Pagal „Atvirojo dangaus“ susitarimą, kuris buvo pasirašytas Europos Komisijoje dar 2007 m. balandį, ES bendrovių lėktuvai galės skraidyti į JAV iš bet kurios ES šalies ar kitos Europos aviacinės erdvės valstybės (per ES šalis). Tuo tarpu JAV bendrovių lėktuvai galės skraidyti į bet kurią ES valstybę iš JAV arba per JAV iš bet kurios kitos šalies.

Valstybės negalės reguliuoti nei bendrovių ar pervežamų keleivių skaičiaus, nei bilietų kainų. Savo ruožtu krovininiams ES lėktuvams numatoma leisti skraidyti ir tarp JAV bei trečiųjų šalių. Sutartis taip pat liberalizuos bendrovių įsigijimą – ES bendrovės galės laisviau įsigyti JAV oro kompanijų, o JAV bendrovės – ES oro bendrovių akcijų.

Tiesa, JAV nesutiko leisti Europos bendrovėms įsigyti daugiau kaip ketvirtadalį JAV oro kompanijų akcijų, suteikiančių balso teisę. Susitarimas taip pat leis susijungusioms ES avialinijoms neprarasti ankščiau turėtų skrydžių į JAV teisių. Vis dėlto Europoje apgailestaujama, jog JAV nepakankamai atveria savo rinką – ES šalių vežėjai neturės teisės skraidinti keleivių iš vieno JAV oro uosto į kitą.

Ekonomikai nauda, ekologijai – smūgis

Europos Komisijos (EK) vicepirmininkas ir transporto komisaras Jacques‘as Barrot‘as sako, kad ekonominiu požiūriu ši neturinti precedento sutartis reiškia „ryškų posūkį“ – ji sukurs iki 12 mlrd. eurų ekonominės naudos bei iki 80 tūkst. naujų darbo vietų. „Atvira aviacijos erdvė iš esmės pagyvins transatlantinius santykius“, - viliasi EK vicepirmininkas ir transporto komisaras.

Manoma, jog padidės ir krovinių pervežimas. Kasmet skrydžių ES oro erdvėje skaičius auga vidutiniškai po 5 proc., todėl baiminamasi, kad ateityje šiuo metu veikiantys ES oro uostai nesugebės susidoroti su augančiais keleivių srautais. Šiuo metu rengiamas generalinis planas, padėsiantis ES valstybėms koordinuoti oro uostų pajėgumų plėtros darbą.

„Atvirojo dangaus“ susitarimu susirūpino ir kovotojai už ekologiją. Jie tikina, kad skrydžių skaičiaus augimas reiškia triukšmo ir taršos didėjimą. Todėl EP nariai, paskatinti „žaliųjų“, paragino ES ir JAV imtis efektyvių priemonių mažinti šias neigiamas transatlantinės rinkos liberalizavimo pasekmes.

Nors oro transportas „atsakingas“ už tris procentus šiltnamio efektą sukeliančių dujų išmetimą, šis rodiklis sparčiai auga. Manoma, kad „atsivėrus“ dangui ir padaugėjus skrydžių, trijų procentų taršos riba greitai būtų peržengta. Todėl kai kurios „žaliųjų“ organizacijos aršiai priešinasi šiam „dviejų žemynų“ susitarimui.

Žvilgsnis iš arčiau

Verslo savaitraštis „Business Week“ neseniai taip pat aiškinosi „Atviro dangaus“ sutarties niuansus ir bandė atsakyti į daugiausia debatų kėlusius klausimus. Savaitraščio teigimu, sutartis įžiebė „žalią šviesą“ oro bendrovių skrydžių kainų ir kokybės konkurencijai. Šiam oro mūšiui besirengiančios bendrovės, iki š. m. kovo neturėjusios nė mažiausios vilties skraidinti keleivius per Atlantą, jau po kelių savaičių galės „nuimti krūvį“ nuo Londono „Heathrow“ oro uosto, kuris iki „Atviro dangaus“ susitarimo aptarnavo beveik 40 proc. transatlantinių skrydžių „kąsnelį“.

