UAB „Transekspedicija“ vadovas Vidmantas Pelėda sako, kad vairuotojų stygius turi didelės įtakos vežėjų verslui.

„Mes turime „auginti“ jaunus vairuotojus, bet daugiausiai dėmesio turėtume skirti vairuotojams iš trečiųjų šalių įdarbinti. Reikėtų kuo labiau palengvinti sąlygas, kad vežėjai galėtų įdarbinti vairuotojus iš Baltarusijos, Ukrainos be didesnių problemų. Šiuo metu sudarytos didelės biurokratinės kliūtys, todėl įdarbinimas užima nemažai laiko. Manau, kad suradę žmogų užsienyje, turėtume jį įdarbinti daugiausiai per 2 savaites, daugiauiai – mėnesį“, - kalba V. Pelėda.

Griežtins taisykles?

Šiuo metu galioja tokios taisyklės: darbdavys, norintis įdarbinti užsienietį, turi kreiptis į teritorinę Darbo biržą ir užregistruoti laisvą darbo vietą.

Įregistravus laisvą darbo vietą ir nesuradus per 1 mėn. reikalingos kvalifikacijos darbuotojo Lietuvoje, darbdavys gali pateikti nustatytos formos prašymą gauti leidimą dirbti užsieniečiui ir kitus reikalingus dokumentus teritorinei Darbo biržai.

Pagal dabartinį įstatymą leidimas dirbti užsieniečiui yra išduodamas iki 2 m. Jį imigrantas gali nuolat pratęsti. Atvykstantiems dirbti sezoninių darbų, leidimas išduodamas iki 6 mėn. per vienus metus, o leidimas laikinai gyventi Lietuvoje išduodamas 5 m.

Seimo narys Valdemaras Valkiūnas siūlo taisykles griežtinti. Registruotame įstatymo projekte siūloma imigrantui, išdirbusiam šalyje iki 2 m., įvesti ribojimą naujam leidimui pratęsti, t.y., asmuo prasitęsti leidimą dirbti galės tik praėjus 5 m. nuo paskutinio leidimo galiojimo pabaigos.

Leidimą dirbti sezoninius darbus imigrantas galės gauti ne kasmet, kaip dabar galiojančiame įstatyme, bet kartą per dvejus metus, ne ilgesniam nei 6 mėn. laikotarpiui.

Tolimųjų reisų vairuotojų paklausa auga

Lietuvos Darbo biržos (LDB) duomenimis, per 2011 m. I ketvirtį registruota 448 laiscvos darbo vietos tolimųjų reisų vairuotojams.

Leidimai dirbti išduoti 422 užsieniečiams, tai – tris kartus daugiau nei 2010 m. tuo pačiu laikotarpiu, kai buvo išduoti 137 leidimai.

Iki šių metų balandžio vidurio LDB buvo registruotos 589 laisvos darbo vietos tolimųjų reisų vairuotojams. Nuo praėjusių metų vidurio fiksuojamas šių darbo vietų skaičiaus augimas. Per 2011 m. I ketvirtį įregistruotos 1197 laisvos darbo vietos, o tai – 38 proc. daugiau nei 2010 m. I ketvirtį, kai jų buvo 870.

Vairuotojų profesinė sąjunga nepritaria

Anot vairuotojų profesinės sąjungos pirmininko Ramūno Narbuto, dabartinės užsieniečių įdarbinimo tvarkos griežtinti nereikėtų. „Reikia tik vykdyti tai, kas yra nutarta. Pagal dabar galiojančius įstatymus įdarbinant užsieniečius, turėtų būti mokamas statistinis tos šakos atlyginimo vidurkis, o LDB to nekontroliuoja“, - sako R. Narbutas.

Lietuvos Respublikos įstatyme Dėl užsieniečių teisinės padėties 62 straipsnyje numatytas reikalavimas, jog užsieniečio darbo užmokestis negali būti mažesnis už tokį patį darbą dirbančio Lietuvos Respublikos gyventojo. Deja, dažnai atsitinka taip, kad trečiųjų šalių piliečiai uždirba kur kas mažiau.

Pasak R. Narbuto, jeigu vairuotojų trūksta, turėtų būti galimybės didinti jų atlyginimus, o to nepavyksta padaryti nuo 2004 m. „Svyruoja dienpinigių dydis, tai nedidina socialinių garantijų ir nepadeda valstybei spręsti socialinių problemų. ES vyksta atlyginimų suvienodėjimas, o tai ekonomiškai Lietuvoje neapsimoka, nes dienpinigiai neapmokestinami. Lietuvos transporto įmonės dempinguoja ES darbo rinką. Kažkiek imigrantų įdarbinti reikia, nes dalis vairuotojų suserga, išvyksta dirbti į kitas šalis, bet tai neturi dempinguoti šio darbo sektoriaus “, - svarsto R. Narbutas.

ES senbuvėse šalyse transporto darbuotojai uždirba apie 2000 EUR + dienpinigiai, LR statistinis vidutinis mėnesinis bruto darbo užmokestis transporto ir sandėliavimo sektoriuje 2009 IV ketvirtį buvo 2 089 Lt., 2010 IV ketvirtį – 2 126,90 Lt. Anot R. Narbuto, įmonės dirbtinai registruoja padidėjusį vairuotojų poreikį ir atsisako įdarbinti Lietuvos piliečius, motyvuodami žema kvalifikacija.