Nestandartinių bakų gamyba merdi

Maži servisai ir kitos įmonės, gaminusios nestandartinius degalų bakus, šiuo metu išgyvena sunkius laikus – užsakymų beveik nėra, todėl tie, kurie užsiėmė tik šia specifine veikla, yra priversti stabdyti veiklą. Lengviau tiems, kuriems bakų gamyba buvo tik papildoma veikla.

UAB „Mokana“ atstovas Viktoras Dackis patikina, kad iki tol, kol Muitinės kontrolė vežėjams, įvežantiems degalus negamykliniuose bakuose, buvo ganėtinai liberali, vos spėdavo vykdyti vežėjų užsakymus pagaminti didesnį nei leidžiama konkrečiai transporto priemonei degalų baką.

„Kai Muitinės pareigūnai itin griežtai pradėjo kontroliuoti ir bausti vežėjus, galima sakyti, kad nestandartinių bakų gamyba baigėsi. Šių metų pradžia degalų bakų gamintojams buvo sunki, o, pavyzdžiui, prieš 3–4 m. nespėdavome dirbti – vežėjai dėjosi tokius bakus, kokius norėjo. Mūsų įmonėje nuolat bakus darė vienas suvirintojas – per dieną po baką. Seniau padidintas bakas kainuodavo nuo 3 iki 6 Lt už litrą. Gerai tai, kad nestandartinių bakų gamyba nebuvo mūsų pagrindinė veikla, jei būtų buvusi, dabar reiktų uždaryti įmonę. Dabar nestandartinių bakų negaminame, užsiimame tik jų remontu po avarijų“, – kalba V. Dackis.

UAB „Geras meistras“ vadovas Stasys Ugenskis irgi patvirtina, kad šiuo metu nestandartinių bakų gamyba merdi. Vadovas neatskleidžia, kiek bakų pagamina per mėnesį, tačiau nepaneigia, kad vis dar juos gamina – nors užsakymų gauna retai. „Degalų bako kaina – nuo 600 iki 2000 Lt“, – apibendrina S. Ugenskis.

Lietuvos smulkių ir vidutinių vežėjų asociacijos (LSVVA) atsakingasis sekretorius Sigitas Česnavičius, paklaustas, kiek vidutiniškai kainuoja vežėjams pasigaminti nestandartinį baką, sako, kad aliuminio bako kaina vienam litrui siekia apie 5 Lt, metalinio – 1 Lt. „Jei norėtume įsidėti gamyklinį – standartinį – baką, tektų už 1000 litrų talpos baką pakloti apie 5 000 Lt. Mums tokios sumos pernelyg didelės“, – aiškina S. Česnavičius.

Autorizuoti servisai vežėjų antplūdžio nejaučia

Pasiteiravus autorizuotų Lietuvos servisų vadovų, ar pastaruoju metu pastebima tendencija, kad vežėjai dėl griežtos Muitinės kontrolės, keičia nestandartinius bakus gamykliniais, paaiškėjo, kad vežėjų kreipimųsi gauna nedaug.

„Vežėjai dėl bako keitimo kreipiasi retai dėl aukštų kainų – įprastai už standartinį degalų baką tenka sumokėti nuo 6000 Lt iki 14 000 Lt. Suma priklauso nuo litražo, formos. Tie, kurie kreipiasi, dažnai sužinoję kainas, atsisako paslaugų“, – dėsto Vaidas Jankauskas, UAB „Skuba“ serviso atstovas.

UAB „Silberauto“ servise standartinį baką vežėjai gali įsigyti kur kas pigiau, todėl sulaukia daugiau užsakymų. „Vežėjai kreipiasi kiekvieną dieną. Daugumoje vežėjų vilkikų, ypač senesniuose, įmontuoti nestandartiniai bakai. Jie patys neatsimena nei kada nei kaip nei kokie. Dabar, kai Muitinė itin stipriai spaudžia mokėti mokesčius už degalus, įvežamus nestandartiniuose bakuose, jie stengiasi viską legalizuoti, t.y. dedasi gamyklinius bakus“, – pasakoja UAB „Silberauto“ serviso vadovas Gintaras Simonaitis.

Anot pašnekovo, mažieji servisai, gaminantys ir montuojantys nestandartinius bakus vilkikams, šiuo metu nebe konkurentai, nes beveik nebėra tokių bakų paklausos rinkoje.

„Pagrindinis mūsų pranašumas prieš mažuosius servisus tas, kad mes, įmontavę baką, transporto priemonės dokumentuose darome tam tikrus įrašus, kad vilkiko vairuotojas neturėtų problemų važiuodamas per sieną. Dažniausiai mūsų klientai už vieną baką sumoka apie 4000 Lt“, – atskleidžia G. Simonaitis.

UAB „Adampolis“ serviso vadovas Mindaugas Kaužinis, paklaustas, kiek užsakymų įmontuoti gamyklinį baką gauna jų servisas, sako, kad tokie darbai vykdomi vieną kartą per kelis mėnesius. „Bakai dažniausiai keičiasi tik po to, kai transporto priemonė patenka į avariją. Vieno bako kaina – nuo 6000–9000 Lt“, – komentuoja M. Kaužinis.

UAB „Tranfasta“ serviso vadovas Rolandas Sabutis prasitaria, kad nuo šių metų pradžios jų servise pakeisti į standartinius tik 8 bakai. „Bako kaina – apie 4000 Lt. Dar apie 2000 Lt atsieina meistro darbas. Jei klientas pageidauja, mes jam surandame tokį baką, kokio jis nori ir tada jį įmontuojame“, – darbo specifiką atskleidžia R. Sabutis.

Kol šėlsta kontrolės vėjai, panašu, kad situaciją dėl nelegaliai įvežamų degalų nestandartiniuose bakuose pavyko šiek tiek stabilizuoti – surenkama daugiau mokesčių, kai kurie vežėjai suskubo keisti negamyklinius bakus į standartinius, taigi darbo turi autorizuoti servisai. Kiek liūdniau mažųjų servisų padangėje – klientų beveik nėra, regis, didysis verslas, kurį laiką maitinęs „juodosios“ degalų rinkos klientus, baigėsi.