Žinią, kad Autobusų parkui pakeitus maršruto Panevėžys – Kaunas grafiką autobusas į Krekenavą užsuks nebe 9 val., o apie septynias, už Krekenavos esančių Burvelių, Kazokų, Gringalių, Daniliškio, Pilipūsčių kaimų gyventojai sutiko su ašaromis. Dėl pakeisto grafiko šie kaimai liko už borto – pro juos į Kauną važiuojantis autobusas iš Panevėžio išvyksta 6.45 val., atgal grįžta apie 16.30 val.

„Mes nebeturim jokio susisiekimo su Krekenava. Atvažiavę gerokai po pietų nei mokesčių nebegalim susimokėti, nei į ambulatoriją nueiti, nes niekas nebedirba . Dauguma kaimo gyventojų yra pensininkai. Jiems gi ir vaistų, ir pas gydytoją reikia“, – guodėsi Burveliuose gyvenanti Genovaitė Merkelienė .

Anksčiau bent per mokslo metus mokyklinis autobusas kartu su mokiniais ir kaimo žmones iki Krekenavos rytais pavėžėdavo. Pasak G.Merkelienės, valandos pakakdavo reikalams susitvarkyti ir į per Krekenavą važiuojantį autobusą suspėti.

„Dabar grįžti namo liko vienintelė galimybė – laukti iki 15 val., kol pasibaigs pamokos ir mokyklinis autobusiukas mokinius veš atgal. O ką mums daryti, kai mokiniai atostogauja? Jokio kito susisiekimo nėra, nė pajudėti iš savo kaimų negalime“, – kalbėjo G.Merkelienė.

Privatininkais netiki

Pakoreguotas maršrutas į keblią padėtį įstūmė ir už 15 kilometrų nuo Panevėžio esančio Naujamiesčio miestelio žmones. Mat dar prieškario laikais per Naujamiestį į Kauną iš Panevėžio važinėjęs autobusas nuo liepos 15-osios į miestelį neužsuka. „Naujamiestyje gyvena 15 jaunuolių, studijuojančių Kaune. Nebelikus tiesioginio reiso jiems dabar teks vykti į Panevėžį, kad pasiektų Kauną“, – apie iškilusią problemą kalbėjo naujamiestietė Gražina Zavėžienė.

Be to, anot jos, nemažai Naujamiesčio gyventojų darbuojasi Krekenavoje – nutraukus reisą į Kauną susisiekimo su ja nebėra.

G.Zavėžienė netiki, kad išeitis galėtų būti rajono priemiestines kryptis aptarnaujantys privatūs vežėjai.

„Vieną kitą kartą pavažiuos ir baigta, nes žmonių nebus daug, o negaudamas pelno privatininkas nedirbs“, – mano G.Zavėžienė.

Likę be vieno svarbiausių autobusų reiso naujamiestiečiai, surinkę 108 parašus, ryžosi prašyti rajono Savivaldybės pagalbos.

Žmonėms pažadėta, jog nuo rugsėjo 15-osios bent jau Krekenava bus pasiekiama sutarus su privačiu vežėju.

„Bet tai tik eksperimentinis maršrutas – bus stebima, kiek keleivių važinės. Suprantama, kad privatininkai žiūri, ar turės pelno“, – aiškino Naujamiesčio bendruomenės pirmininkas Rimantas Banevičius.

Taisykles laužyti leidžia

Kaip išspręsti atskirtų ir susisiekimo su pasauliu netekusių kaimų problemą, pripažino neišmanantis nė rajono meras Povilas Žagunis. Anot jo, važiuoti į Burvelius, Kazokus ir aplinkinius kaimus kategoriškai atsisako visi priemiesčio kryptimis važinėjantys privatūs vežėjai.

„Tikrai sudėtinga problema. Kaip ją išspręsti, nežinau. Savivaldybė šiuo atveju negali vežėjams padengti nuostolių, o ir kelias ten labai prastas, todėl niekas nesutinka tuo maršrutu važinėti“, – aiškino meras.

Rajono vadovas gyventojams teigė tegalįs pasiūlyti pakentėti iki mokslo metų pradžios, o tuomet naudotis mokyklinio autobuso paslaugomis. „Nors taisyklės neleidžia mokinius vežančiam autobusui papildomai vežti keleivių, bet mes prieš tokį nusižengimą užsimerksime, nes kitos išeities nėra“, – pripažino P.Žagunis.

Zigzagais nevažinės

Panevėžio autobusų parko vadovas Rimantas Petukauskas teigė šioje situacijoje iš viso nematantis problemos. Anot jo, tarpmiestiniai maršrutai skirti pervežti žmones tarp miestų, o ne išvežioti po kaimus, kuo pasirūpinti turėtų rajono Savivaldybė. „Labai sveikintinas naujamiestiečių žingsnis kreiptis į rajono vadovus. Savivaldybė privatiems vežėjams gali padengti nuostolius ir žmonės neliks atskirti“, – išeitį mato R.Petukauskas.

Anot jo, iš Panevėžio į Kauną vykstantis autobusas į Naujamiestį neužsuks, nes dėl pabrangusio kuro per metus šis maršrutas bendrovei atnešė 105 tūkst. litų nuostolio. Pasak direktoriaus, pernai tarpmiestiniai reisai Panevėžio autobusų parkui davė 600 tūkst. litų pelno, tačiau šiais metais dėl infliacijos, augančio darbo užmokesčio ir brangstančio kuro pelningumas gerokai krito.

„Ta pati situacija visoje Lietuvoje. Kiti tarpmiestinių maršrutų vežėjai jau atsisako nuostolingų reisų, o mes tik koreguojame. Kaimus siekiantys tarpmiestiniai reisai pasmerkti išnykti – autobusai zigzagais nebevažinės“, – teigė R.Petukauskas. Panevėžio autobusų parkas šiais metais ryžosi pakoreguoti ir reisus į Vilnių.

Atsisakyta maršrutų senuoju Panevėžio–Ukmergės keliu, į Ukmergę vykstama tik autostrada. Į Vilnių važiuojantys Panevėžio autobusai neužsuks ir į Širvintas. Per metus Panevėžio autobusų parkas tarpmiestiniais reisais perveža 1,166 mln. keleivių. Direktoriaus teigimu, šis skaičius nesikeičia jau keletą metų. Tuo tarpu pačiame Panevėžio mieste pervežamų keleivių skaičius kasmet šokteli apie 7 proc.