Taikiklyje - brakonieriai

Galima tik spėlioti, kokią dalį žvėrių miškuose, neturėdami tam leidimų, brakonieriai nugalabija dėl barbariškos pramogos, o kiek - bandydami bent šiek tiek paįvairinti kasdienį skurstančio kaimo žmonių keptų bulvių meniu. Aišku tik tai, kad ištisus metus nesiliaujančių nelegalių medžioklių metu gamtai padaromi milžiniški nuostoliai.

Kovos su brakonieriais receptus, jau aprašytus keliuose aplinkosaugos įstatymuose bei Vyriausybės nutarimuose, ministras A.Kundrotas šį rugpjūtį nusprendė dar šiek tiek papildyti. Savo įsakymu jis nutarė suteikti aplinkos apsaugos valstybinės kontrolės pareigūnams teisę stabdyti ir apžiūrinėti transporto priemones, jei kyla įtarimas, jog ja gali naudotis brakonieriai.

Įsakyme nurodoma, jog pareigūnai turi teisę stabdyti transporto priemones, kai turi žinių arba pagrįstai įtaria, kad transporto priemonėje yra asmenys, padarę aplinkos apsaugą ar gamtos išteklių naudojimą reglamentuojančių teisės aktų pažeidimus, kai transporto priemonė yra brakonierių nusikaltimo įrankis arba priemonė. Aplinkosaugininkams leidžiama stabdyti automobilius ir tais atvejais, kai jie turi žinių arba pagrįstai įtaria, kad transporto priemone gabenami neteisėtai įgyti gamtos ištekliai.

Preliudija trileriui

Aprašant pačią įtariamų automobilininkų stabdymo procedūrą ministro įsakyme nurodyta, jog pareigūnas turi įvertinti visas galimas aplinkybes, kad stabdymo metu nekiltų grėsmė jo ir kitų žmonių saugumui, sustojusi transporto priemonė netrukdytų kitiems eismo dalyviams. Pareigūnas turi dėvėti tarnybinę uniformą ir turi būti psichologiškai pasiruošęs bendrauti su vairuotoju ir keleiviais, taip pat apsiginti, jeigu dėl jų neteisėtų veiksmų iškils pavojus jo sveikatai ar gyvybei.

Reikalavimas sustabdyti transporto priemonę išreiškiamas duodant vairuotojui signalą lazdele ar skritulio su raudonu atšvaitu mostu skersai judėjimo krypčiai. Norint atkreipti eismo dalyvių dėmesį, gali būti duotas signalas švilpuku. Tamsiu paros metu net ir apšviestuose kelio ruožuose transporto priemonės stabdomos vilkint tarnybinę uniformą su šviesą atspindinčiais elementais (specialiąsias liemenes, rankogalius ir kt.), dirbti tik su specialiais skiriamaisiais ženklais pažymėtu automobiliu.

Taip pat nurodoma, jog tarnybinio automobilio ekipaže turi būti ne mažiau kaip du pareigūnai arba, jei dirbama kartu su kitų institucijų (policijos ir kt.) pareigūnais, - be aplinkos apsaugos valstybinės kontrolės pareigūno, ne mažiau kaip dar vienas kitos institucijos pareigūnas.

Ministro įsakyme draudžiama stabdyti mašinas kelių ruožuose, kur ribotas matomumas, stačiose nuokalnėse, sankryžose, perėjose, geležinkelio pervažose ir kitose pavojingose vietose, kur sustojusi transporto priemonė gali sukelti eismo įvykį, sutrukdyti kitų transporto priemonių eismą, sudaryti transporto grūstį, užstoti kitiems vairuotojams kelio ženklus ar šviesoforo signalus, sukelti pavojų eismo dalyvių gyvybei ar sveikatai.

