Lietuvos policijos eismo priežiūros tarnybos duomenimis, įvairių patikrinimų dėl KET pažeidimų keliuose rengiama vis dažniau, daugėja ir siūlančiųjų kyšius. Neslepiama, kad į pačių pareigūnų rankas įkliūva ir nesąžiningi kolegos kelių policininkai. Specialistai nedrįsta teigti, ar šis senas tradicijas turintis reiškinys dėl užsitęsusio sunkmečio neišplis. Be to, niekas tiksliai nežino, koks iš tiesų yra kyšininkavimo keliuose mastas. Neoficialiais skaičiavimais, sumos per metus gali siekti milijonus litų.

Gaudys slaptai 

Policijos departamento duomenimis, per pirmąjį šių metų pusmetį užregistruoti 124 atvejai, kai vairuotojai, siekdami išvengti administracinės atsakomybės už pažeidimus, kelių policininkams siūlė kyšius. Tai kiek daugiau, nei per tą patį praėjusių metų laikotarpį, kai buvo užfiksuoti 104 tokie atvejai.

Pernai į tyrėjų akiratį pakliuvo 28 susigundę pasipelnyti policijos pareigūnai. Atliekant ikiteisminius tyrimus 11 pareigūnų pareikšti įtarimai. Kiek tokių atvejų užfiksuota šiemet, Policijos departamentas duomenų nepateikia. Pranešama tik tai, kad pirmąjį šių metų pusmetį aktyviai imtasi priemonių dėl policijos pareigūnų kyšių ėmimo užkardymo.

Specialistų teigimu, oficiali statistika vargu ar parodo tikrąją padėtį. Ne vieną dešimtmetį egzistuojančiam reiškiniui, kai vairuotojai siūlo, o pareigūnai neatsispiria pagundai, veiksmingo priešnuodžio kol kas nėra.

Vidaus reikalų ministras Raimundas Palaitis neseniai susitiko su policijos generaliniu komisaru Vizgirdu Telyčėnu ir aptarė, kaip kovos su kyšininkavimu keliuose. Tiesa, kokių priemonių bus imtasi, kad policijos pareigūnams nekiltų noras leistis "į derybas" dėl baudos dydžio, neatskleidžiama. "Nors asmenų, kurie mėgina duoti kyšį policijos pareigūnams, išaiškinama vis daugiau, iš įvairių šaltinių vis dar gaunama informacijos apie pareigūnų korupcinio pobūdžio veiklą, o tai neigiamai veikia viešojo saugumo situaciją mūsų šalyje. Todėl siekiant efektyvinti tokių nusikalstamų veikų prevenciją ir tyrimą bus aktyviau taikomos vidaus kontrolės procedūros", - teigiama policijos departamento išplatintame pranešime.

Sudėtinga įrodyti 

Policijos departamento Vidaus tyrimų valdybos viršininko pavaduotojas Aleksandras Novikovas LŽ sakė, kad nustatyti ir įrodyti kyšio davimo bei ėmimo faktą gana sudėtinga, o kartais ir apskritai neįmanoma. Pareigūno teigimu, su kyšininkavimu bus toliau aktyviai kovojama, tačiau prognozuoti, kada įprotis "duoti ir imti" išnyks iš tautiečių sąmonės, gana sunku.

"Teigti, kad kyšininkavimas tarp vairuotojų ir kelių patrulių neegzistuoja, nedrįsčiau. Tai pat ir tvirtinti, kad kiekvienas vairuotojas siūlo, o visi pareigūnai ima. Žinoma, problema egzistuoja, su ja kovojama, tačiau atpratinti nuo šio įpročio be galo sudėtinga. Turi keistis pačios visuomenės požiūris - ir vairuotojų, ir policijos pareigūnų. Teigiamo rezultato galima tikėtis tada, kai pažeidėjai nustos siūlyti kyšius. Juk daugeliu atvejų iniciatyvą rodo vairuotojai, nes retas jų už pažeidimą linkęs mokėti didesnę oficialią baudą ", - LŽ pasakojo A.Novikovas.

Jau kurį laiką Policijos departamente veikia elektroninė ir telefoninė pasitikėjimo linija, per kurią galima pranešti apie pareigūnų korupcijos atvejus. Nors pasitikėjimo telefonas kartkartėmis ir suskamba, policijos atstovai mano, kad dėl nesąžiningų pareigūnų veiksmų kreipiasi vienetai. Kyšį kelių patruliui davęs ir atsakomybės išvengęs vairuotojas vargu ar norės apie tai informuoti tyrėjus.

Senų metodų renesansas 

Susisiekimo ministerijos Saugaus eismo departamento vadovas Vigilijus Sadauskas LŽ teigė, kad pastaruoju metu sulaukia daugiau gyventojų skundų dėl galbūt nesąžiningų policijos veiksmų. Anot jo, žmonės skundžiasi, kad kai kurie patruliai grįžo prie senų metodų, pavyzdžiui - tykojimo "krūmuose".

"Sulaukiame tikrai daugiau gyventojų nusiskundimų negu anksčiau. Žmonės piktinasi, kad kelių patruliai pravažiuojančių automobilių greitį vėl matuoja pasislėpę krūmuose ar už medžio, kabinėjasi prie smulkmenų, kurios neturi jokios įtakos eismo saugumui. Ar taip atsitiko dėl to, kad prasidėjo sunkmetis, sunku pasakyti. Lieka tik spėlioti", - LŽ teigė V.Sadauskas.

Kyšininkavimo keliuose mastą dar 2005 metais mėginta atskleisti Lietuvos skyriui "Transparency International" užsakius tyrimą. Tąkart beveik pusė apklaustųjų teigė, kad susidūrę su kelių patruliais jie siūlė kyšius. Respondentai pareiškė, kad 76,5 proc. atvejų pareigūnams duotas kyšis visiškai išsprendė jų problemas.

Kiek vairuotojų pastaruoju metu už pažeidimus mėgino atsipirkti kyšiu, negali pasakyti niekas. Tačiau jei bent trečdalis prie vairo sulaikytųjų elgiasi būtent taip, valstybės biudžetas netenka gana solidžių sumų, o žinant, kad biudžetas ir taip skylėtas, šias sumas galima pavadinti įspūdingomis.

Lietuvos policijos duomenimis, keletą pastarųjų metų KET pažeidėjams oficialiai skiriama baudų už maždaug 100 mln. litų kasmet.