Bendrijos pirmininko vargai

„Liko paskutinė viltis – spauda, – užvakar į „Panevėžio balso“ redakciją atėjęs prisipažino panevėžietis Aleksejus Leonas. – Sodininkams susisiekimas patinka. Jiems labai paprasta vykti miesto maršrutiniu 15-u autobusu. Bėda tik ta, jog kai reikia pereiti kelią, kad pasiektum autobusų stotelę, tenka laukti vos ne valandą, kol ištaikai progą prasmukti tarp skriejančių automobilių.“

Sodininko manymu, verkiant reikėtų toje vietoje apriboti greitį arba įrengti pėsčiųjų perėją. A.Leono teigimu, nuo praėjusių metų bendrijos pirmininkas Gintautas Želnys mina įvairių instancijų slenksčius, bet rezultatų nėra. Jis lankėsi rajono Savivaldybėje, kreipėsi į Panevėžio seniūnijos vadovą, policiją, tačiau valdininkai ir pareigūnai esą tik siunčia vieni pas kitus.

Pasak A.Leono, perėja yra įrengta tik prie parduotuvės „Pas Katiną“, o iki jos reikia nueiti gerą kelio galą. Su pilnais krepšiais grįžtantiems į namus senyvo amžiaus žmonėms ypač sunku. Nors greitis Piniavos gyvenvietėje yra ribojamas, maždaug 3 kilometrų atkarpoje automobilių vairuotojai lenktyniauja su vėjeliu.

Žada pasiekti net ministrą

Vyriškis skundėsi: „Niekam nė motais, kad žūva žmonės. Rajono savivaldybėje mums pareiškė, kad įrengti perėją per brangu. Baisu – pėsčiųjų perėja vertinama brangiau nei žmogaus gyvybė. Prieš maždaug savaitę ties autobusų stotele žuvo viena sodininkė. Gal laukiama daugiau aukų? Kiek dar žmonių turės žūti, kol valdininkai atkreips dėmesį į šią problemą? Nejaugi reikės ieškoti kelio pas susisiekimo ministrą, kad prasti reikalai pajudėtų iš mirties taško?“ A.Leonas pasiguodė, jog labai patogų kelią į sodą – dviračių ir pėsčiųjų taką – užkariavo mopedai. „Dabar net baisu važiuoti dviračiu, eiti pėstute, – guodėsi vyriškis. – Ne kartą kreipėmės į policiją, tačiau kaip kakta į sieną.“

Atsakymų niekur negauta

Ar iš tikrųjų taip sudėtinga pasirūpinti eismo dalyvių saugumu? Dar vienas klausimas – į ką šiuo atveju turėtų kreiptis sodininkų bendrijos gyventojai? Panevėžio seniūnijoje telefonu atsiliepusi moteris atsakė, jog seniūnas atostogauja, ir suabejojo, ar jis gali į šį klausimą atsakyti. Ji pasiūlė kreiptis į Karsakiškio seniūniją.

Tačiau ten kreiptis jau nebesinorėjo. Paskambinus į rajono Savivaldybės Vietinio ūkio skyrių, telefonu atsiliepęs vyriausiasis specialistas Aloyzas Bučas atšovė neįgaliotas spręsti tokių klausimų. Esą gyventojai turėtų išsiųsti Susisiekimo ministerijai raštą su parašais.

Liko dar viena instancija – policija. Rajono Policijos komisariato Patrulių grupės vadas Giedrius Masiulis iš karto atsakė, jog šiuo klausimu reikėtų kreiptis į magistralinių kelių policijos pareigūnus. Nors Piniavos kaimas yra Panevėžio rajono teritorijoje, rajono policijos pareigūnai šio klausimo neva spręsti negali. Jie tik gali siūlyti, o spręs jau aukštesnė instancija.

Žuvo skubėdama namo

Kol bendrijos nariai ir pirmininkas mina įvairių įstaigų slenksčius, nesaugiame kelio ruože žūva pėstieji. Rugpjūčio 31-osios vakarą, apie 21 valandą, būtent ties ta vieta, kur kitoje kelio pusėje yra 15-ojo maršrutinio autobuso stotelė, mirtinai sužalota iš sodininkų bendrijos namo pėsčiomis skubėjusi 67-erių metų panevėžietė.

Oficialiame policijos pranešime rašoma, jog kelio Panevėžys–Pasvalys–Ryga 5-ajame kilometre automobilio „VW Sharan“ vairuotojas, 50 metų Piniavos kaimo gyventojas A.N. neaiškiomis aplinkybėmis partrenkė skersai važiuojamosios kelio dalies ėjusią Panevėžio gyventoją D.M. Pėsčioji nuo patirtų sužalojimų mirė.

Baiminasi pereiti kelią

Dar ir vakar tragiškos avarijos vietoje, prie pakelės stulpelio, žydėjo pamerktos gėlės. Redakcijos korespondentams pavyko užfiksuoti į stotelę skersai kelio ėjusią moterį. Pakalbinta vyresnio amžiaus moteris prisistatė ponia Ona. Ji paaiškino iš sodininkų bendrijos „Lėvuo“ skubanti į namus.

