Motoroleriais dažniausiai kurorte daužosi 10-18 metų asmenys, kuriems nerūpi nei mažamečiai, nei netoliese važiuojantys automobiliai, nei policijos pareigūnai. Pastarieji tvirtina, kad norą beprotišku greičiu lėkti gatvėmis lemia instinktai. O prieš gamtą nepakovosi.

Į gatvę - be dokumentų

“Turguose pardavinėjamų motorolerių spidometrai pakeičiami. Pardavėjai po plastmasine panele klijuoja ir suklastotus lipdukus - kokio greičio reikia, toks ir yra. Sustabdęs motorolerį policininkas negali žinoti, ar variklio tūris tikrai nesiekia 50 kubinių centimetrų. Tokios motorinės priemonės vairuotojui jokio dokumento nereikia. Išlaikyti egzaminus, įgyti vairuotojo kvalifikaciją būtina tuomet, jei motorinės priemonės „kubatūra“ yra daugiau nei 50 kubinių centimetrų”, - aiškino Kelių policijos Palangos policijos Viešosios tvarkos ir eismo priežiūros poskyrio inspektorius Virgaudas Bružas.

Motorolerių vairuotojams nėra išduodamas joks specialus dokumentas. Kai kurios Palangos mokyklos organizuoja kursus ir išduoda pažymėjimus, tačiau griežtos kontrolės nėra.

Iš padangų išleisdavo orą

Iki šiol nėra tiksliai apibrėžtos šių mopedų registravimo tvarkos. Motorolerių dokumentai sutvarkomi tik įvežant juos per valstybinę sieną. Vėliau jais Lietuvoje važinėjama kaip dviračiais. Dažniausiai sustabdyti strimgalviais lakstantys jaunuoliai aiškina, kad mopedo dokumentus - pirkimo sutartį ir buvusio savininko nuosavybės dokumentą - paliko namuose.

Sovietiniais laikais kalba su tokiais pažeidėjais buvo trumpa. Sustabdę įtartiną transporto priemonę milicininkai išleisdavo iš jų padangų orą, atimdavo ventilius, o prasikaltusiajam tekdavo ją tempti namo. Dabar situacija pasikeitė - net Konstitucijoje nurodyta, kad nuosavybė - šventa. Motorizuotų chuliganų - taip pat. Todėl jos liesti niekas neturi teisės.

Atsakomybė - tėvams

Dažniausiai motoroleriais važinėja nepilnamečiai. Tokio amžiaus vairuotojų atžvilgiu griežtos atsakomybės nėra, tad jie jaučiasi atsipalaidavę ir bebaimiai. Didžiausią nepasitenkinimą jie sukelia pėstiesiems. Pasak V.Bružo, motorolerių vairuotojai nepaiso ženklų, nenoriai mūvi šalmus, nuolat sukelia avarines situacijas. Policijos pareigūnai kiek galėdami stengiasi palaikyti tvarką. Jei nepilnametis motorolerio vairuotojas pažeidžia eismo taisykles, pasiaiškinti kviečiami jo tėvai.

Tačiau pareigūnai nenori terliotis su nepilnamečiais, kuriuos net uždaryti į areštinę draudžia įstatymai. Pasijutę nebaudžiami, jie lažinasi, kuris greičiau pervažiuos Palangą. Numušti pasipainiojusį praeivį jiems visiškai nieko nereiškia, nes žino, kad jiems už tai niekas negresia. Kai kurie palangiškiai įtaria, kad nepilnamečiai net lažinasi, ar maksimaliu greičiu pralėks tam tikrą atstumą. Mažinti greičio negalima. Praėjusią vasarą tokios lažybos vos nekainavo nieko dėtos merginos gyvybės. Jei ji nebūtų laiku atšokusi nuo Vytauto gatve maksimaliu greičiu važiavusio motorolerio, įvykis tikriausiai būtų baigęsis tragiškai. Tik per stebuklą neparbloškęs vasarotojos, mopedas nemažindamas greičio mopedas toliau važiavo slalomą tarp praeivių.

