Teisininkai sako, kad taip bus įgyvendintas protingumo principas. Tuo tarpu kai kurie eismo saugumo specialistai apgailestauja, jog prevencinė sistema patirs skaudų smūgį.

Bausmės diferencijuotos

Projekte siūloma keisti požiūrį į kai kuriuos KET pažeidimus ir netgi vairuotojus, griežčiau baudžiant sunkvežimių (mašinų, kurių maksimali leidžiama masė viršija 3,5 tonos), keleivinių transporto priemonių vairuotojus ir 2 metų vairavimo stažo neturinčius nedrausmingus automobilininkus.

Mažesnes baudas reikėtų mokėti maksimalų leistiną greitį viršijus užmiestyje, tačiau plačiau piniginę atverti tokį pat nusižengimą padarius gyvenvietėje. Už greičio viršijimą iki 5 km/val. apskritai siūloma nebausti. Važiuojančius iki 10 km/val. greičiau siūloma tik įspėti arba skirti iki 20 litų baudą, vietoj dabar galiojančios 20 - 30 litų baudos.

50 - 100 litų sankciją, numatomą už greičio viršijimą iki 20 km/val., siūloma keisti maksimalia 50 litų bauda. Važiuojantys iki 30 km/val. greičiau, nei leidžiama, dabar privalo mokėti iki 300 Lt (plius 4 baudos balai), o priėmus ATPK pataisas už tą patį nusižengimą mokėtų iki 200 Lt.

Vairuotojo pažymėjimai ateityje galėtų būti atimami tik iš itin didelio greičio mėgėjų, nepatyrusių arba neblaivių vairuotojų.

Daugiau negu 60 km/val. gyvenvietėje leistiną greitį viršijusiems vairuotojams grėstų bauda nuo 1000 iki 1500 litų arba vairuotojo pažymėjimo praradimas 3 - 6 mėnesiams. Už tą patį pažeidimą ne gyvenvietėje būtų skiriama 800-1200 litų bauda arba teisės vairuoti atėmimas nuo vieno iki trijų mėnesių.

Jei panašiai besielgiantis kelyje būtų sulaikytas mažesnį nei 2 metų vairavimo stažą turintis žmogus, jis su teisėmis atsisveikintų pusei metų ir už 40 km/val. greičio viršijimą. Tokia nuostata aiškinama eismo įvykių analize - statistiniai duomenys rodo, kad nepatyrę vairuotojai dažniausiai išprovokuoja sunkiausias avarijas.

Nusižengimai nesumuojami

Viena didžiausių siūlomų naujovių - baudos balų sistemos naikinimas. Už visus KET pažeidimus vairuotojai būtų baudžiami tik piniginėmis baudomis. Todėl netgi ir kelis kartus per metus padarę tą patį pažeidimą vairuotojai nebeprarastų teisės vairuoti automobilį.

“Mes siūlome atsisakyti pakartojamumo kaip kvalifikuojančio požymio. Tai reiškia, kad tas pats pažeidimas padarytas keletą kartų, neužtraukia didesnės sankcijos. Tarkim, kad ir kiek kartų pėsčiasis neleistinoje vietoje kirstų važiuojamąją dalį, nusižengimas nuo to netaptų nei pavojingesnis, nei sudėtingesnis”, - komentuodamas projektą dėstė Teisingumo ministerijos sekretorius Arūnas Kazlauskas.

Pareigūno teigimu, pasiūlymai keisti ATPK glaudžiai susiję su visa teisine sistema ir naujuoju Baudžiamuoju kodeksu. Jame taip pat atsisakyta pakartojamumo kaip kvalifikuojančio požymio. Šiuo metu vieną kurį KET pažeidimą padarius du kartus gali būti pritaikyta itin griežta bausmė - teisės vairuoti automobilį atėmimas.

“Iš dalies galima sutikti su nuomone, jog dabar galiojančios bausmės nėra visiškai adekvačios pragyvenimo Lietuvoje lygiui. Kai kurios baudos iš tiesų žiaurokos. Tačiau vienareikšmiškai teigti, kad siūlomi pakeitimai yra bausmių sistemos švelninimas ar liberalizavimas, negalima, nes nuobaudos tikrai netaps simbolinės. Už sunkiausius nusižengimus - už vairavimą apsvaigus nuo alkoholio ar narkotikų, už pabėgimą iš avarijos vietos, už nepaklusimą pareigūnų reikalavimui sustabdyti automobilį ir pan., ATPK ir ateityje fiziniams asmenims numatoma iki 5000 litų bauda”, - aiškino A.Kazlauskas.