Paklausta, ar baugu pereiti kelią, moteris atsakė, kas kartą ji virpančia širdimi dairosi į abi puses. „Mašinų tiek daug, kad sunku pereiti kelią, – sakė moteris. – O dabar dar baugiau eiti. Juk čia žuvo mano sodo kaimynė. Ją parbloškė iš Piniavos pusės važiavęs automobilis. Smūgis buvo toks didelis, kad vargšelę net nusviedė į priešingą kelio pusę. Nesaugu, labai nesaugu čia pėstiesiems. Būtinai reikia perėjos.“

Procesas pajudėjo

Magistralinių kelių priežiūra ir eismo saugumu rūpinasi Vyriausiojo policijos komisariato Eismo priežiūros skyriaus magistralinių kelių priežiūros būrys.

Šio būrio specialistas Vitalijus Šniauka PB informavo, kad jis jau antradienį parašė raštą-pasiūlymą Regiono keliams būtent dėl problemų ties Piniava.

„Ten labai didelis eismas, – tvirtino pareigūnas. – Labai daug žmonių iš sodų ir Tičkūno kaimo skuba į autobusų stotelę. Vos prieš kelias dienas žuvo pėsčioji. Parašėme raštą, kuriame prašėme šioje vietoje apriboti automobilių greitį, įrengti kelio apšvietimą ir pėsčiųjų perėją su saugumo salele. Taigi procesas pajudėjo.“

Avaringumas mažėja

Atrodo, kad karas šalies keliuose tebesitęsia. O kokia padėtis mūsų rajono keliuose? PB kalbintas rajono policijos komisariato Patrulių būrio vadas Giedrius Masiulis informavo, jog avarijų ir įskaitinių eismo nelaimių rajono keliuose palyginti su pernai metais sumažėjo daugiau kaip 30 procentų.

Per 8 šių metų mėnesius rajono keliuose registruoti 396 eismo įvykiai, per tą patį laiką pernai jų buvo 619. Sumažėjo ir avarijų, per kurias žuvo ar buvo sužaloti žmonės. Pernai įskaitinių eismo nelaimių būta 61, o šiemet – 40.

Gerokai mažiau žuvo ir per avarijas buvo sužalota: pernai žuvo 19 ir sužaloti 87 žmones, šiemet žuvo 7 ir sužaloti 53 žmonės.

Karas keliuose tęsiasi

Pasak pareigūno, daugiausia per avarijas nukenčia dviratininkai ir pėstieji. Iš 7 šiemet žuvusiųjų – po 2 pėsčiuosius ir dviratininkus. Pėstiesiems nesaugiausia Vilniaus kelyje, ties Šilais, ir Panevėžys–Pasvalys kelyje, o dviratininkams – Naujamiesčio kelyje ir ties Kaimiškių kaimu. Šiemet Krekenavoje žuvo mopedo vairuotojas, o aplinkkelyje – 2 žmonės.

„Džiugina tai, – teigė G.Masiulis, – kad šiemet nėra vadinamųjų juodųjų dėmių. Pernai, kuomet per vieną eismo nelaimę žūdavo 4 ar 5 žmonės, jų buvo. Šiaip jau Panevėžio rajone avaringiausiomis vietomis lieka aplinkkelis ir kelias Panevėžys–Pasvalys. Taigi karas keliuose tęsiasi.“

Veiksminga priemonė – griežtos baudos

Žodžiu, visi rodikliai šiemet rodo eismo įvykių mažėjimą. Tačiau tai pasiekta ne tik prevencinių priemonių dėka. G.Masiulis tvirtino: „Mano nuomone, mažėjimą lėmė administracinių teisų pažeidimų kodekso straipsnių papildymas ir nuobaudų sugriežtinimas. Baudos, automobilio nuvežimas ir netgi konfiskavimas, manau, buvo lemiamas veiksnys. Nors neatmetu ir švietėjiškos veiklos nuopelnų.“

Pareigūnas pateikė skaičius: pernai avarijas padarė 48 neblaivūs vairuotojai, šiemet – tik 15. Beje, daug mažiau sulaikoma ir neblaivių vairuotojų. Šiemet nustatyti 142, o pernai jų buvo 253. Pernai be vairuotojų pažymėjimų mašinas vairavo 147 asmenys, šiemet – 64.

padaugėjo neblaivių dviratininkų

Po kodekso pakeitimų didesnis dėmesys buvo skiriamas pėstiesiems ir dviratininkams, dažniausiai patenkantiems į avarijas. Tai irgi davė netikėtų rezultatų: šiemet jau išaiškinti 55 pėsčiųjų padaryti pažeidimai, kai pernai jų buvo tik 33.

Sugriežtinus reikalavimus vairuotojams ir ėmus juos labiau kontroliuoti, pareigūnai šiemet jau sulaikė 29 neblaivius dviračius ir mopedus vairavusius asmenis. Jiems skirtos baudos pagal girtumo laipsnį (jei nustatomas lengvas girtumas – bauda nuo 300 iki 500 litų, o jei – sunkus ir vidutinis, bauda šokteli nuo 500 iki 700 litų).

Įdomiausia tai, anot būrio vado, kad jei ankstesniais metais už pakartotinus pažeidimus – transporto priemonę vairavus neblaiviam, dažniausia buvo baudžiami lengvųjų automobilių vairuotojai, šiemet padėtis pasikeitė. Kai kurie dviračius vairavę neblaivūs asmenys jau nubausti ir po 2, ir po 3 kartus.

Piniavos kelias2: „Labai nesaugu pereiti kelią, kai toks mašinų srautas ir greitis. Būtinai čia reikia perėjos“, – sakė sodininkų bendrijos narė, panevėžietė ponia Ona. Piniavos kelias4: Labai daug žmonių iš sodų ir Tičkūno kaimo skuba į autobusų stotelę. Neseniai čia žuvo pėsčioji.