UAB „Baltic Lube“ tepalų prekybos vadovas Silverijus Baliūnas teigia: „Alyvų paklausos didėjimas nelabai jaučiamas, jis tiesiog nebekrenta žemyn“. Pirkėjai šiuo metu labiau orientuojasi į alyvos kainą nei į kitus parametrus. Šiems pirkėjams pašnekovas gerų žinių artimiausiu laiku nežada. „Šiuo metu bazinių alyvų biržos kainos nuo metų pradžios pakilo 9 proc., apie 23 proc. didėjo ir cheminių priedų kainos. Alyvų kaina artimiausiu metu turėtų kilti apie 10 proc.“, - informuoja S. Baliūnas.

Per krizę sumažėjusi paklausa pakoregavo alyvų rinkos žaidėjus. „Ir pasitraukė, ir atsirado naujų. Kai kurios didžiosios kompanijos pertvarkė savo alyvų pardavimo struktūras, pavyzdžiui, „Neste Oil“ korporacija alyvų prekybos padalinius išskyrė į atskiras įmones, suteikdama didesnes veiklos teritorijas ir didesnį veiklos savarankiškumą, taip sustiprindama „Neste Oil“ alyvų prekybą. Lietuva, Baltarusija ir Kaliningrado sritis patikėta naujai įmonei UAB „Baltic Lube”, - pasakoja S. Baliūnas. Pablogėjusi ekonominė situacija neturėjo itin didelės įtakos šiam alyvų gamintojui. Kompanija ir toliau stengiasi išlikti viena iš stipriausių ir siūlyti naujausius produktus savo vartotojams.

„Galima sakyti, kad „Neste Oil“ naujos alyvų rūšys ir technologijos kuriamos nuolat, atsižvelgiant į tai, ko reikalauja naujų automobilių variklių ir transmisijų gamintojai. „Neste Oil“ korporacija plečia savo bazinių alyvų gamybą, naudodama savo sukurtas sintetinių alyvų aukščiausios kokybės technologijas. Šiuo metu „Neste Oil“ sintetinės bazinės alyvos užima apie 40 proc. visos Europos rinkos. Didžiausias „Neste Oil“ bazinių alyvų klientas yra BP korporacija, prekinių ženklų „BP“ ir „Castrol“ tepalų gamintojas. Netrukus bus atidaryta nauja sintetinių bazinių alyvų gamykla Bahreine. Galima teigti, kad kas antra sintetinė alyva bakelyje pagaminta naudojant „Neste“ bazinę alyvą“, - apibendrina S. Baliūnas.

UAB „Autotrade“ Produktų departamento direktorius Algirdas Seilius pritaria kolegai: „Alyvų, skirtų krovininiam transportui, poreikio padidėjimas jaučiamas, tačiau nėra labai žymus. Alyvų poreikio didėjimą lemia tik plečiamas automobilių parkas.“ Pašnekovo nuomone, didžiausią įtaką tam turi naujausios technologijos ir įmonių taupymo politika: „Transporto kompanijos stengiasi optimizuoti savo parkus ir atsikratyti senų, daug investicijų reikalaujančių transporto priemonių. Svarbus faktorius, mažinantis krovininių automobilių alyvų poreikį, yra vis didėjantys alyvų keitimo intervalai. Dauguma didelius parkus ir naujesnę techniką turinčių kompanijų renkasi tokias sintetines variklių ir transmisijų alyvas, kurias keisti reikėtų labai retai, nors jos ir kainuoja gerokai brangiau. Ir, be abejonės, brangiau kainuojantis aukštos kokybės produktas atsiperka: sutaupoma laiko, išvengiama prastovų ir išlaidų eksploataciniams skysčiams.“

Nauja technika reikalauja kitokių eksploatacinių sąlygų ir verčia vežėjus naudoti būtent jiems pritaikytas alyvas. Tačiau kainos ir kokybės konfliktas dažniausiai neišvengiamas. „Ne paslaptis, kad naudojant naujesnius „Euro“ standartus atitinkančią techniką, atitinkamai reikia keisti ir eksploatacines medžiagas, nes to reikalauja technikos gamintojai. Vis dėlto atsakyti į klausimą, ką šiuo metu labiau vertina vežėjai yra labai sunku. Įprastai pasirinkimo procese lemiamą vaidmenį suvaidina kaina. Net ir naujausios technikos turėtojai stengiasi pasirinkti reikiamas charakteristikas atitinkančius, tačiau pigius, dažnai net nežinomos kilmės produktus“, - aiškina A. Seilius.

