Geriausiu atveju – atsiprašymas

Prieš keletą metų taip savo automobilio neteko praeityje garsus krepšininkas, o dabar nuolat į skandalus įsiveliantis Gintaras Einikis. Tada iš jo buvo pavogtas 1998 metais pagamintas juodos spalvos automobilis "Audi A6 Avant". Tiriant šį nusikaltimą nustatyta, kad krepšininko automobilį vagys nugvelbė iš saugomos automobilių aikštelės Kaune, Jonavos gatvėje. Mašina buvo nedrausta, joje nebuvo įrengta signalizacija. Tiesa, G.Einikiui pasisekė, nes policijos pareigūnams pavyko rasti pavogtą automobilį.

Tačiau taip pasiseka ne visiems. Šalyje yra ne vienas nukentėjėlis, kurio automobilis buvo pavogtas iš saugomos aikštelės ir iki šiol nerastas. Pavogtų automobilių savininkams, kurie nebuvo savo turto apdraudę kasko draudimu, belieka tik save guosti. Mat daugelyje šalies mokamų saugomų automobilių aikštelių galioja paprasta taisyklė - už pavogtus arba sugadintus automobilius aikšteles valdančios įmonės neatsako.

Be to, kaip dažnai vėliau paaiškėja, automobilius saugomose aikštelėse laikantys vairuotojai net nežino, kad vagystės atveju jie negaus nei kompensacijos, nei kitokių išmokų. Geriausiu atveju - sulauks aikštelės savininko atsiprašymo.

Už vagystę neatsako

Sostinėje įsikūrusios bendrovės "Autoūkis" Ūkio skyriaus viršininkas Vygaudas Paškauskas teigė, kad jų įmonė siūlo įvairias automobilių saugojimo paslaugas. "Turime penkių aukštų garažą, kuriame yra 160 vietų automobiliams statyti. Dalis vietų aikštelėje atviros, kitos - uždaros ir rakinamos. Automobilių stovėjimo aikštelę visą parą prižiūri sargas, prie išvažiavimo yra įrengtos vaizdo kameros.

Be to, vietas garaže saugo saugos tarnyba. Dar nėra buvę atvejų, kad iš mūsų garažų ar aikštelių dingtų automobiliai", - pasakojo V.Paškauskas. Tačiau LŽ pasiteiravus, ar vagystės atveju automobilių šeimininkai gali tikėtis žalos atlyginimo, bendrovės Ūkio skyriaus viršininkas tai paneigė. "Ne, mes neatsakom už pavogtą ar sugadintą automobilį", - pabrėžė jis.

Apsauga - tvora ir sargas

Kitų sostinėje veikiančių saugomų automobilių aikštelių atstovai taip pat teigė, kad vagystės atveju nuostoliai nėra atlyginami. Tačiau visi kaip vienas sutartinai tvirtino, kad tikimybė, jog iš aikštelės automobilis bus pavogtas, yra minimali ar net lygi nuliui. Prie sostinės Eismo priežiūros tarnybos įsikūrusios mokamos automobilių aikštelės atstovas, paklaustas, kiek kainuoja vieta mėnesiui ir kokios yra sąlygos, atsakymus bėrė it žirnius.

Jis teigė, kad aikštelę saugo sargas, šalia policijos būstinė. Suprask, saugesnės vietos ir būti negali. Tačiau, kaip vėliau paaiškėjo, aikštelė tėra apjuosta tvora. Pasiteiravus, ar teritoriją stebi vaizdo kameros, pašnekovas kiek sutriko. Jo nuotaika dar labiau subjuro paklausus, ar vagystės atveju automobilio šeimininkas gali tikėtis kompensacijos.

"Ką, atlyginti žalą? Nežinau. Man atrodo, kad ne. Reikia pasižiūrėti sutarties sąlygas. Bet ne, nuostolių mes neatlyginame", - piktoku tonu ir kiek nustebęs dėl klausimo kalbėjo prie sostinės Eismo priežiūros tarnybos Giraitės gatvėje įsikūrusios saugomos automobilių aikštelės atstovas.

Apšvarino saugomoje aikštelėje

Laisvės prospekte, Vilniuje esančios saugomos automobilių aikštelės atstovas irgi teigė, kad mielai, už 130 litų per mėnesį, priimtų automobilį saugoti. Mokamoje saugojimo aikštelėje yra netgi šiuolaikinių priemonių - čia teritoriją saugo ne tik sargas, bet ir įrengtos vaizdo kameros. Tačiau ir šioje aikštelėje automobilius palikę vairuotojai negali jaustis visiškai saugūs. Mat jeigu iš jos dings automobilis, žala taip pat nebus atlyginta. Bent jau taip teigė telefonu atsiliepęs aikštelės atstovas.

