Komercinių automobilių rinka, palyginti su praėjusiais metais, šiemet išliko stabili ir pardavimų daugėjo nežymiai. Rinkodaros bendrovės „Autotyrimai“ duomenimis, Lietuvoje per 10 šių metų mėnesių parduoti 759 vidutiniai ir sunkūs komerciniai automobiliai. Pernai per tą patį laikotarpį jų parduota 764. Tačiau autoverslininkai tikisi, kad šios klasės automobilių prekyba turėtų aktyvėti jau kitąmet, nes šiuo metu yra ruošiamos specialios taisyklės, kurios sugriežtins senų automobilių naudojimą. Autoverslininkai tikisi, kad komercinių automobilių pardavimai turėtų išaugti jau ateinančių metų antroje pusėje.

„Citroen“ markės automobilių atstovo Lietuvoje UAB „Veho“ generalinio direktoriaus Romualdo Požėros nuomone, komercinių automobilių pardavimų sąlygos turėtų pagerėti jau 2004 metais.

Griežtės reikalavimai

„Tam įtakos turės Lietuvos narystė ES, – prognozuoja R. Požėra. – Tuomet turėtų sugriežtėti automobilių registracijos reikalavimai. Šios transporto priemonės turės atitikti specialius gamintojų sertifikatuose iškeltus reikalavimus ir tik tuomet jiems bus galima išduoti techninės apžiūros talonus“. Pasak jo, tuomet investuoti į senus automobilius neapsimokės, todėl įmonės stengsis pirkti naujas transporto priemones ir vengs investuoti į senus automobilius.

Pasak „Ford“ atstovo Lietuvoje UAB „Vilniaus Vista“ rinkodaros projektų vadybininko Justo Nekrošiaus, komercinių automobilių rinkos augimas atspindi viso Lietuvos verslo augimo tendencijas. „Kasmet parduodame 12 proc. daugiau komercinių automobilių, – teigia jis. – Jei verslas taip plėsis ateityje, pardavimai turėtų dar labiau išaugti“. UAB „Moller auto“ generalinis direktorius Linas Karlavičius teigia, jog komercinių automobilių rinka turi potencialą augti. „Lietuvoje komerciniai automobiliai perkami aktyviai, o ateityje, manau, ši tendencija bus dar ryškesnė“, – spėja L. Karlavičius.

Automobiliais prekiaujantys verslininkai džiaugiasi, kad mokestinė sistema yra palanki komercinių automobilių verslui, tačiau R. Požėra apgailestauja, kad tokių automobilių kol kas yra parduodama mažokai. „Per metus parduodama apie 1,5 tūkst. iki 3,5 t sveriančių komercinių automobilių. Lietuvoje tai yra labai mažai, nes komercinio transporto mūsų šalyje yra gana daug“, – sako vadovas.

„Renault“ automobilių atstovo UAB „Sostena“ rinkodaros vadybininkas Laimonas Rubikas teigia, kad komercinių automobilių rinka, palyginti su praėjusiais metais, turėtų išaugti apie 5 proc. „Ruošiantis narystei ES verslininkai investuoja bei perka naujus automobilius, tačiau kol kas tos investicijos yra panašios kaip praėjusiais metais, todėl ypatingo augimo nėra“, – teigia jis.

Kriterijai įvairūs

J. Nekrošius teigia, kad vidutinės ir sunkios klasės komercinių automobilių pasirinkimui įtakos turi ne tik kaina, bet ir kokybė. „Dažnai klientai renkasi mūsų parduodamus automobilius, nors jie yra net 15 tūkst. Lt brangesni už kitus. Ši kaina išauga dėl siūlomos papildomos įrangos“, – teigia jis.

Pasak „Mercedes-Benz“ atstovo Lietuvoje UAB „Silberauto“ komercinių automobilių pardavimo vadovo Narimanto Katarskio, jei prieš kelerius metus pagrindinis kriterijus renkantis komercinį automobilį buvo jo kaina, tai dabar pirmiausia dėmesys kreipiamas į transporto priemonės patikimumą bei techninius duomenis. „Pavyzdžiui, mūsų parduodamų automobilių privalumas yra speciali ESP sistema, kuri padeda užtikrinti transporto priemonės stabilumą kelyje, – tikina N. Katarskis. – Automobilis su šia sistema stabilus, galima nebijoti, jog jis slidžiame kelyje ims suktis aplink savo ašį“.

Pasak N. Katarskio, šiuos automobilius perkantys verslininkai pagaliau suprato, jog perkant komercinės klasės automobilį svarbiausia yra transporto priemonės saugumas, patikimumas. „Klientai rinkdamiesi komercinius automobilius pirmiausia žiūri, kad automobilis atitiktų realius techninius reikalavimus, nes pasitaiko atvejų, kad kai kurių atstovų parduodami automobiliai neatitikdavo tų parametrų, kurie buvo nurodyti techninės charakteristikos žinyne“, – aiškina N. Katarskis.

Pasak jo, yra buvę atvejų, kai įsigiję tam tikrą komercinį automobilį pirkėjai jį pakraudavo daugiau nei nurodyta techninėje charakteristikoje. Vieni modeliai atlaikydavo tokį krūvį, o kiti lūždavo. Nusivylę mažesnius krūvius atlaikančiais automobiliais, pirkėjai stengiasi įsigyti patikimesnius modelius ir mažiau pasitiki pigesniais modeliais.

Pasak J. Nekrošiaus, pagrindiniai „Ford“ konkurentai yra „Mercedes-Benz“ bei „Volkswagen“, o prancūziški komerciniai automobiliai labiau konkuruoja tarpusavyje bei su itališkais komerciniais automobiliais.

Vertina taupumą

L. Rubikas sako, kad rinkdamiesi komercinius automobilius įmonių atstovai stengiasi, kad toks automobilis būtų patikimas bei atlaikytų keliamus reikalavimus, tačiau būtinai žiūri, ar jis yra ekonomiškas. „Komercinio automobilio savininkui svarbus patikimumas, eksploatacijos sąnaudos, – teigia jis. – Šioje rinkoje veikia papraščiausias dėsnis: kaip pigiau nuvažiuoti iš taško A į tašką B, todėl likusieji argumentai dažniausiai yra tik pagalbiniai. Pagrindinis mūsų konkurentas yra „Volkswagen Transporter“, kurio techniniai parametrai yra panašūs“.

N. Katarskis teigia, kad pastaruoju metu pirkėjams tapo svarbi automobilio likutinė vertė. Ypač tai aktualu tapo tuomet, kai buvo pradėta juos pirkti išperkamosios nuomos būdu. „Tuomet pasidarė svarbu, kaip toks automobilis atrodys po trejų ar penkerių metų, – pasakoja jis. – Kokia bus jo techninė būklė ir kaip jis atrodys, kai jį reikės parduoti“.

Jau dabar daugelis supranta, kad seno automobilio eksploatacija yra brangesnė nei naujo, todėl tuos pinigus geriau investuoti į naujojo automobilio įsigijimą. Pasak N. Kadarskio, „Mercedes-Benz Spriter“ tepalus reikia keisti kas 40 tūkst. kilometrų, tuo tarpu senesnio automobilio – būtina kas 20 tūkst. kilometrų, taip pat jam reikalingas papildomas techninis aptarnavimas.