Tokį absurdišką„dragą“ galima pastebėti ir šiemet. Galima įtarti, kad kai kurie „gyvo slalomo specialistai“ būna prisiuostę narkotikų.

Draudimai sukėlė prieštarą

Šiais metais buvo apribotas motorolerių važinėjimasis J.Basanavičiaus gatve. Pradžioje dėl to kilo didelis nepasitenkinimas - absoliuti dauguma nepažinojo kelių eismo taisyklių ženklo, kuris draudžia mopedų, motorolerių eismą. “Šio ženklo anksčiau nebuvo. Jis įsigaliojo tik 2003-ųjų balandžio 1 dieną, patvirtinus naujas eismo taisykles. Dabar galime apriboti šių priemonių eismą - surašyti protokolą už tai, skirti tam tikras administracines nuobaudas”, - tvirtino V.Bružas.

Nors miesto taryba ir nusprendė J.Basanavičiaus gatvėse uždrausti motorolerių eismą, draudimo nepaisoma. Mėgstamiausia jų vairuotojų trasa - jūros tiltas ir nusileidimas kopos grindiniu į Jūratės ir Kastyčio skverą.

Antra vertus, apie tai, kad motoroleriais negalima važiuoti nei jūros tiltu, nei kopų takeliais, niekur neparašyta.

Ereliai ženklų nepaiso

Motorolerių vairuotojams taikomos baudos iki 50 Lt.: už važiavimą be šalmo - 10 Lt., už ženklo pažeidimą - nuo 20 iki 50 Lt. Sukėlus avarinę, situaciją bauda gali siekti 100 - 150 Lt. Tačiau dažniausiai šių priemonių vairuotojai nepaiso ženklų ir nevengia apsilankyti uždraustoje gatvėje. Pasak V.Bružo, šių priemonių vairuotojus sugauti gana sudėtinga. Jie gali pasukti į skersgatvius, pralįsti pro siaurus tarpus tarp namų. Policininkas su “keturiais ratais” jų nepavys.

“Motorolerių kiekvienais metais daugėja. Tai populiari ir patogi transporto priemonė. Ateityje taisyklės, apibrėžiančios jų eismą, turėtų būti griežtesnės. Gal bus sudarytas priedas prie kelių eismo taisyklių, įvežant griežčiau nustatoma „kubatūra”, - vylėsi V.Bružas.

Baikeriai problemų nesukelia

Motoroleriai dažnai sukelia avarines situacijas. Dažniausiai jos kyla dėl didelio greičio. Palangiškiai dar neužmiršo avarijos, kuri įvyko prie prekybos centro “Media”. Balandžio 26 dieną Kretingos ir Plytų gatvės sankryžoje greičiu atlėkęs motoroleris “Suzuki Hokuto”, vairuojamas V.G., atsitrenkė į automobilį. Pasak V.Bružo, jis nuo įvykio vietos skrido 18 metrų. Galima tik įsivaizduoti, koks buvo motorolerio greitis.

Jaunimas mėgaujasi ir važinėjimu motociklais, vaidinamais “britvomis”. Pamatę policijos pareigūnus, jie pristabdo. Tačiau pavažiavę 200 metrų vėl ima važiuoti neleistinai greitai.

“Su jais gana sudėtinga. Matyt, toks žmogaus instinktas - parodyti, ką galiu. Taip jie pasijaučia gudrūs. Žino, kad automobiliu jo tikrai nepavysi. Su baikeriais, problemų neturime. Jie suaugę, važiuoja protingai, užsideda šalmus, įsijungia šviesas. Jiems svarbiausia parodyti save, savo rūbus, klubo reklamą. Praėjusią vasarą jų vadas net atvažiavo ir klausė, ar gali pravažiuoti pro Palangą”, - sakė V.Bružas.