Šiemet „Transporto“ komanda ėmėsi praktiškai išbandyti ne vieną sunkvežimiuose įdiegtą naujovę. Gamintojai mielai demonstravo savo išmonę, naujus ir jau seniai žinomus sprendimus ir lyg susitarę skelbė vieną už kitą garsesnes vežėjų sąnaudų taupymo programas. Pradėkime nuo techninių patobulinimų, kurie taikomi jau seniai: mažą pasipriešinimą riedėjimui turinčios padangos, nuolat prižiūrint jose esantį oro slėgį, gali padėti sutaupyti kuro. Penktadaliu mažesnis oro slėgis padangose – ir sunkvežimis „suryja“ apie 2,5 proc. daugiau degalų.

Specialūs spoileriai, mažinantys pasipriešinimą oro srautui, ant sunkvežimio kabinos ir jo šonuose taip pat neduoda taip greitai tuštėti kuro bakui. Vis dėlto jei spoilerio aukštis bus blogai pritaikytas prie puspriekabės, degalų sąnaudos iškart šoktels apie 10 proc.
Protingai parinktas greitis sutaupo dar daugiau brangiojo skysčio: vien sumažinus pakrauto vilkiko greitį nuo 90 km/val. iki 80 km/val., bake turėtų likti 13 proc. daugiau degalų.

Gurmaniškos smulkmenos

Prancūzijos sunkvežimių gamintojas „Renault trucks“ šį sąrašą papildė neįprastais pakeitimais: vilkiko rėmą ir visą galinės jo dalies plotą uždengė aliuminio plokštėmis, degalų bake įtaisė metalinį „rėtį“, saugantį nuo degalų vagysčių, patobulino šoninių veidrodėlių formą. Gamintojai įdiegė automatizuotą „Optidriver+“ pavarų dėžę, parinko tinkamiausią ilgoms kelionėms galinės ašies diferencialo santykį. Visas naujoves vainikuoja informacinė sistema „Optifuel Infomax“, leidžianti kontroliuoti transporto priemonės eksploatavimą ir degalų sunaudojimą.

Sumontavę specialias „Michelin X-Energy’Savergreen“ padangas taip vadinamosios „Premium Optifuel“ programos kūrėjai iš Liono vežėjams sukomplektavo ir optimalios galios vilkikus: „Premium Long Distance“ su Euro 5, 460 AG varikliu bei „Premium Route Incentive“ su modernia 450 AG jėgaine. Šie sunkvežimiai vien dėl techninių pakeitimų gali sutaupyti 4–7 proc. išlaidų kurui. Tai – gana daug, ypač jei šį skaičių daugintume iš tonomis vežėjų naudojamų degalų kainos. Vidutiniškai 1 proc. sutaupyto kuro sunkvežimiui per metus atneša apie 500 EUR į vežėjo kišenę.

Genialu ir paprasta

Bene labiausiai savo paprastumu, bandant šiuos sunkvežimius, nustebino sprendimas į kuro bako kaklelį įsukti tvirtą metalinį sietą. Nesugadinus jo, ištraukti degalų iš bako nėra jokios galimybės. Įrenginys tekainuoja kelias dešimtis eurų, o sutaupo šimtus ar net tūkstančius. Mūsų vežėjai nuo degalų vagysčių kenčia bene labiausiai, bet diegia kur kas brangesnes elektronines degalų matavimo sistemas.

Krizė – laikas taupyti, tad ir kontrolės sprendimai turėtų būti nebrangūs. Sėdę į „Premium Optifuel“ emblemomis padabintą vilkiką, nusprendėme praktiškai įsitikinti, ar pilnai pakrautas 40 t bendrosios masės autotraukinys yra taupus. Važinėjome įvairiausiais režimais Liono apylinkėse ir keliomis skirtingomis trasomis – kalnuotomis ir visiškai lygiomis. 27–29 l vidutinės degalų sąnaudos šimtui kilometrų, važiuojant be didesnės taupaus vairavimo disciplinos ir skubant, atrodė gana patraukliai.

Švediškas pragmatiškumas

Tai, jog iš šiuolaikinio sunkvežimio galima išspausti dar daugiau papildomos naudos, tikina ir Švedijos koncernas „Scania“, kurio gamykloje bei bandymų poligone vieni iš pirmųjų išbandėme atnaujintą „Scania R“ modelį.

