus, visą laiką buvo 0,5 proc. punkto paklaida ir ta paklaida galiodavo ir anksčiau, galioja ir dabar, todėl realiai reikalavimas yra 6,5 proc. biodegalų ir čia nėra jokių problemų, skandalas iškeltas lygioje vietoje“, - piktinasi jis.

Jis skaičiuoja, kad dėl paklaidos dabar biodegalų dalis dyzeline turi svyruoti tarp 6,5-7 proc.

„Jeigu įstatymą traktuoti taip, kad 7 proc. ir paklaida 0,5 proc. punkto arba kokią nustatys Energetikos ministerija, tai nieko iš esmės keisti ir nereikia. Dėl kiekvieno žodelio yra keičiamas įstatymas, aišku, galime jį keisti ir vietoje „ne mažiau kaip 7 proc.” padaryti “7 proc.” bet ir dabar laikoma, kad yra norma 7 proc. ir taikoma paklaida“, - sako biodegalų gamintojų atstovas.

Pasak jo, priimta Atsinaujinančių išteklių energetikos įstatymo nuostata yra svarbi dėl to, kad Lietuva iki 2020 m. Lietuva yra įsipareigojusi į dyzeliną maišyti 10 proc. biodegalų, o 2010 m. turėjo maišyti jau 5,75 proc., o pagal skaičiavimus, nuosekliai didinant biodegalų kiekį, šiais metais šalies įsipareigojimas turėtų būti tarp 6,5-7 proc., kaip ir yra dabar.

„Bet realus maišymas yra tik apie 3 proc., nes kokie 30-40 proc. kiekių yra nemaišoma, dėl žiemos periodui nustatytų lengvatų. Realiai vietoje 6 proc. turime 3-4 proc. ir, mūsų nuomone, tai nėra įsipareigojimų vykdymas. Anksčiau lengvata buvo tik antram arktiniam dyzelinui, bet dabar ji padaryta ir pirmam arktiniam, tai yra, kad žiemos metu iš viso nereikia maišyti biodegalų. Tad prieš porą mėnesių buvo priimti tokie įstatymai, kad žiemos periodu mus iš viso išmetė iš rinkos“, - sako M. Palijanskas.

Dyzelino pardavėjų argumentai tokie patys

Lietuvos naftos produktų prekybos įmonių asociacijos prezidento Luko Vosyliaus duomenimis, vežėjų nuomone, numatytas 7 proc. ir didesnis biodegalų kiekis dyzeline kenkia automobiliams – esą kemšasi jų varikliai.

„Automobiliai yra gaminami pagal galiojančius kuro standartus. Dyzelino standartas numato biodegalų kiekį automobilyje iki 7 procentų. Europos Sąjungoje dyzelino standartą, kuriame numatyta didesnė biodegalų dalis, planuojama priimti 2014 metais. Vežėjų nuomonė yra tokia: prie 5 proc. biodegalų tam tikrų žemės ūkio technikos transporto priemonių filtrai jau kemšasi“, - sakė L. Vosylius, tačiau jo komentaras buvo sutiktas komiteto narių replika „nepasakokite pasakų“.

Tačiau L. Vosylius tęsė, kad vežėjus vienijančios asociacijos „Linava“ vadovas Algimantas Kondrusevičius planavo kreiptis į Vyriausybę su prašymu atsisakyti biodegalų maišymo.

„Mes manome, kad tai, aišku, yra nesąmonė, tikrai tam nepritartų“, - sakė L. Vosylius, tačiau pabrėžė, kad tokia yra vežėjų nuomonė.

Tačiau M. Palijanskas yra sakęs, kad Mažeikių naftos perdirbimo gamykla jau tiekia degalinėms dyzeliną, kuriame yra 6,5-7 proc. biopriedų, ir prekyba juo bei vartojimas vyksta be jokių tariamų problemų, kuriomis buvo gąsdinami Lietuvos vartotojai ir primena, kad grasinimai neprekiauti dyzelinu buvo nepagrįsti.

Šaltinis
Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
www.DELFI.lt
Prisijungti prie diskusijos Rodyti diskusiją