Keleivių vežimo paslaugas teikiančios UAB „Kauno autobusai“ rinkodaros direktorius Vidas Zigmantas teigia, kad iš šiuo metu turimų daugiau kaip 200 miesto tipo autobusų, didžiąją dalį sudaro seni bei moraliai pasenę vengriški autobusai „Ikarus“, kurių bendras amžiaus vidurkis siekia beveik 16 metų. Kiti 68 autobusai „Scania“, „Volvo“ bei „Karosa“ taip pat yra ne pirmos jaunystės.

„Iki šių metų pabaigos tikimės įsigyti keliasdešimt naujų autobusų, nes dabartinis municipalinis transportas yra moraliai pasenęs, todėl autobusų keleiviams nesuteikiama komforto, – teigia V. Zigmantas. – Išsivysčiusiose Europos valstybėse kursuoja žemagrindžiai autobusai, į kuriuos patogu įlipti ne tik vyresnio amžiaus keleiviams, bet ir žmonės su negalia“.

Paskutinį kartą bendrovė parką atnaujino prieš ketverius metus, kuomet buvo nupirkti keli „Karosa“ markės autobusai. Iš viso 1995–2000 m. „Kauno autobusai“ įsigijo 16 naujų keleiviams skirtų transporto priemonių. Pasak V. Zigmanto, per 2003-uosius ir kelis šių metų mėnesius bendrovė išbandė 13 naujų įvairių markių autobusų. Žinodami, kad „Kauno autobusai“ planuoja atnaujinti savo parką, autobusų gamintojai bei platintojai patys siūlo bendrovei išbandyti įvairiausių markių autobusus.

V. Zigmantas džiaugiasi, kad bendrovė „Kauno autobusai“ ketina įsigyti 50 naujų autobusų. Tam pritarė ir Kauno miesto taryba, valdanti 100 proc. bendrovės akcijų. V. Zigmantas teigia, kad jau yra pasirašyta Europos rekonstrukcijos ir plėtros banko (ERPB) sutartis dėl beveik 34,5 mln. Lt. paskolos suteikimo. ERPB taip pat padės rengiant konkurso, kurį tikimasi paskelbti kitų metų pradžioje, sąlygas. Verslo planą „Kauno autobusams“ parengė Švedijos konsultacijų bendrovė „Sweco“. Paskolą bankui reikės grąžinti per 10 metų.

Įmonės atstovas negalėjo atskleisti, kiek ruošiamasi mokėti už vieną autobusą, tačiau spendžiant iš paskolos sumos bei planuojamo įsigyti autobusų kiekio galima teigti, kad įmonė pasiruošusi pakloti iki 700 tūkst. Lt už kiekvieną autobusą.

V. Zigmantas teigia, kad pirmuosius autobusus planuojama įsigyti jau šių metų vasaros pabaigoje. Šiuo metu bendrovė eksploatuoja per 200 autobusų. Per metus bendrovės autobusai nuvažiuoja apie 6 mln. km, jais važiuoja per 28,5 mln. keleivių.

Prognozuojama, kad rengiamam konkurse turėtų dalyvauti 6–7 Europos autobusų gamintojai. Atnaujinti autobusų ir troleibusų parkus Kauno savivaldybės taryba nusprendė 2003 m. vasarą. Be to, planuojama įsigyti ir 30 troleibusų, atnaujinti miesto šviesoforų sistemą, pertvarkyti kai kurias gatves, kad keleivinis transportas išvengtų spūsčių.

Konkursas – balandį

Viešąjį transportą atnaujinti planuoja ir Vilniaus miesto savivaldybė, kuri per trejus metus tam numato skirti beveik 120 mln. Lt. Vilniaus miesto savivaldybės atstovai informavo, kad keleiviniam transportui pirkti jau paskelbti viešojo pirkimo konkursai, todėl tikimasi, kad nugalėtojai paaiškės dar šių metų balandį. Vilniaus miesto savivaldybė ketina įsigyti 90 naujų autobusų, tam per trejus metus numatoma skirti apie 70 mln. Lt. Dar beveik 50 mln. Lt bus skirta naujiems troleibusams įsigyti.

Viešojo transporto paslaugas sostinėje teikia Vilniaus miesto savivaldybės valdomos bendrovės „Vilniaus troleibusai“ bei „Vilniaus autobusai“. Kasmet iki 2006 m. Vilnių pasieks po 30 autobusų (20 mažesnių ir 10 sujungtų) bei 15 didesnės talpos troleibusų. Artimiausiu metu planuojama skelbti ir išperkamosios nuomos bendrovių konkursą.

Vilniaus savivaldybės Ekonomikos departamento direktorius Vygintas Jakas prognozuoja, kad viešojo transporto paslaugos šiemet neturėtų brangti. Tačiau savivaldybė autobusų ir troleibusų parkams kompensuos nuostolingus maršrutus. Kompensacijos sudarys 15–17 mln. Lt.