Labiausiai nustebino naujoji akumuliatorių vieta vilkiko galinėje rėmo dalyje. Pasirodo, visa tai buvo planuota tam, kad šoninis skydas visiškai uždengtų ertmę ties kabinos pabaiga ir neduotų vėjui įlįsti į šį plyšį. Be to, čia lengviau įmontuoti maksimalios 1,5 t talpos degalų bakus.

Padirbėta iš peties ir kuriant jo naująjį dizainą: kabina įgijo dar aptakesnes formas, kaip ir naujasis priekinis bamperis, o priekinės grotelės padidintos, siekiant geriau aušinti variklį. Kabinos viršuje, apačioje bei viduje įmontuoti energiją taupantys skystųjų kristalų (LED) žibintai skirti ne vien grožiui – taip taupomi degalai.

Vien nauji šoniniai kabinos spoileriai ir geresnės sunkvežimio aerodinaminės savybės taupo apie 0,6 proc. degalų.

Dar didesnį taupymo efektą duoda naujoji automatinė pavarų dėžė „Opticruise“ su elektrohidrauline sankaba. Įdomu, jog ši pavarų dėžė ypač tiksliai prisitaiko prie reljefo ir parenka geriausią pavarą bei variklio sūkius. Pavaras jungia greitai, bemaž nejuntamai. Pusdienį pasivažinėję šiuo nauju technikos kūriniu po Stokholmo apylinkes, nusprendėme, kad rankinę pavarų dėžę reikėtų pamiršti kaip atgyveną. „Scania“ bandymų centre dar kartą įsitikinome, kad net ir neįgudęs vairuotojas degalų su ja sutaupys kur kas daugiau nei karštligiškai pavaras junginėjantis profesionalas. Pavarų dėžė automatiškai prisiderina prie vairavimo manieros ir parenka reikiamą pavarą net manevruojant. Kylant įkalnėn, galima naudoti specialųjį galios režimą, tuomet variklio pajėgumas išnaudojamas dar lanksčiau.

Olandai moka taupyti

Lapkričio pradžioje Eindhoveno apylinkėse esančiame DAF bandymų centre ratus sukome su naujausiais DAF XF, CF bei LF modeliais, kurie, anot gamintojų, yra kur kas taupesni už savo pirmtakus. Tai – taip pat gerokai pakeisti modeliai, kurių dizainas kiek skiriasi nuo visiems pažįstamų klasikinių XF, CF ar LF. Olandai tiesiog kuklinosi ir visam pasauliui dar neskelbė, jog pristatė kokybiškai naują modelių gamą. Matyt, siekė, kad praneštume mes, įvertinę jų atliktus patobulinimus.

Pradėkime nuo smulkmenų: naujosios vairuotojo sėdynės visuose modeliuose turi specialius griovelius, neleidžiančius vairuotojo kūnui slysti žemyn ar aukštyn. Važiuojant nelygiu keliu, slystelėjus vairuotojui žemyn, netyčinis akceleratoriaus spustelėjimas atrodo nereikšminga detalė, tačiau tik ne Eindhoveno inžinieriams. Jie patobulino ir sunkvežimių aerodinamiką, pritaikė jų bamperius naujiems saugos įtaisams, padidino ertmes ir pagerino variklio aušinimą. Naujos automatinės transmisijos puikiai parenka pavaras kartu su taupiais EEV ekologinio standarto varikliais. Beje, pastarieji išties puikiai veikia su specialiai suderinta transmisija ir parinktu ilgoms kelinėms galinės ašies diferencialu. Bandymų metu sunkvežimius testavome labai skirtingomis sąlygomis – itin stačiose įkalnėse ir lygioje trasoje, o rodikliai buvo geresni už senųjų modelių.

Olandijos transporto tyrėjai nustatė, kad apie 21,8 proc. krovinių gabenimo įmonės sąnaudų sudaro išlaidos degalams. Taupymo būdai panašūs, tačiau vien dėl aerodinamiškesnės kabinos ir šoninių deflektorių DAF savininkai gali sutaupyti iki 11 proc. kuro. Įdiegus nepriklausomą kondicionavimo sistemą „Climatec“, kuri neapkrauna papildomai variklio, kai sunkvežimis sustoja, degalų kasmet būtų sutaupoma maždaug už 1,5 tūkst. EUR.