Jei stabdomas vairuotojas nepaklūsta pareigūnų reikalavimui, gamtos sargams nurodoma įsidėmėti kiek įmanoma daugiau informacijos apie transporto priemonę ir imti persekioti įtartiną automobilį. Tai daryti reikia įjungus mėlynos spalvos švyturėlį ir specialius garso signalus. Informaciją apie gaudynes reikia perduoti policijai, nurodant judėjimo kryptį bei transporto priemonę identifikuojančius požymius.

Be to, aplinkosaugininkams suteikta teisė nurodymą sustoti ignoruojančius vairuotojus stabdyti panaudojant priverstinio stabdymo priemones.

Aplinkos ministras taip pat aprašė tvarką, kurios jo pavaldiniai turėtų laikytis krėsdami sustabdytųjų įtariamųjų pažeidėjų automobilius. Ši procedūra atliekama numanant, jog transporto priemonėje gali būti teisės pažeidimo įrankių, priemonių, objektas, neteisėtai įgytų gamtos išteklių, be jų įgijimą įrodančių dokumentų.

Tai atvejais, kai apžiūros atidėlioti negalima, aplinkosaugininkams leidžiama transporto priemonę ir joje esančius daiktus apžiūrėti nedalyvaujant transporto priemonės savininkui.

Įsakymas prieš įstatymą

Žmonės, kurie gyvena užmiesčio sodybose ar mėgsta ten leisti savaitgalius, išgirdę apie “Valstybės žiniose” paskelbtą A.Kundroto įsakymą, buvo šokiruoti.

“Sutemus važiuoti atokesniais keliais, ypač šiek tiek geresniu automobiliu, ir šiaip yra nejauku. Netgi tuomet, kai kokioje nors pamiškėje mašiną stabdo policininkai, patiri stresą ir labai atidžiai žiūri, ar tai ne banditai. Kai eismą reguliuoti ir stabdyti mašinas pradės kiekvienas aplinkosaugininkas, neabejoju, jog bus ne tik daugybė nesusipratimų su tikrais pareigūnais, bet ir konfliktų su jų uniformas dėvinčiais nusikaltėliais”, - prognozavo į redakciją paskambinusi moteris.

Susisiekimo ministerijos Saugaus eismo departamento direktorius Vigilijus Sadauskas, įsakymą aplinkos apsaugos valstybinės kontrolės pareigūnams, nurodantį stabdyti ir apžiūrėti transporto priemones, taip pat pavadino nesusipratimu.

“Kelių eismo taisyklėse bei Saugaus eismo automobilių keliais įstatyme yra aiškiai apibrėžta, kokios vairuotojų teisės ir pareigos, kokius dokumentus jie privalo su savimi vežiotis ir pateikti policijos pareigūnams. Būtent policijos pareigūnams, o ne kokios nors kitos struktūros darbuotojams ar ministerijų tarnautojams. Tai reiškia, kad jie neturi teisės nei stabdyti, nei tikrinti automobilių, nei bausti jų vairuotojų”, - sakė V.Sadauskas.

Klausiamas, kaip spręsti gresiantį konfliktą, V.Sadauskas patikino, jog konflikto nėra.

“Aplinkos ministras savo pavaldiniams suteikė teisę stabdyti tas transporto priemones, kurios jiems sukelia įtarimą. Tačiau nė viename įstatyme, kuriais privalo vadovautis vairuotojas, nėra parašyta, kad šie turi paklusti tokiems aplinkosaugininkų reikalavimams. Žinoma, paklusti reikės tais atvejais, jei aplinkos apsaugos valstybinės kontrolės pareigūnai patruliuos drauge su policininkais.

Administracinių teisės pažeidimų kodekse numatytos tik sankcijos už nepaklusimą policijos reikalavimui sustoti. Tas pats pasakytina ir apie automobilio persekiojimą. Gaila, tačiau aplinkos ministro įsakymas nesuderintas su galiojančiais įstatymais ir taisyklėmis. Tai tik šios ministerijos vidaus tvarka”, - patikino V.Sadauskas.