Kalbos apie dar prieš keletą metų turtus susikrovusius tolimųjų reisų vairuotojus Panevėžio rajono gyventoją tik varo į neviltį ir skatina dar atkakliau ieškoti uždirbtųjų pinigų.

Dabar jau veiklos nebevykdančioje „Transdadus“ bendrovėje dirbęs vairuotoju ir skersai išilgai maišęs Europą V.Grakauskas ne tik nepraturtėjo, bet ir prarado sveikatą su buvusiais darbdaviais besibylinėdamas teismuose.

Vyras, pats kadaise dirbęs ir vadovaujamą darbą, ir inžinieriumi buvęs, dabar negali suprasti, kaip užkibo ant gudriai pamauto nesąžiningų verslininkų kabliuko – pasirašinėjo ant algalapių, esą gavęs visą atlyginimą, nors darbdaviai pamėtėdavo kartais netgi mažiau nei puse priklausančios sumos.

V.Grakauskas, kaip ir buvę kolegos, mano pasidavęs psichologiniam „Transdadus“ vadovų spaudimui: nesirašysi – visai darbo neturėsi.

Pinigus skaičiuodavo naktimis

Tolimaisiais gabenimais užsiimančioje „Transdadus“ V.Grakauskas įsidarbino dar 2006-aisiais.

Anot buvusio vairuotojo, su darbuotojais buvo atsiskaitoma pagal sąžiningame versle nesuvokiamas taisykles.

„Vairuotojo atlyginimas anais laikais siekė 1000 litų, buvo mokami komandiruotpinigiai. Užsidirbti buvo galima nuo 3000 iki 5000 litų, priklausomai, kiek tekdavo važiuoti. Bet realiai tiek negaudavau“, – „Sekundei“ teigė V.Grakauskas.

Buvęs vairuotojas pasakoja, kad grįžęs iš reiso ne kartą yra pasirašęs, jog jam buvo išmokėti komandiruotpinigiai, tačiau realiai gaudavo tik dalį algalapyje nurodytos sumos. Anot vyro, dokumentas pasirašyti dažnai buvo pakišamas vairuotojui pačiu netinkamiausiu laiku – naktį, tik parvykusiam iš tolimos kelionės, kai norisi greičiau važiuoti namo ilsėtis. Į vairuotojo sąskaitą tvarkingai būdavo pervedamas tik nustatytas nuolatinis atlyginimas – 1000 litų.

Paskelbė nepageidaujamu

V.Grakauskas aiškina nesuraityti parašo nedrįsdavęs – bijodavęs, kad gali netekti ir tokio pragyvenimo šaltinio.

Pasak jo, situacija pagerėjo, kai 2007-aisiais į „Transdadus“ atėjo naujas vadovas.
Tačiau ir jis netrukus perėmė pirmtakų darbo modelį.
Pasirašinėti aklai V.Grakauskas liovėsi, kai, jo teigimu, kartą buvo paprašyta pasirašyti ir už 1000 litų.

Išsigandęs, kad gali nebegauti ne tik užsidirbtų dienpinigių, bet ir atlyginimo, vairuotojas ryžosi kreiptis į pareigūnus. Tirti vyro skundą iš pradžių atsisakė ir Vyriausiasis policijos komisariatas, ir Panevėžio apylinkės prokuratūra.
Teisybės pradėjęs ieškoti V.Grakauskas darbovietėje buvo paskelbtas nepageidaujamu.

„Grįžtu į darbą po ligos, manęs sargas į teritoriją net neįleidžia. Sako, ant sienos didžiulis raštas iškabintas – įsakyta V.Grakausko neleisti. Direktorius A.Nesersianas pareiškė, kad dar atkentėsiu už tuos skundus“, – prisiminė V.Grakauskas.
„Transdadus“ su juo neatsiskaitė netgi vairuotojui išeinant iš darbo.

Pasak V.Grakausko, jam dar kartą buvo pakišta pasirašyti, kad gaunąs daugiau nei 13 tūkst. litų. Tačiau esą pažadėta tuojau pat sumokėti tik 1000 litų. Likusius pinigus atiduoti ateityje.
Netekęs darbo vyras kreipėsi į Valstybinę darbo inspekciją, o šiai konstatavus, kad bendrovė nusižengė teisės aktams – ir į teismą.

Dėl pinigų rankų nenuleis

Panevėžio apylinkės teismas dar 2009-ųjų spalį paskelbė, kad „Transdadus“ buvusiam vairuotojui privalo sumokėti apie 14 tūkst. litų, įskaitant ir delspinigius.
Tačiau maždaug po mėnesio bendrovei buvo iškelta bankroto byla. V.Grakauskas teigia iki šiol atgavęs mažiau nei 3000 litų – jam, kaip ir dar dvidešimčiai kolegų, negautą atlyginimą sumokėjo valstybės Garantinis fondas.

Likę pinigai bedarbio vyriškio šeimai būtų didelė parama. V.Grakausko pajamos per metus tesiekia šiek tiek per 2000 litų – tiek sudaro jo gaunamos socialinės pašalpos.
Tačiau „Transdadus“ bankroto administratorius Gintaras Trepšys atviras: sulaukti likusios sumos – utopija. Bendrovė bankrutavo palikusi 15 mln. litų skolų.

„Abejoju, ar tiek surinksiu ir ar V.Grakauskui bus išmokėta likusi suma“, – neslepia G.Trepšys.

Bankroto administratorius dėl bendrovę ištikusio finansinio kracho nesiima teisti jos vadovų. Pasak G.Trepšio, įmonės bankrotą lėmė bendra ekonominė situacija ir gabenimų rinką ištikęs sąstingis.

Tačiau V.Grakauskas tvirtina dėl uždirbtų pinigų nenuleisiantis rankų ir, jei nepadės pareigūnai, pagalbos prašysiantis pačios šalies prezidentės.

„Tegul teismas kelia bylą privataus kaltinimo tvarka ir skolą priteisia buvusiems įmonės vadovams“, – pabrėžė buvęs vairuotojas.
Kol kas jo prašymą pradėti ikiteisminį tyrimą dėl skolos išieškojimo iš bankrutavusios „Transdadus“ vadovų nepatenkino nei prokuratūra, nei teismas.