Nuogąstaujančius, kad piko metu prie priekinių viešojo transporto durų susidarys eilės, iniciatyvos autoriai ramina: tokiu atveju vairuotojai atidarys visas autobusų ar troleibusų duris. Ne per priekines duris į viešąjį transportą bus įleidžiami ir neįgalieji ar mažus vaikus vežimėliuose vežantys keleiviai.

Spaudos konferencijoje pristatydamas naujovę, Vilniaus vicemeras teigė, kad ji ne tik padės surinkti daugiau pajamų už parduotus bilietus, bet ir pagerins visuomeninio transporto punktualumą, saugumą, patrauklumą, sumažins išlaidas, skirtas keleivių kontrolei.

Keleivių laipinimas pro pirmąsias duris – daugeliui Vakarų Europos miestų įprasta tvarka, kurią, naujovės autorių teigimu, Lietuvoje sėkmingai taiko „Klaipėdos keleivinis transportas".

Mažina troleibusų vairuotojų kabinas

Vilniuje ruošiantis taikyti naująją keleivių laipinimo tvarką teks už maždaug 500 tūkst. litų, vairuotojų kabinų erdvės sąskaita padidinti senesnio modelio troleibusų priekines dalis, kad jos būtų patogesnės keleiviams.

Iki liepos 15 dienos planuojama baigti ženklinti visas visuomeninio transporto priemones, ant kurių priekinių durų išorės bus užrašai „Įeiti“, o ant likusių – draudžiamieji ženklai.

Trečiadienį autobusuose ir troleibusuose pradėta „sukti“ garso reklama, kurioje pristatoma nauja keleivių laipinimo tvarka, kitą savaitę žadama pradėti rodyti ir filmuką, kuriame, iniciatyvos autorių žodžiais, akivaizdžiai matyti, kaip keleiviams lipant tik per priekines duris, susitaupo laiko, nes „nereikia laukti, kol anksčiau važiavę keleiviai išlips, be to, ir pačiame troleibuse ar autobuse keleivių judėjimas vyksta nebe chaotiškai, o organizuotai, išėjimo durų link“.

„Zuikiams” kvies kontrolę

Romas Adomavičius

Pasak vicmero R. Adomavičius, vien dėl to, kad keleiviai važinėja be bilietų, per metus prarandama 11-14 mln. litų. Vieni savo vienkartinį bilietą išlipdami atiduoda kitiems, kiti iš viso važinėja be nuolatinių ar vienkartinių bilietų.

„Pradėjus veikti naujai tvarkai vienkartinį bilietą reikės pažymėti prie vairuotojo įrengtame komposteryje. Turintys nuolatinius, juos netrukus galės pridėti prie el. bilieto skydelio ir, jei pyptels, vairuotojas žinos, kad bilietas papildytas. Norintys talonėlį pirkti iš vairuotojo – iš karto pirks“, – komentavo vicemeras, pridurdamas, jog vairuotojai bus tikri savo autobuso šeimininkai, tačiau su bilietų neperkančiais ar asocialiais asmenimis nekariaus: tiesiog iškvies specialiąsias tarnybas.

„Dabar kontrolė „zuikius” gaudo aklai – įlipa į troleibusą ir, jei randa, nubaudžia. Kai vairuotojas pats kontroliuos situaciją, pastebėjęs, kad įlipo už kelionę nesusimokėję žmonės, iškvies kontrolierius“, – aiškino R. Adomavičius

Tikisi miestiečių palaikymo

Savivaldybės atstovas prašė supratimo iš miestiečių, kad jie palaikytų naująją tvarką, nors iš pradžių gali būti įvairių nesusipratimų ir nepasitenkinimo.

Iniciatyvos autoriai, vicemero žodžiais, ilgai mastė, kada pradėti taikyti naujovišką keleivių laipinimą, ir pasirinko liepos 15 dieną, nes „tai metas, kai keleivių mažiausiai ir tikėtina, kad iki rugsėjo ta tvarka prigis, žmonės apsipras“.

Profsąjunga: vairuotojams nebus kada vairuoti

Troleibusų vairuotojų profesinė sąjunga abejoja, kad naujoji tvarka duos finansinės naudos ir nuogąstauja, kad vairuotojams pablogins darbo sąlygas.

„Suleisdami keleivius per priekines duris, vairuotojai šals, nes jos bus nuolat atidarytos. Ir kada vairuotojams reiks dirbti pagrindinį savo darbą – vairuoti, jei teks pardavinėti bilietus, tikrinti, ar tarp keleivių nėra zuikių, pastebėjus žmones be bilietų kviesti kontrolę, stebėti, ar prie kitų durų nėra norinčių įlipti neįgaliųjų, mamų su vežimėliais?“, - klausė Vilniaus troleibusų parko darbuotojų profesinės sąjungos pirmininkė Danuta Mockevičienė.

Jos nuomone, kaip Klaipėdoje, taip ir Vilniuje iškils vairuotojų saugumo problema, o naujoji tvarka neduos reikiamo finansinio efekto, nes vairuotojams, tik per vienas duris įleidinėjant keleivius, gali tekti atsilikti nuo grafiko, o tai reiškia, žmonės laiku nesulauks autobusų ir troleibusų.

„Taip mes dar labiau padidinsime privačių vežėjų keleivių skaičių“, - įsitikinusi ponia Danuta.

R. Adomavičius patikino, jog už didesnį krūvį vairuotojams bus atlyginta, o dėl kitų reikalavimų su profesinėmis sąjungomis pažadėjo tartis ateinantį antradienį.

Kol kas aišku tik tiek, kad konduktorių, kaip pageidauja kai kurie viešojo transporto vairuotojai, Vilniaus autobusuose ir troleibusuose tikrai nebus.