Specialistai sutinka, kad draudikų taikomos prevencijos priemonės prabangių automobilių vagysčių, tačiau bendrovių patiriami mažesni nuostoliai liudija, kad vis efektyviau kovojama su prabangių automobilių savininkais, siekiančiais pasipelnyti draudimo bendrovių sąskaita. Neoficiali draudikų statistika byloja, kad bemaž pusė naujų automobilių vagysčių įvyksta su jų savininkų žinia. Draudikai tikina, jog dažnai automobiliai įmonėse pavagiami iš tų pačių darbuotojų, kuriems jau anksčiau yra dingę nauji automobiliai.

Įvertinti riziką draudikams dažniausiai padeda tam tikra statistika. Būtent ja remiantis automobilis ir priskiriamas padidintos ar nepadidintos vagystės rizikos grupei. Kaina, pasak jų, nėra svarbiausias kriterijus, taigi ne visi prabangūs automobiliai priskiriami vagiamųjų kategorijai. Tačiau bemaž visi žinomi prabangių automobilių gamintojai turi bent po vieną padidintos vagystės rizikos modelį.

Turi sąrašą

Antai „Lietuvos draudimo“ specialistai neslepia sudarę maždaug 15 dažniausiai vagiamų automobilių sąrašą, kurių savininkams draudžiantis taikomi griežtesni reikalavimai. Jis nuolat kinta. Šiame sąraše yra ir naujokų, tačiau dominuoja tam tikri, labiausiai ilgapirščių pamėgti modeliai. Remiantis kelerių pastarųjų metų statistika, pavagiamas kas 6–7 apdraustas „BMW X5“ automobilis, „Toyota Land Cruiser“ – pavagiama kas dešimtas parduotas automobilis, „Mitsubishi Pajero“ – kas dvyliktas. Specialistai pastebi, jog vagišių akys krypsta į rytų rinkose paklausius modelius. Antrinės rinkos poreikiai formuoja ir vagysčių statistiką bei draudikų nuostolius, tad natūralu, kad šie pakėlė draudimo sąlygų kartelę gana aukštai.

Norint apdrausti prabangų automobilį, keliami griežti reikalavimai jo apsaugos sistemai. Išlaidos atitinkamo lygio apsaugos sistemų komplektui įrengti sudaro 3–4 tūkst. Lt. „Pasaulyje manoma, jog normalu, jei į apsaugos sistemas investuojama iki 10 proc. automobilio vertės. Tuo tarpu Lietuvoje, jei automobilis kainuoja apie 150 tūkst. Lt, investicijos į draudikų reikalaujamas įrengti apsaugos sistemas sudaro apie 2 proc.“ – aiškina Tomas Rudzkis, „Lietuvos draudimo“ Transporto draudimo skyriaus viršininkas.

Tačiau įmantriausios apsaugos sistemos būna patikimos tik iki tol, kol vagys jas perpranta ir įsimiklina apgauti. Draudikai tvirtina, kad visiškai naujų automobilių pavagiama mažiau nei vienerių ar kelerių metų senumo. Iš pradžių, regis, patikima ir gamykloje įmontuota apsauga. Deja, laikinai.

UAB „ERGO Lietuva“ prabangiam automobiliui taikoma „Kasko“ draudimo įmoka sudaro 7–7,5 proc. jo vertės, arba maždaug trečdaliu didesnė įmoka nei draudžiantiems žemesnės klasės automobilius. „Vagystės atveju „ERGO Lietuva“ išmoka 75–90 proc. prabangaus automobilio rinkos kainos, priklausomai nuo sudarytų draudimo sąlygų“, – tvirtina Audrius Pilčicas, „ERGO Lietuva“ Civilinės atsakomybės, nelaimingų atsitikimų, transporto priemonių ir sveikatos draudimo skyriaus vadovas. AB „Lietuvos draudime“ naujo prabangaus automobilio draudimas metams taip pat viršija 7 proc. jo vertės. „Draudžiant prabangų, statistiškai dažniau vagiamą automobilį įmokos dalis už draudimą nuo vagystės 4 kartus didesnė nei taikoma žemesnės klasės, tarp vagišių nepopuliariam automobiliui. Tokių automobilių draudimo tarifai skiriasi maždaug 60 proc., ir daugiausia tam įtakos turi būtent įmokos dalis už draudimą nuo vagysčių“, – dėsto T. Rudzkis.

Didina franšizę

Tačiau pasak draudikų, nei reikalavimai įrengti apsaugos priemones, nei didesnės draudimo įmokos negelbsti nuo savininkų, siekiančių pasipelnyti draudimo sąskaita. Tikimasi, jog draudėjams nebeapsimokės imituoti vagysčių, draudikams vagystės atveju pradėjus taikyti sutarto dydžio franšizę.

„Kasko“ draudimas nebegali būti subsidijuojamas kitų draudimo rūšių, todėl nuo šių metų automobilio vagystės atveju mūsų bendrovė taiko iki 30 proc. fančizę, t.y. taikant maksimalią franšizę klientas vagystės atveju iš draudimo atgaus tik 70 proc. automobilio rinkos vertės“, – sako T. Rudzkis. Pasak jo, logiškai mąstant, pavogto automobilio neparduosi už naujo kainą, iš draudiko taip pat negausi visos automobilio kainos, o bausmės grėsmė už piktnaudžiavimą išlieka. Be to, draudikai riziką mažina detaliai analizuodami potencialų klientą. Jų teigimu, palankesnės sąlygos taikomos tiems, kurie su bendrove turi galiojančių sutarčių.

„Statistika liudija, kad liūto dalis – maždaug du trečdaliai prabangių automobilių –pavagiama iš tų klientų, kurie su bendrove yra sudarę apskritai pirmą draudimo sutartį. Jei draudėjas mums visai nepažįstamas, pasiūlome jam tokias sąlygas, kad dažnai nerandame bendros kalbos, – neslepia draudikų gudrybių T. Rudzkis. – Tuo tarpu seniems mūsų klientams gali būti visai netaikoma franšizė“.