Pasak specialisto, viliamasi, kad daugėjant naujų autobusų ir troleibusų mažės transporto grūsčių. „Tikslas yra sumažinti kamščius Vilniaus miesto gatvėse – tikimasi, kad įsigijus naujesnį bei patogesnį miesto transportą gyventojai rečiau į darbą važiuos savo automobiliais, o daugiau naudosis viešuoju transportu. Kaip žinia, didžiausios transporto spūstys Vilniuje susidaro būtent prieš darbo dienos pradžią ir jai baigiantis“, – teigia V. Jakas.

Keleivinio transporto pardavėjams tai būtų didelė paspirtis, nes, pasak jų pačių, Lietuvoje autobusų rinka dar tik formuojasi. Tik praėjusiais metais Vilniaus miesto savivaldybė atgaivino autobusų rinką, įsigydama keliolika naujų „Mercedez-Benz“ markės autobusų. Tuo ypatingai buvo nepatenkintos kitos bendrovės, kurių atstovai tikino, kad turėjo būti paskelbtas viešas konkursas municipaliniam transportui įsigyti.

Troleibusai neatsilieka

UAB „Vilniaus troleibusai“ generalinis direktorius Jonas Bagdonavičius sakė, kad per artimiausius 3 metus bendrovė planuoja įsigyti 45 naujus troleibusus – po 15 kasmet. „Pagrindiniai reikalavimai naujiems pirkiniams – jie turi būti žemagrindžiai ir atitikti kitus, tiek išvaizdai, tiek elektros įrangai keliamus reikalavimus, – teigia J. Bagdonavičius. – Tačiau svarbiausia, kad būtų geras kainos ir kokybės santykis“.

UAB „Kauno troleibusai“ generalinio direktoriaus pavaduotoja Rasa Danutė Kaminskienė teigia, kad šiais metais bendrovė planuoja įsigyti 30 naujų troleibusų.

„Jau yra deramasi dėl paskolos iš ERPB, dėl projekto finansavimo, – tikina įmonės atstovė. – Iš pradžių planavome pirkti naujus troleibusus derybų keliu, tačiau nutarėme skelbti konkursą, nes taip tikimės sumažinti kainą iki minimumo“.

Šiuolaikinis kokybiškas troleibusas yra beveik dvigubai brangesnis už autobusą. Pavyzdžiui, „Mercedes-Benz“ firmos troleibusai kainuoja apie 1 mln. EUR, o troleibusai su papildomai įmontuotu dyzeliniu varikliu bei autonominiu elektros šaltiniu – dar daugiau. Tačiau UAB „Kauno troleibusai“ yra pasiruošusi už vieną troleibusą mokėti 300–350 tūkst. EUR.

„Svarbiausia, kad troleibusas atitiktų bendrovės keliamus reikalavimus: būtų žemagrindis, turėtų ABS sistemą, kokybišką elektros įrangą“, – reikalavimus vardija R.D. Kaminskienė. Jos teigimu, tarp pagrindinių kandidatų yra minimi Vengrijos, Lenkijos bei Čekijos troleibusų gamintojai.

Pasenusius – prikelia

Skirtingai nei autobusus, troleibusų bendrovės savo pasenusią techniką renovuoja. „Paskutinius troleibusus bendrovė įsigijo beveik prieš ketverius metus, – sako J. Bagdonavičius. – Transporto priemonių parko augimas privertė įmonėje įsirengti naują troleibusų remonto liniją, kur savo amžių nugyvenusi transporto priemonė yra atnaujinama: nuimamos senos skardos, sutvirtinamos konstrukcijos, karkasas padengiamas nauja, cinkuota, polimerais dengta skarda“.

Anot jo, suremontuotos transporto priemonės turėtų tarnauti dar kelerius metus. Per mėnesį remonto dirbtuvėse sutvarkomi maždaug 6 troleibusai, vieno atnaujinimas kainuoja beveik 100 tūkst. Lt. Tačiau toks remontas atsiperka ir iš reklamos ant troleibusų. Per metus už šios paslaugos teikimą surenkama maždaug 0,5 mln. Lt. R. D. Kaminskienė primena, jog bendrovės parke dominuoja čekiški „Škoda“ markės troleibusai, kurių amžiaus vidurkis siekia 17 metų. Bendrovė1995 m. gavo 5 troleibusus iš užsienio partnerių, o paskutinį kartą prieš 3 metus įsigijo du lenkiškus troleibusus, už kuriuos iki šiol yra mokama išperkamoji nuoma.

„Likome nusivylę vienu troleibusu, kuris daugiau stovi remonto dirbtuvėse nei kursuoja miesto gatvėmis“, – neslepia apmaudo nauju pirkiniu R. D. Kaminskienė.