Iki šiol iš „Heathrow“ oro uosto į JAV ir atgal ilgus dešimtmečius sraidino ir nemažus pelnus užsitikrindavo tik keturios bendrovės: „British Airways“, „Virgin Atlantic“, „AMR American Airlines“ ir „UAL's United Airlines“. Šią keturių oro kompanijų valdomą monopoliją ardysiantiems naujiems rinkos dalyviams į konkurencinę kovą teks mesti visas turimas pajėgas, mat senbuviai taip jau lengvai šiltos ir pelningos vietelės žada neatiduoti.

Spėjama, jog nuo padidėjusio varžymosi daugiausia laimės vartotojai. Sumažės skrydžių kainos ir ypač keliaujantiems verslo klase (šiuo metu skraidantiems verslo klase bilietai į vieną pusę, tarkime, iš Londono į Niujorką kainuoja nuo 6,5 tūkst. litų). Kai kurie analitikai spėja, jog transatlantines bilietų kainas gali dempinguoti itin pigiais skrydžiais garsėjančios „Ryanair“ ar „Southwest Airline“ bendrovės, tačiau jos šiuose oro mūšiuose tvirtino nedalyvausiančios.

Laimėtojai ir pralaimėtojai

Beveik visos avialinijos, išskyrus „British Airways“ ir „Virgin Atlantic“, gali turėti naudos iš atsivėrusių dangaus kelių. O pastarosios dvi bendrovės turėtų gerokai pasukti galvą, kaip išlaikyti bent dalį keleivių, nuolat skraidančių tarp Didžiosios Britanijos ir JAV.

Tiesa, „Virgin Atlantic“ vis dar išlaiko tvirtas pozicijas JAV skrydžių rinkoje, todėl šiai kompanijai tai taps tik nedideliu sukrėtimu. Labiausiai „Atviro dangaus“ susitarimas smogs „British Airways“ kompanijai, kuri daugiau nei tris dešimtmečius turėjo tikrą transatlantinių skrydžių aukso gyslą. Beveik tiek laiko apie 70 proc. įmonės pelno sudarė pajamos už skrydžius virš Atlanto vandenyno.

Komentarai: „atviras dangus“ virš Lietuvos: kas mums iš to?

SAS grupės viešųjų reikalų vyresnysis viceprezidentas Hans Ollongren:

„Po susitarimo įsigaliojimo konkurencija aviacijos paslaugų rinkoje išaugs. Tiek Europos Sąjungos, tiek JAV avialinijos įgys galimybę be geografinių apribojimų vykdyti tiesioginius skrydžius tarp ES ir JAV. Ir anksčiau buvo pasirašytas ne vienas „Open Skies“ susitarimas, tačiau tai būdavo vienos šalies susitarimas su JAV dėl tiesioginių skrydžių. Pavyzdžiui, Skandinavijos avialinijos galėjo vykdyti tiesioginius skrydžius į JAV tik iš Švedijos, Danijos ir Norvegijos, „Lufthansa“ - tik iš Vokietijos, „British Airways“ – tik iš Didžiosios Britanijos. Dabar, jei tik nuspręs, ES avialinijos galės vykdyti tiesioginius skrydžius į JAV iš bet kurios šalies, pavyzdžiui, iš Lietuvos. Taip gali atsitikti, nes išaugusi konkurencija verčia mažinti kainas. Tai gera žinia keleiviams.“

„airBaltic“ viceprezidentas ir atstovybės Lietuvoje vadovas Tadas Vizgirda:

„Dėl "Atviro dangaus" susitarimo abiejų kontinentų keliautojai turės platesnes kelionių pasirinkimo galimybes ir geresnius pasiūlymus skrydžiams. Dėl to galime tikėtis didesnių keleivių srautų. Žinoma, kad dalis keleivių taip pat naudosis ir „airBaltic“ skrydžių tinklu, apimančiu tiek Rytų, tiek Vakarų kryptis.“