Nors Lietuvoje daugiau saulėtų dienų nei Skandinavijoje ar Didžiojoje Britanijoje, lietuviai rečiau sėda prie automobilių be stogo vairo nei britai ar skandinavai. Specialistai teigia, jog praktiškieji mūsų tautiečiai renkasi automobilius vertindami visas būsimas jų eksploatavimo aplinkybes ir automobilio kainą.

Lietuvos hidrometeorologijos tarnybos Klimatologijos ir metodikų skyriaus viršininkės Audronės Galvonaitės teigimu, Lietuva yra vidutinių platumų klimato juostoje, kuriai būdingi permainingi orai. „Priklausomai nuo metų, Lietuvoje per metus būna apie 170 saulėtų arba debesuotų dienų, pasitaiko metų, kuomet krituliai neiškrinta net ir porą mėnesių, – Lietuvos klimato ypatybes atskleidžia specialistė. – Likusias dienas dažniausiai vyrauja lietingi orai“.

Tačiau šios aplinkybės nė kiek nesumažina kabrioletų entuziastų skaičiaus. Išskirtinius automobilius turėti nori vis daugiau verslininkų, o kai kurie jų jau senokai mėgaujasi šių automobilių privalumais. Reklamos paslaugų UAB „Marijos nostalgija“ savininkė Audronė Vaupšienė teigia, kad jau 3 metus vairuoja galingąjį „Honda S 2000“ ir yra patenkinta savo pasirinkimu. „Vairuojant tokį automobilį užlieja daugiau emocijų bei išgyvenimų – tai savotiška jausmų prabanga, – sako A. Vaupšienė. – Panašiai tikriausiai jaučiasi žmonės, sėdintys prie motociklo vairo“.

Verslininkė teigia, kad su šiuolaikiškais kabrioletais be stogo galima važinėti netgi oro temperatūrai nukritus iki 6 laipsnių šilumos, nes juose yra įmontuotos specialios šildymo sistemos, leidžiančios vairuotojui nesušalti esant žemai oro temperatūrai. Paprastai tokių automobilių savininkai sulaukia daugiau praeivių dėmesio, kuris ką tik nusipirkus kabrioletą šiek tiek trikdo. „Iš pradžių tekdavo susidurti su daugybe susidomėjusių žvilgsnių, tačiau dabar Lietuvoje kabrioletas tikrai nėra naujiena, todėl žmonės nebe taip akimis bado šių automobilių vairuotojus“, – patirtimi dalijasi ji.

Pasak kabrioletą „Mazda MX-5“ vairuojančio verslininko Dariaus Višinsko, kabrioletą turėtų rinktis tie, kas nori laisvalaikio automobilio, nes tai daugiau vasarai skirta transporto priemonė.

Verslininkas pataria užuot pirkus motociklą, įsigyti nedidelį kabrioletą, kuris suteiks ne mažesnį vairavimo malonumą gryname ore ir bus žymiai saugesnė transporto priemonė. „Malonu važiuoti pučiant gaiviam vėjeliui, ypač pro pievas ar miškeliu, – kabrioleto privalumus vardija D. Višinskas. – Šie automobiliai labiau skirti pramogai ir atsipalaidavimui. Kai važiuoji kabrioletu, patiri visiškai kitius pojūčius nei vairuodamas uždaroje erdvėje“.

Verslininkas pastebi, kad kartais važiuojant kabrioletu ir lyjant lietui nereikalingas stogas, užtenka tik paspausti akceleratoriaus pedalą, kad automobilis išvystytų didesnį nei 70 km/val. greitį ir uždaryti šoninius langus – tuomet lietaus lašai nepatenka į saloną.

Įžvelgia trūkumų

Be daugybė privalumų atvirų automobilių savininkai įžvelgia ir nemažai nepatogumų.

Saugos bendrovės „Ekskomisarų biuras“ viceprezidentas Alius Sadeckas sako, kad jų įmonė turi įsigijusi kabrioletą. Pasak jo, tokie automobiliai traukia aplinkinių dėmesio, ne visada norisi atsidurti dėmesio centre. „Lietuvoje šie automobiliai dar naujovė, todėl ir krinta į akis, užsienyje ko gero jais jau nieko nenustebinsi. Asmeniškai manęs automobiliai su atviru stogu ypatingai nežavi, nes jie yra paprasčiausiai nepatogūs, – be užuolankų sako A. Sadeckas. – Vasarą kabrioletas neapsaugo nuo karščio, nes tuomet negali naudotis kondicionieriumi, o kitais metų laikais tokiu automobiliu važinėti nėra labai saugu, nes kelių dangos slidžios, be to, man labiau patinka didesnio pravažumo automobiliai“.