Teisingumo ministerijos sekretorius atkreipė dėmesį, jog kai kuriais atvejais griežčiau siūloma bausti ir išgėrusius vairuotojus. Tarkim, jei šiuo metu toleruojama 0,4 promilės alkoholio koncentracija vairuotojo organizme, tai ateityje daugiau nei 9 keleivius vežantieji galėtų būti “sušilę” tik iki 0,2 promilės.

Kada projektas bus svarstomas Seime ir kiek stipriai čia galėtų keistis Teisingumo ministerijos pateikti pasiūlymai, A.Kazlauskas nesiryžo. Jo manymu, jei viskas vyks sklandžiai, ATPK pataisos galėtų įsigalioti 2006 pradžioje.

Klausiamas, ar numatomą sankcijų reformą kaip nors nulemia Lietuvos narystė ES, A.Kazlauskas teigė, jog šiuo metu jokios direktyvos neapibrėžia, kokios griežtos turėtų būti bausmės už KET pažeidimus. Pasak pareigūno, bendra nuostata yra tik tokia, kad tam tikra atsakomybė turi būti numatyta, kad ji turi būti adekvati pragyvenimo lygiui, kad nepažeistų protingumo principo.

“Derybos” klesti

Tuo tarpu užuominas apie galimus ATPK pakeitimus internete gyvai aptarinėjantys automobilininkai vienareikšmiai tvirtina, jog būtent dabartinė baudų sistema prasilenkia su sveiku protu.

“Labai geri pasiūlymai. Kai sumažins baudas, daug kas nemokės kyšių policijai, o kol kas daug parankiau duoti kyšį, nei mokėti baudą. Apskritai - baudų skalė turėtų prasidėti nuo 10 litų už smulkius nusižengimus ir dauguma baudų turi baigtis ties 30-50 Lt suma, nes dabar per didelės baudos - tik paskata duoti kyšį. Vien pats faktas, kad tave sustabdė ir mokėjai baudą jau drausmina. Aš pats “debiliškai” didelių baudų niekada nemoku - duodu kyšį, kuris sudaro apie 20-50 proc. baudos dydžio. Pavyzdžiui, jei bauda 100 Lt , duodi 30-40 Lt. Jei bauda 150 Lt, duodi - 50 Lt. Ir viskas būna gerai. Pasitaiko, kad policininkai netgi duoda grąžos, jei per didelį kyšį pasiūlai”, - atviravo vienas internautas.

Kitas automobilininkas DELFI svetainėje taip pat svarstė, kad jei baudos už KET pažeidimus būtų sumažintos 3-4 kartus, pinigų į biudžetą būtų surenkama žymiai daugiau, nes tuomet niekas nesiveltų į žeminančias “derybas” su policininkais.

“Per metus sumoku apie 1000 - 1500 litų baudų ir nė karto nemokėjau oficialiai! Valdininkai, supraskit pagaliau, nėra jokios logikos mokėti tokias baudas oficialiai, o tokius baudų dydžius galima suprasti tik kaip suinteresuotų kyšiais policininkų, turinčių atitinkamų ryšių, pasistengimą prastumti jiems naudingus įstatymus. Štai čia ir yra tikroji korupcija, o su eismo saugumu tai visiškai nieko bendro neturi. Kiek dar galim apsimetinėti, kad tokie buki esam ir nieko nesuprantam?” - rėžė kitas neprisistatęs vairuotojas.

Kai kurie diskusijos dalyviai pastebėjo, kad dabartinė sistema smarkiai demoralizavo policininkus, kurie už pinigus sutinka “nepastebėti” nei girtų vairuotojų, nei važiuojančių degant raudonam šviesoforo signalui, nei visiškai ignoruojančių greičio apribojimus.

“Galiu važiuoti šaligatviu, ką noriu daryti gatvėje, nes turiu pinigų. Bet kada galiu policininkui už greitį pasiūlyti 50 Lt. Žinote, kiek kainuoja, jei jus sustabdo išgėrusį prie vairo? Nedaug, tik 300 Lt. Na, jei ką, tai pasiūlius 400 Lt tikrai galite būti ramūs - paleis”, - tikino internautai.