• Gausybė privalumų

    Ekspertai pastebi, kad platėja keturiais ratais varomų automobilių gama. Nors daugelis Lietuvoje automobilių pardavėjų siūlo šiuos automobilius, tačiau specialistai teigia, kad lietuviai dar atsargiai renkasi šias transporto priemones. Pasak „Audi“ automobiliais prekiaujančios UAB „Keturi žiedai“ pardavimų skyriaus vadovo Roberto Beržinsko, keturiais ratais varomi automobiliai pasižymi didesniu stabilumu nei įprasti, tačiau jie kol kas nėra ypatingai populiarūs. Jų populiarumą stabdo ir didesnė nei įprastų automobilių kaina. „Pavyzdžiui, „Audi“ markės keturiais ratais varomi automobiliai kainuoja apie 5 tūkst. Lt. brangiau nei atitinkami dviem ratais varomi automobiliai, – kainų skirtumą lygina R. Beržinskas. – Taip pat jie pasižymi didesnėmis kuro sąnaudomis, o tai automatiškai brangina automobilio eksploataciją“.

    Oficialaus „Škoda“ automobilių atstovo Lietuvoje UAB „ARX“ vadybininkas Darius Banys įsitikinęs, kad Lietuvoje keturiais ratais varomi automobiliai dar ieško savo nišos, o jų populiarumą stabdo ne tik Lietuvos geografinė padėtis, bet ir nepakankama gyventojų perkamoji galia. „Norintieji didesnio pravažumo automobilio mieliau renkasi daugiau kainuojantį ir brangesne eksploatacija pasižymintį visureigį, o ne paprastą keturiais ratais varomą automobilį, – sako D. Banys. – Konkuruojant su įprastais automobiliais įtakos turi didesnė keturiais ratais varomo automobilio kaina. Analogiškos transporto priemonės beveik 10 proc. brangesnės už paprastus automobilius, o jų degalų sąnaudos išauga beveik 5 proc.“.

    D. Banys įsitikinęs, kad tokie automobiliai ypač populiarūs valstybėse, kurių kalnuotas reljefas. „Pavyzdžiui, Šveicarijoje jie sudaro beveik pusę viso lengvųjų automobilių parko, o Austrijoje – trečdalį. Taip pat jie ypač populiarūs Skandinavijos valstybėse“, – reljefo ir gamtos sąlygų įtaką pardavimams įvardija D. Banys. Specialistai konstatuoja, kad Lietuvoje dar savo nišos neranda vadinamieji „All road“ automobiliai, kurių per metus parduodami tik keli vienetai. Lietuvoje prie šios klasės automobilių yra priskiriami „Volvo“ bei „Audi“ automobiliai. Kai kurie specialistai linkę priskirti ir „Subaru Legacy outback“.

    Trukdo visureigiai

    R. Beržinskas teigia, kad „All road“ automobilių populiarumą kiek nustelbia platėjanti visureigių gama. Šiais metais visuomenei buvo pristatyti „Santana“, „Volvo“ bei „Volkswagen“ markių visureigiai. Be to, keturiais ratais varomus automobilius pradėjo siūlyti „Mazda“ gamintojai – jie pristatė „Mazda 6 AWD“ modelį su specialia paaukštinta pakaba. Konkurenciją didina ir visais ratais varomi vienatūriai. Vienas sėkmingiausių šio segmento modelių yra „Renault Scenic RX4“, kuris dėl išskirtinių eksploatacinių savybių dažnai yra priskiriamas prie vadinamųjų SUV klasės transporto priemonių. „Lietuva dar nėra turtinga valstybė ir žmonės labiau linkę rinktis visureigius nei didesniu pravažumu pasižyminčius paprastus automobilius, – svarsto R. Beržinskas. – Nors „All road“ automobiliuose įrengta pneumatinė pakaba gerokai padidina automobilio pravažumą, o tai ypač aktualu važiuojant sunkiomis oro sąlygomis ar prastais keliais“.