A. Vaupšienė pataria prieš perkant kabrioletą, įsigyti dar vieną automobilį.

D. Višinsko nuomone, pagrindiniai kabrioletų minusai – maža garso izoliacija ir mažesnė apsauga nuo tiesioginių saulės spindulių. „Kad garso izoliacija nėra pakankama, paaiškėja uždengus stogą, o jį atvėrus itin saulėtą dieną, intensyvūs saulės spinduliai labai įkaitina sėdynes ir vairą. Didžiausioji dalis spindulių tenka veidui ir rankoms – greitas įdegis garantuotas“, – juokauja verslininkas.

Gamina patys

Išskirtinius automobilius mėgstantys verslininkai investuoja nemažas pinigų sumas į rankų darbo atvirus automobilius. Automobilių prekybos bendrovės UAB „Keturciklis“ direktorius Ričardas Bartuškevičius dar prieš kelerius metus nutarė sukonstruoti Europoje populiarų „Cobra“ automobilį. Pagrindinį rėmą nusipirkęs užsienyje, verslininkas specialiose dirbtuvėse pagamino lietuviškąją „Cobra“. „Iš tiesų tada gimė verslo planas pasiūlyti rinkai šį klasikinį, nesenstančio dizaino automobilį. Tokį automobilį sukonstruoti nėra sunku. Mes siūlome pirkti rėmą ir kėbulą, o montuoti variklį ir pakabą bei įsirengti saloną pagal savo skonį“, – sako R. Bartuškevičius.

Šie turtingų britų ir kitų europiečių pamėgti automobiliai paprastai stebina ne vien dailia išvaizda, chromuotomis apdailos detalėmis, bet ir galingais varikliais. Paprastai montuojami galingi 3–5 litrų darbinio tūrio varikliai.

Tačiau nedidelio svorio automobiliui, pasak R. Bartuškevičiaus, pakanka ir 2,5–3 litrų variklių, kurie išvysto nemažą galią.

Prekybininkai stengiasi

Didėjanti konkurencija automobilių pramonėje verčia beveik visus gamintojus siūlyti kuo platesnę automobilių gamą. Didžioji dalis jų pirkėjams siūlo automobilius su atveriamais stogais – kabrioletus. Automobilių pardavėjai tikisi, kad ateityje šių automobilių paklausa turėtų išaugti, tačiau kol kas ji nėra itin didelė.

Sigitas Klimašauskas, „Audi“ automobiliais prekiaujančios UAB „Keturi žiedai“ generalinis direktorius sako, jog kabrioletų pirkėjų gretos nėra gausios, tačiau tokius automobilius perka žinantys ko nori klientai. „Tai solidūs, geras pajamas turintys klientai. Verslininkai įvertina galimybę turėti komfortišką, išskirtinį automobilį, pabrėžiantį jų laisvę. Savaitgalio kelionės malonumas vasarą važiuojant tokiu automobiliu yra nepalyginamai didesnis už įprasto automobilio vairavimą“, – pabrėžia vadovas.

Įgaliotojo „Mercedes -Benz“ atstovo Lietuvoje UAB „Silberauto“ lengvųjų automobilių pardavimų vadovas Rolandas Samuolis teigia, kad lietuviai rečiau nei kiti europiečiai sėda už kabrioletų vairo. „Anglijoje ar Airijoje vyrauja lietingi orai, bet automobiliai su atviru stogu šiose valstybėse yra žymiai populiaresni, – teigia R. Samuolis. – Gyventojų apsisprendimą įsigyti tokį automobilį lemia ir jų pajamos, nes kabrioletas paprastai nėra tas automobilis, kurį šeima įsigyja pirmiausia“.

R. Samuolis tikisi, kad šiais metais pavyks parduoti daugiau kabrioletų nei praėjusiais metais, kuomet buvo parduoti 6 automobiliai.„Klientai paprastai lieka ištikimi tradicijoms ir perka įprastą modelį su stogu“, – tikina jis.

„Peugeot“ automobiliams atstovaujančios UAB „Žibintas“ komercijos direktorius Gintaras Vičkačka prognozuoja, kad ateityje kabrioletų turėtų būti parduodama vis daugiau, nes tai savotiškas prabangos ženklas, o gerėjant Lietuvos ekonominei situacijai, natūraliai turėtų daugėti šios klasės automobilių pardavimų.

„Mūsų parduodami kabrioletai yra su kietu stogu, todėl jie yra tinkami eksploatuoti ir žiemą. Atkrinta būtinybė turėti dar vieną automobilį, – argumentuoja G. Vičkačka. – Tiesa, kabrioletai yra gerokai brangesni už analogiškus paprastus automobilius ir kol kas tai yra savotiškas barjeras klientui“.

„Toyota“ automobiliams atstovaujančios UAB „Tokvila“ pardavimų departamento direktorius Edmundas Povilauskas taip pat užsimena, kad kabrioletai išlieka prabangos preke, tačiau prognozuoja, kad ateis laikas, kai jų prekyba pagyvės. „Manau ateityje jų bus parduodama daugiau, nes tai susiję su ekonomikos augimu, – prognozuoja E. Povilauskas. – Kabrioletas – savotiška prabangos prekė ir dažnai tiems, kurie jį įsigyja, tai nėra vienintelis jų automobilis“.