Manoma, kad nelegalus dyzelinas užima daugiau kaip ketvirtadalį visos šios degalų rūšies rinkos.

„Žinau kelias vietas, kur sutaupau apie pusantro lito už litrą dyzelino, todėl prieš metus specialiai ieškojau šiais degalais važiuojančios „Audi“, nors už ją teko mokėti brangiau“, – pasakojo kaunietis Jonas.

Išgirdęs griežtą pažadą viešai neskelbti nelegalios degalinės vietos, Jonas sutiko nusivežti kaip patikimą naują klientą į vieną iš pogrindinių degalinių Aleksote. Nuosavo kiemo garaže, kur buvome pakviesti, iš Antanu prisistačiusio vyro įsigijome 40 litrų po 2,5 lito. „Už tiek parduodu tik saviems, kurie degalus čia perka nuo senų laikų, šiaip iš daugelio prašau 3 litų“, – teigė nelegalus prekeivis.

Degalus Antanas garaže laikė dešimtyje plastikinių statinių ir keliolikoje kanistrų. Suprasdamas, kad tiesiai šviesiai klausti apie tiekėjus negaliu, pasiteiravau, ar vilkikų vairuotojai tikrai atveža gerus degalus. „O kaipgi? Juk baltarusiai juos pylė savo šalies legaliose degalinėse. Ar aš savižudis, kad kenkčiau savo pirkėjams?“ – šypsojosi jis.

Baudos nebaugina

Prekeivis Antanas prisipažino kartą jau buvęs pagautas policijos. „Kažkas, matyt, iš pavydo įskundė. Teko pakloti 5 tūkst. Lt baudos“, – mostelėjo ranka jis.

Vyras prasitarė, kad Aleksote yra dar kelios pogrindinės degalinės. Kai kurie prekeiviai turi įsigiję dideles, kelių tonų degalų talpyklas, pilstymo įrangą su skaitikliais. Kaune pareigūnai kasmet demaskuoja po kelis tokius „taškus“ Garliavoje, Domeikavoje, tačiau jie vėl atgyja kaip grybai po lietaus. Nelegalių degalinių galima rasti ir kitų didesnių miestų priemiesčiuose.

Neseniai Valstybinės mokesčių inspekcijos ir Muitinės kriminalinės tarnybos pareigūnai Domeikavos kaime užklupo nelegalios degalinės darbuotojus, perpilančius degalus iš sunkvežimių su Baltarusijos bei Latvijos numeriais. Prekeivio kieme ir garaže rastos 3,3 tonų talpyklos, kuriose laikytas be dokumentų įsigytas dyzelinas.

Metų pradžioje Kaune, Sargėnuose, vienos įmonės teritorijoje, policija aptiko nelegalią degalinę su pilstymo įranga. Pareigūnai rado ir degalų realizavimo žurnalą, kurio duomenimis, per praėjusius metus neteisėtai buvo parduota beveik 60 tūkst. litrų dyzelino.

Už nelegalią prekybą naftos produktais baudžiama pinigine bauda – nuo 5 iki 10 tūkst. Lt.

Šešėlinių degalų – marios

Nemažai žmonių nelegaliai degalų nusiperka ir tiesiai iš Baltarusijos ar Rusijos vilkikų vairuotojų. VL žiniomis, jie litrą degalų parduoda po 3 Lt. Daug vilkikų iš Rytų stovi Via Baltikos kelyje.

Tiesa, jei ketinate įsigytus degalus vežti kanistruose, rizikuojate mokėti nuo tūkstančio litų baudą. Praėjusią savaitę Kauno teritorinės muitinės pareigūnai sustabdė tris vairuotojus. Du iš jų bagažinėse vežėsi po 90, o vienas – 140 litrų dyzelino neturėdami įsigijimo ir gabenimo dokumentų. Pažeidėjams surašyti pažeidimo protokolai, bet degalai nekonfiskuoti.

Lietuvos naftos produktų mažmeninės prekybos įmonių asociacijos prezidentas Mindaugas Palijanskas sakė, kad šalyje legaliai per metus parduodama 800 tūkst. tonų dyzelino. „Mūsų ir muitininkų skaičiavimais, šešėlinėje rinkoje per metus gali būti parduodama iki 300 tūkst. tonų dyzelino, už kurį valstybės biudžetas negauna apie 200 mln. Lt pajamų“, – teigė jis.

Asociacijos duomenimis, daugiausia pigesnių nelegalių degalų patenka iš Baltarusijos ir Rusijos. „Kažkiek iš šių šalių, matyt, įvežama kontrabandos būdu, bet kartu labai paplitusi smulki prekyba iš vilkikų, nes bake esantys degalai mūsų pasienyje neapmokestinami“, – pasakojo M.Palijanskas.

Daugelis tranzitinių vilkikų turi po du bakus, kurie būna nuo 600 litrų talpos, todėl spėjama, kad didžioji dalis pigesnių degalų nupilama nelegaliose degalinėse ir į pavienių pirkėjų kanistrus. Baltarusijoje dyzelinas kainuoja 1,80 Lt už litrą, todėl šios šalies vairuotojai nepraleidžia progos prisidurti prie algos.

„Vienintelė išeitis norint apsaugoti savo rinką nuo nelegaliai parduodamų degalų – pasienyje apmokestinti vilkikų bakuose esančius degalus, – įsitikinęs M.Palijanskas. – Tai jau padarė mūsų kaimynai lenkai“.