    „Subaru“ automobiliais prekiaujančios UAB „JMA centras“ atstovo Gintaro Viganausko nuomone, kai kurie „All road“ automobiliai savo pravažumu nenusileidžia mažų kompaktinių klasei priskiriamiems visureigiams. „Kai kurie visais ratais varomi lengvieji automobiliai turi tokias transmisijos sistemas, kurios leidžia šiuo automobiliu važiuoti net laiptais“, – giria jų savybes G. Viganauskas.

    D. Banys tikina, kad nuo metų pradžios pavyko parduoti tik penkis automobilius, tačiau įmonės atstovas nedramatizuoja šios padėties, nes „Škoda Octavia 4x4“ yra pirmas Čekijos gamintojų automobilis, varomas visais ratais, be to, visais ratais varomi automobiliai sudaro tik 5 proc. viso čekiškų automobilių segmento.

    Vilioja saugumas

    Pasak G. Viganausko, susidomėjimas keturiais ratais varomais automobiliais išauga atšalus orams. „Tuomet padidėja klientų antplūdis į saloną bei pasirašytų sutarčių skaičius, – pasakoja G. Viganauskas. – Gal žmones psichologiškai veikia noras saugiau važioti“.

    G. Viganauskas tikina, jog keturiais ratais varomo automobilio privalumai išryškėja važiuojant šlapiu ar slidžiu asfaltu. Tuomet yra paprasčiau manevruoti, nes specialūs įrenginiai padeda įvertinti esamo kelio būklę, atitinkamai paskirsto ratų jėgą. „Važiuojant sausu asfalto keliu priekiniams ratams tenka daugiau jėgos, – vairavimo ypatybes vardija G. Viganauskas. – Važiuojant gruntiniu keliu specialūs automobilio davikliai rodo nevienodą ratų sukibimą su danga, tuomet jėga automatiškai tiltų perskirstoma reikiamu santykiu“.

    D. Banys tvirtina, jog tokį automobilį geriausia rinktis aktyvų gyvenimo būdą propaguojantiems asmenims – tiems, kas dažniausiai važinėja užmiesčio keliais, nes didesnis pravažumas ypač aktualus važiuojant miško keliukais ar bekele. „Nesenai Norvegijoje viešėjęs bičiulis pasakojo, kad keturių varomųjų ratų privalumu puikiai įsitikino iškritus pirmajam sniegui, kuomet teko važiuoti kalnų keliu, – prisimena D. Banys. – Visais ratais varomas automobilis stabiliai riedėjo slidžiu keliu, o dviem ratais varomi automobiliai slidinėjo“.

    Pasak R. Beržinsko, keturiais ratais varomas automobilis pasižymi didesniu pravažumu nei paprastas automobilis. Jis tikina, kad keturiais ratais varomų automobilių pardavimams įtakos turi sezoniškumas. Paprastai žiemos pradžioje ar žiemą parduodama daugiau tokių automobilių.

    Gausybė privalumų

    G. Viganauskas tikina, kad važinėjantiems prastais, bet ne beviltiškai klampiais keliais dažnai verta pirkti universalus su visais varomaisiais ratais. Be to, jie gerokai pigesni už vadinamuosius „parketinius visureigius“. „Keturiais ratais varomi automobiliai asfaltu važiuoja kaip ir visi lengvieji automobiliai. Važiavimo dinamika išlieka ta pati, o važiuodami žvyrkeliu, mišku ar apledėjusiu kaimo keliu dėl visų varomųjų ratų tarnauja gana užtikrintai. Tokio automobilio eksploatacija gerokai pigesnė nei visureigio“, – mano G. Viganauskas“.

    Statistika byloja, jog tik keli procentai visureigių vairuotojų nurieda nuo asfaltuotų kelių ir važiuoja bekele. Dėl šios priežasties, automobilių pardavėjai siūlo rinktis pigesnius ir paparsatesnės eksploatacijos keturiais ratais varomus tradicinių modelių variantus.