Atrodo, kad DAF išties labai sistemingai ištyrė visas transporto įmonių išlaidas. Jie pataria laiku atlikti techninės priežiūros darbus ir išvengti trečdalio nenumatytų gedimų. Taip gamintojas atkreipia dėmesį į tai, jog tokiose šalyse kaip Ispanija ar Lenkija apie 30–40 proc. sunkvežimių dažnai stovi be darbo, Didžiojoje Britanijoje – apie 12 proc. Nenaudojamas sunkvežimis greitai praranda idealią techninę būklę ir genda dažniau, jau nekalbant apie tai, kad kol jis stovi, vežėjas patiria nuostolių.

Mokymai vairuotojams

Sunkvežimių gamintojai savo išmone lenktyniauja ir mokant vairuotojus, mat jie yra svarbiausia išlaidų taupymo programų dalis. Apie 42 proc. visų vežėjų išlaidų sudaro vairuotojų atlyginimai. Sakysite – kuo čia dėtas atlygis ir kitos motyvavimo priemonės? Kalbama ne vien apie degalus, bet ir apie technikos tausojimą bei gerą darbą. „Renault trucks“ vairuotojams sugalvojo specialius ekonominio vairavimo kursus, kurie, anot specialistų, išlaidas kurui gali sumažinti iki 15 proc., be to, mažiau laužomi vilkikai.

Pradžioje instruktoriai išmoko sklandaus vairavimo mieste ir autostradoje, siūlo atkreipti dėmesį į reljefo ypatumus, moko teisingai perjungti pavaras ir parinkti greitį, stabdyti.

„Optifuel Infomax“ sistema analizuoja sunkvežimio kelionės parametrus ir praneša apie didesnius nukrypimus nuo optimalaus darbo režimo. Atlikę bent tris skirtingus savo mokymų programos bandymus, Prancūzijos gamintojai gavo TÜV sertifikatą, jog klientai mokymais gali sutaupyti vidutiniškai 6,4 proc. degalų.

DAF ir „Scania“ taip pat siūlo vežėjams tokio pobūdžio mokymus, šiek tiek skiriasi jų metodikos ir vertinimo sistema, tačiau pasiekiami tikslai – labai panašūs.

Antai „Scania“ išsiskyrė iš kitų gamintojų tuo, kad vairuotojo mokymą bei tobulinimą perkėlė į kasdienį jo darbą.

„Driver Support“ elektroninė sistema, įvertinta ir Lietuvoje rengiamuose apdovanojimuose „Transporto lyderiai“, kur pelnė „Lietuvos metų pažangiosios technologijos 2010“ titulą. Tai – lyg žaidimas, įtraukiantis vairuotoją į taupymo ir teisingo vairavimo lenktynes. Prietaisų skydelyje esančiame ekrane procentais ir žodinėmis replikomis nuolat vertinamas vairuotojo darbas. Gyvai iliustruojami keturi pagrindiniai aspektai: pavarų keitimas, stabdymas, įsibėgėjimas ir tikslinis riedėjimas. Jei greitėjama ar stabdoma per staigiai – daug balų surinkti nepavyks, o ir replikos virsta patarimais, šaukte šaukiančiais, ką reikia daryti tokiu atveju. Gerai, kad bent garsinių signalų gamintojas nenaudoja!

Jei važiuoji taupiai – pagyrų bei iki 100 proc. įvertinamo gero vairavimo savimeilei paglostyti pakanka. Jei teisingai nuriedėjai nuokalne ir pernelyg nespaudei akceleratoriaus įkalnėje – užsidega geriausi įvertinimai. Beje, sistema pakankamai objektyvi, nes puikiai įvertina reljefą, atsitiktinius veiksmus, tokius kaip priverstinis stabtelėjimas, ir už mažus nusižengimus pernelyg nebaudžia. Tai yra lyg mažas kompiuterinis žaidimas, tačiau jo tikslas – labai kilnus ir duoda puikią grąžą. Kartą išbandę šią sistemą, nesunkiai galime įsivaizduoti, kaip po kelerių metų bus rengiami neformalūs geriausiųjų vairuotojų rinkimai taupumo srityje.