Šioje vietoje pašnekovas siūlo atidžiau pasidomėti perkamu produktu ir tik tada nuspręsti, ar tikrai verta: „Pigius produktus gaminančios kompanijos platinamų produktų specifikacijose nurodo automobilių gamintojų standartų ar sertifikatų numerius, nors toks produktas niekada nebuvo ir nebus konkretaus automobilių gamintojo oficialiai sertifikuotas dėl daugelio priežasčių: investicijos į mokslinius tyrimus, naujų medžiagų ir technologijų atradimas bei jų įdiegimas alyvų gamyboje, gamybos kultūra ir ypatumai bei daugelis kitų. Kad būtų išvengta spekuliacijų šiomis temomis ir leista technikos vartotojui lengviau apsispręsti, tokie gamintojai kaip „Mercedes Benz“ ir MAN internete oficialiai skelbia nuolat atnaujintus gamintojų sąrašus ar produktų pagal MB ir MAN vidaus standartus. Taip technikos naudotojas pats gali įsitikinti, ar siūloma alyva yra tikrai oficialiai patvirtinta, kad gali būti naudojama turimoje transporto priemonėje“, - pataria A. Seilius.

Specialistas prognozuoja, kad situacija naftos rinkoje paveiks ir tepalų kainas: „Kylančios spekuliacinės naftos kainos pasaulio biržose tiesioginės momentinės įtakos alyvų kainoms neturi. Prekinių alyvų gamybai reikalingos bazinės alyvos dažniausiai yra gaminamos būtent perdirbant žalią naftą, todėl alyvų ir tepalų kainos vis tik po truputį auga, nors ir dėl ateities sandorių apie 3 mėnesius atsilikdamos nuo rinkos kainų. Neramumai Libijoje ir kitose turtingose naftos arabų valstybėse ateityje nieko gero nežada. Naftos kompanijos, eksploatuojančios gręžinius tose šalyse, tikrai bus priverstos kelti savo produkcijos kainas.“

A. Seilius rinkoje įžvelgia panašias tendencijas kaip ir prieš gerą dešimtmetį. „Ypač sparčiai alyvas ir tepalus siūlančių kompanijų skaičius Lietuvoje augo nuo 1993 iki 1998 m. 1998 m. įsigalėjusi Rusijos krizė jų skaičių gerokai sumažino. Stabdė ir šiek tiek reguliavo tokių kompanijų veiklą ir tuo metu galiojusi alyvų ir tepalų importo, didmeninės prekybos, ir eksporto licencijavimo tvarka. Vėliau, įstojus į ES, buvo panaikintos licencijos ir akcizas alyvoms bei tepalams, atsirado laisvas krovinių judėjimas. Tai ir lėmė labai spartų įvairių alyvas ir tepalus siūlančių kompanijų atsiradimą Lietuvoje. Šiuo metu taip pat pastebimas naujų prekinių ženklų ir pavadinimų atsiradimas, dažnai net ir visiškai nežinomų gamintojų“, - kalba A. Seilius.

Kalbėdamas apie naujoves, kurias gali pasiūlyti savo klientams, Algirdas Seilius išskyrė naujausiems varikliams pritaikytas alyvas. „Jei kalbėtume apie variklių alyvas krovininiams automobiliams, kaip naujoves galima būtų paminėti naujausias ACEA specifikacijas atitinkančias E6 ir E9 variklių alyvas. Šie produktai priskiriami prie taip vadinamosios „Low SAPS“ kategorijos ir skirti naujausios kartos sunkvežimių varikliams su specialiomis išmetamų teršalų emisiją mažinančiomis sistemomis, tokiomis kaip: EGR (exhaust gas recirculation system) – išmetamųjų dujų dalinė recirkuliacijos sitema; DPF (diesel particulate filter) – dyzelinių variklių išmetamųjų dalelių filtrai, SCR su AdBlue (selective catalytic reduction, „AdBlue“) – azoto oksidų neutralizavimo sistema, panaudojant amoniako karbamidą. Taip pat paminėčiau naujausios kartos sintetines transmisines alyvas pavarų dėžėms, leidžiančias keitimą atlikti intervale nuo 300 iki 540 tūkst. km, jei transporto priemonė važiuoja ilgomis distancijomis, kai vidutinis greitis 60 km/h“, - naujoves pristato A. Seilius.

Variklinės alyvos, kaip ir dauguma prekių, yra paveiktos pasaulinės ekonomikos tendencijų ir ateityje turėtų brangti. Vartotojai gali guostis tik technologiniu šuoliu, kuris leidžia ilgiau eksploatuoti alyvas, ilginančias variklio darbo laiką.