Panaši situacija yra ne tik sostinėje, bet ir kituose šalies miestuose, kur teikiamos automobilių saugojimo paslaugos. Antai praėjusią savaitę vienas Panevėžio gyventojas savo kailiu patyrė, kaip gerai yra "saugomi" mokamoje aikštelėje palikti automobiliai. Sumokėjęs pinigų už vietą ir palikęs nakčiai automobilį su vertingais daiktais, sugrįžęs kitą dieną buvo nemaloniai nustebintas. Rytą atėjęs į saugomą automobilių aikštelę, kurioje buvo palikęs automobilį, panevėžietis rado praviras užpakalines mašinos duris. Paaiškėjo, kad iš transporto priemonės salono pavogta įvairių elektros įrankių už daugiau kaip 10 tūkst. litų.

Žadėjo atlyginti žalą

Vis dėlto LŽ pavyko sostinėje rasti saugomų automobilių aikštelių, kurios vagystės atveju klientui atlygina patirtus nuostolius. Viena tokių įsikūrusi netoli Lietuvos banko, Žirmūnų mikrorajone. Paskambinus telefonu ir pasiteiravus, kokios yra saugojimo sąlygos, kitame laido gale atsiliepęs vyras užtikrino, kad jei iš saugojimo aikštelės bus pavogtas automobilis, įmonė tikrai padengs visus nuostolius.

"Mes atsakome už saugomą turtą. Taip parašyta sutartyje, kuri sudaroma su kiekvienu vietą aikštelėje norinčiu išsinuomoti klientu", - teigė Žirmūnų gatvėje esančios aikštelės atstovas.

Dvi skirtingos sutartys

Bendrovės "Ergo Lietuva" Civilinės atsakomybės, nelaimingų atsitikimų, transporto priemonių ir sveikatos draudimo departamento direktorius Audrius Pilčicas LŽ teigė, kad saugomų automobilių stovėjimo aikštelių atsakomybę reguliuoja Civilinis kodeksas. "Jeigu saugojimo sutartis atlygintinė, kitaip sakant, jeigu klientas sumoka mokestį už automobilio saugojimą, tai saugotojas atsako ir turi atlyginti žalą už turto praradimą, trūkumą ar sugadinimą visais atvejais, išskyrus, kai tai įvyko dėl nenugalimos jėgos. Tačiau jeigu saugos sutartis yra neatlygintinė, saugotojas atsako tik esant jo kaltei", - paaiškino A.Pilčicas.

Bendrovės "PZU Lietuva" Bendrosios civilinės atsakomybės rizikų ekspertė Nomeda Bepirštytė LŽ teigė, kad įsipareigojimus ir atsakomybę apsaugoti automobilius mokamose stovėjimo aikštelėse jų savininkai galėtų prisiimti tuomet, jei automobilių vagystės rizika būtų maksimaliai sumažinta ir valdoma.

Pavyzdžiui, stovėjimo aikštelė būtų aptverta tvirta tvora su vienu įvažiavimu, įrengti automatiniai pakeliamieji vartai, saugojimo aikštelės būtų apšviestos ir stebimos vaizdo kameromis, o įrašai būtų saugojami, taip pat, jei būtų vykdoma griežta automobilių įvažiavimo ir išvažiavimo apskaita. "Kitu atveju, kai vagystės rizika nėra valdoma, užtikrinti maksimalios automobilių apsaugos aikštelių savininkai negali", - pabrėžė N.Bepirštytė.

Kauno VPK Autotransporto priemonių grobimų skyriaus viršininkas Giedrius Skladas LŽ sakė, kad vagystės iš saugomų automobilių aikštelių nėra dažnos, tačiau jų pasitaiko. Policijos pareigūnas sutinka, kad daugelyje tokių aikštelių trūksta šiuolaikinių apsaugos priemonių, todėl saugomi automobiliai kartais vilioja vagis. "Norėčiau atkreipti dėmesį į tai, kad saugomų aikštelių savininkai turėtų sustiprinti aikštelių apsaugą: įrengti vaizdo stebėjimo kameras, pasirūpinti sargų profesionalumu bei kitomis šiuolaikinėmis apsaugos priemonėmis", - patarė pareigūnas.