Prie visų neprisitaikys

Mažėjant kaimuose gyventojų, retėja ir pro juos važiuojančių autobusų. Turintiesiems nuosavus automobilius tai ne problema – bet kurią vietą gali pasiekti kada panorėję. Tačiau daliai rajono gyventojų retesni autobusų maršrutai pamažu tampa nemenku galvos skausmu.

Gyvendami XXI amžiuje, jie priversti ieškoti būdų, kaip nuvykti į miestą, pas gydytojus, giminaičius ir dar sugrįžti tą pačią dieną namo, mat autobusai į kai kurias vietoves važiuoja vos kartą per savaitę.

Panevėžio rajono savivaldybės Ekonomikos ir turto valdymo skyriaus vedėja Aldona Čiegytė sako, jog kol kas esminių pakeitimų Savivaldybė nesirengia daryti. „Koks buvo susisiekimo tinklas, tokį, bent artimiausiu metu, ir išlaikysime“, – tvirtina ji.

Kita vertus, važiavimo tankumas retkarčiais peržiūrimas. Pernai rajone sumažėjo keliais maršrutais. Šiuo metu vyksta derybos dėl maršruto Panevėžys–Pašiliai – trūkstant keleivių, norima suretinti reisų skaičių. Kai tokia situacija, suprantama, jog gyventojų nusiskundimų yra. Tačiau, pasak A. Čiegytės, nebelieka kas daryti – kaimuose žmonių mažėja, keleivių taip pat.

„Kiekvienas žmogus nori, kad jam kur nors važiuojant būtų kuo daugiau autobusų, bet negalime prisitaikyti prie kiekvieno poreikių“, – apgailestauja Ekonomikos ir turto valdymo skyriaus vedėja.

Ieško kompromisų

Kadangi prisitaikyti prie kiekvieno keleivio poreikių, ypač sunkmečiu, nepavyksta, prieš griebiantis nepopuliarių sprendimų, pavyzdžiui, panaikinti vieną ar kitą maršrutą, – daromos analizės, derinama su vietos seniūnu, bendruomene, ieškoma kompromiso.

Kad toks būdas šiuo metu bene geriausias, mano Liūdynės bendruomenės pirmininkė Laima Ivanovienė. Jos teigimu, problemų dėl susisiekimo tenykščiams gyventojams yra, tačiau liūdyniečiai supranta ir vežėjus – kai važiuojančiųjų nėra, kelionės tampa nuostolingos. Tad, reikalui esant, L. Ivanovienės teigimu, sėdama su vežėju prie bendro stalo ir ieškoma abiem pusėms priimtino varianto. „Sėdame ir kalbamės, kol surandame išeitį“, – sako ji.

Vadoklių seniūnas Antanas Pocius džiaugiasi, kad jų seniūnijos gyventojai dėl susisiekimo nesiskundžia – bent jau šiuo metu. „Gal ir paburnoja – gal tik man nepasako?“ – neatmetė ir tokios galimybės. Tačiau, seniūno teigimu, nemaža dalis vadokliečių turi nuosavus automobilius, o tie, kurie neturi, tariasi su kaimynais. Arba prisitaiko prie mokyklinių autobusiukų eismo – jei reikia, pavažiuoja kartu su vaikais.

A. Pocius nesiginčija – geriausio sprendimo gyventojams ir vežėjams paieškos gali tapti problema. „Kartais gal autobuso važiavimas daugiau kainuoja, nei būna naudos iš jo“, – pripažįsta seniūnas, juolab kad ir Vadoklių gyventojai taip pat yra turėję problemų dėl susisiekimo – prieš porą trejetą metų neturėjo kaip sugrįžti iš Ramygalos. Pasak A. Pociaus, rytais pas gydytojus į miestą buvo kuo nuvykti, o transportą kelionei namo tekdavo prasimanyti jau patiems.

„Šiaip ne taip pavyko gauti autobusą, taigi susisiekimas po truputį gerėja“, – džiaugiasi seniūnijos vadovas ir tuo, kad praėjusiais metais pavyko susitarti su vežėjais, kad maršrutas Panevėžys–Jotainiai būtų pratęstas iki Vadoklių ir Panevėžyje dirbantiems vadokliečiams palengvėtų kelionė į namus.

Tačiau A. Pocius neslepia: seniūnijoje yra tokių kaimelių, kurių gyventojai galimybę autobusu nuvykti į miestą turi tik kokį kartą per savaitę. Kaip vieną tokių paminėjo nedaug gyventojų beturinčius Alančius.
O štai Smilgių seniūnė Zita Dabužinskienė teigia negirdėjusi kalbant apie susisiekimo problemas.

„Jei nekelia tokių problemų, manau, žmonėms gerai taip, kaip yra. Būtų susirinkime ar bendruomenėse bent diskusijos kilusios, kalba išėjusi apie tai“, – neabejoja ji.

Z. Dabužinskienės manymu, seniūnija įsikūrusi gana patogioje vietoje – prie gerų, judrių kelių. Tai irgi kažkiek padeda spręsti susisiekimo klausimą. Tačiau neatmetė galimybės, kad kai kurie žmonės gyvena ir atokiau nuo autobusų stotelių.

Naikino du

Šiuo metu Panevėžio rajone žmones priemiestiniais maršrutais vežioja septynios įmonės. Viena jų – Panevėžio autobusų parkas. Įmonės vadovas Rimantas Petukauskas sakė, kad jo vadovaujamos bendrovės autobusai važiuoja trimis priemiestinių maršrutų kryptimis – Ramygalos, Subačiaus ir Pasvalio.

Tačiau ir tarpmiestiniais maršrutais žmonės neretai nuvyksta ten, kur jiems reikia. Bet jų irgi praretinta. Keleivių tarpmiestiniuose maršrutuose sumažėjo nuo 20 iki 30 procentų, o degalai brangsta.

Ir tas pats, R. Petukausko teigimu, yra visoje Lietuvoje. Šiemet bendrovė jau uždarė du maršrutus – į Rokiškį per Biržus ir į Uteną per Kupiškį.

„Tai nebuvo tiesioginiai maršrutai, o važiuodavo zigzagais per kaimelius. Galima sakyti, buvo kaip ilga priemiestinė linija“, – sakė generalinis direktorius.

Didžiausias smūgis, R. Petukausko įsitikinimu, vežėjams buvo PVM padidinimas 2009 metais. Tuomet bendrovei teko kelti tarpmiestinių maršrutų, kurie yra komerciniai, bilietų kainas, o jie daliai keleivių tapo nebeįperkami. Vadovo teigimu, beveik 50 procentų važinėjant tarpmiestiniais reisais uždirbtų lėšų atiduodama mokesčiams.

„Norint, kad vežėjai lengviau kvėpuotų, reikia atkurti lengvatinį PVM tarifą, ir daugiau nieko nereikia. Tegul ne 5 procentus, bet 9–10 procentų“, – sakė jis.