Rugpjūčio 10 dieną "A.P. Moller-Maersk Group" išplatino pranešimą, kad istorinė Odensės laivų statykla neatlaiko Pietų Korėjos ir ypač Kinijos, siekiančios tapti "laivų statytojų nacija", konkurencijos. Nepaisant didelių investicijų į naujas technologijas, nuostolingo laivų statybos verslo nuspręsta atsisakyti.

Ekonominiams sunkumams užgriuvus pasaulinėse rinkose dirbantį koncerną, imta aukoti silpniausiuosius. Prieš metus atsakydamas į LŽ klausimą, ar neištiks Klaipėdos įmonės analogiškos laivų statyklos "Volkswerft Stralsund" Vokietijoje likimas, kurią danai prieš 10 metų taip pat nupirko, o pernai pardavė, "Baltijos" laivų statyklos generalinis direktorius Viktoras Stulpinas tąkart atsakė neigiamai, nors abejonių buvo girdėti ir jo balse.

"Štralzundo laivų statykla visada buvo savarankiška įmonė, kuri tik mažą dalį produkcijos gamino Odensei. Todėl šios laivų statyklos pardavimas Odensės laivų statyklos grupei nebuvo toks svarbus. Štralzundo laivų statyklos įsigijimas 1998 metais buvo gerai apgalvotas, ekonomiškai naudingas žingsnis. Pigiai nupirkta laivų statykla greitai buvo pastatyta ant kojų, pradėjo gauti naujų pelningų užsakymų. Ji parduota gerokai brangiau. O "Baltijos" parduoti Odensės laivų statykla negali. "Baltija" yra Odensės gamybos dalis. Mūsų produkcija yra puikios kokybės ir už optimalią kainą. Tačiau jei kada nors Odensė vis dėlto žengtų tokį žingsnį ir "Baltiją" parduotų - tai reikštų, kad užsidaro ir ji pati", - tąkart kalbėjo V.Stulpinas.

Senoji Europa kapituliavo

1917 metais laivų savininko A.P.Mollerio įsteigta statykla nuo 1959 metų buvo vertinama kaip viena moderniausių ir stipriausių Europoje. Tačiau pastaraisiais metais pagal reikšmę pasaulinėje rinkoje ji nusirito į 74 vietą. Pirmąsias pozicijas užima Pietų Korėjos koncernai "Hyunday", "Samsung", "Daewoo", aukščiausiai iš europiečių, 31 vietoje, atsidūrė Vokietijos Meyer Werft (šaltinis - "Clarkson Research Services").

Koncerno valdyba informavo visuomenę, kad Odensės laivų statykla iki 2012 metų vasario užbaigs pradėtus darbus (5 sausakrūvių laivų, 5 ro-ro bei 3 fregatų statybas) ir naujų užsakymų nebepriims. Šiemet atleidžiami 175 darbuotojai, kiti - pamažu.

"Turime suprasti, kad Lindo statyklai neįmanoma pritraukti naujų užsakymų. Todėl valdyba nusprendė labai aiškiai pasakyti, kad Lindo daugiau nebestatys laivų, bet sudarytos sutartys bus įvykdytos", - nurodoma "A.P. Moller-Maersk Group" valdybos pranešime.

Iki uždarant pagrindinę įmonę numatoma parduoti jos antrines įmones Danijoje ir Lietuvoje. Tai reiškia, kad bendrovės "Lindo Industrial park", "Lindo Industrian Services", "Baltijos laivų statykla ir "Baltijos inžinerijos centras" bus parduodamos kaip savarankiškas verslas.

"Nutraukus Lindo veiklą, jos savininkams laivų statykla "Baltija" nebereikalinga. Ji bus parduodama. Kompanija "Danske Markets Corporate Finance" paskirta finansine pardavimo patarėja. Šis procesas neturės įtakos nei Lindo, nei "Baltijos" užsakovams", - teigia "A.P.Moller-Maersk Group".

"Baltija" nebankrutuoja

V.Stulpino teigimu, "Baltijos" ekonominė situacija stabili ir teigiama. "Turime apyvartinių lėšų, dirbame be kreditų. Danų problema - ne "Baltija", o tarptautinė rinka. "Baltija" buvo Odensės asistentė, padėjusi jai išsilaikyti. Bet, kiek žinau, pritrūko naujų projektų. Mes turime baigti Odensės užsakymus iki 2011 metų, bet šiemet dirbame laisvojoje rinkoje ir gavome užsakymą statyti didelį žvejybos laivą. Žinoma, pagrindinės įmonės vardas mums padėjo", - vakar LŽ sakė V.Stulpinas.

Taupant darbo užmokesčio lėšas, dalis įmonės darbuotojų kurį laiką dirbo ne visą darbo savaitę. Šiuo metu visi grįžę prie įprasto ritmo. Gautas Danijos žvejybos įmonės užsakymas bus vykdomas 9 mėnesius. Deramasi ir dėl kitų projektų 2010-2011 metams.

"Baltijos" vadovas gana ramiai vertina tai, kas nutiko. "Žinia apie "Baltijos" pardavimą mums nebuvo griaustinis iš giedro dangaus. Kaip bus toliau - sunku pasakyti. Ik šiol, per 12 metų, kai vadovauju įmonei valdant danams, galiojo nerašyta taisyklė - parduodant verslą prioritetas teikiamas ne tam, kas moka brangiausiai, o tam, kas išlaikys verslo tęstinumą. Bet kaip bus šiuo atveju, kai pasikeitė akcijų savininkai - nežinau", - apie įmonės perspektyvą samprotavo V.Stulpinas.

Jis prognozuoja, kad jos pardavimo procesas truks iki pusantrų metų. Kol kas, V.Stulpino teigimu, potencialių pirkėjų "Baltijoje" nesilanko.