Panevėžio techninės apžiūros centro direktoriaus Rimanto Liberio teigimu, Lietuvoje vis dar gajus įsitikinimas, kad, tvarkant reikalus per valdiškas įstaigas, viskas greičiau išsisprendžia ir norimas rezultatas pasiekiamas per atlygį. Todėl, anot jo, per visuomenės švietimą pirmiausia būtina pakeisti bandančiųjų duoti ar duodančiųjų kyšius mąstymą, nes tuo žmogus dažniausiai nieko nelaimi. Tai pirmiausia pasakytina apie automobilių techninę apžiūrą.

Apžiūra - vairuotojo saugumui

R.Liberio teigimu, šalies automobilių parkas, nors ir nežymiai, jaunėja, tačiau vidutinis amžius lieka apie 15 metų, nors gamintojai buvo numatę, kad jie bus eksploatuojami 7-8 metus. Todėl kiekvienas vairuotojas turėtų įsisąmoninti, kad tvarkingas automobilis užtikrina ir jo saugumą.

Centro direktoriaus teigimu, dėl technikos gedimų šalies keliuose įvyksta palyginti nedaug avarijų. Tai vykdomos techninės apžiūrų sistemos pasekmė. R.Liberis akcentavo, kad, tikrinant automobilių stabdžius, vidutiniškai kartą per savaitę trūksta stabdžių sistemos vamzdelis. Laimei, tai įvyksta tikrinant stabdžius techninės apžiūros metu, o ne važiuojant.

„Daugeliu atvejų vairuotojai nepamąsto, kad už tuos pinigus galima suremontuoti automobilį ir saugiai važinėti, kartu apsaugant savo ir aplinkinių sveikatą bei gyvybę, - akcentavo R.Liberis. - Savininkas turi įsisąmoninti, kad tvarkingas automobilis reikalingas jam, o ne kontrolieriui. Be to, kasmet eismas intensyvėja, darosi sudėtingesnis, todėl tvarkinga mašina yra būtinybė.“

Kyšio davimas yra baustinas

R.Liberis akcentavo ir kitą medalio pusę, kad techninės apžiūros kontrolierius yra prilyginamas valstybės tarnautojui, todėl bandymas duoti kyšį ar jo davimas yra nusikalstama veika, ir automobilio savininkas gali būti baudžiamas bauda, areštu arba laisvės atėmimu iki trejų metų. Direktorius pritarė, kad kartais transporto priemonei keliami ir pernelyg griežti reikalavimai, tačiau centrai privalo vadovautis Susisiekimo ministerijos patvirtintomis taisyklėmis.

Be to, visose Panevėžio techninės apžiūros centro stotyse sumontuotos vaizdo kameros, kontrolierių darbą kontroliuoja dar ir Valstybinė kelių transporto inspekcija. R.Liberis sakė, kad prieš kelerius metus pakartotinės apžiūros neprireikdavo 48 procentams į centrą atvažiavusių automobilių, o dabar gedimų nenustatoma 57-58 procentams transporto priemonių.

Kyšininkauti labiau linkusios moterys

Šiais metais, siekiant kaip galima labiau išvengti žmogiškojo faktoriaus įtakos, numatoma modernizuoti įrangą, kad išmetamųjų dujų ir stabdžių būklės duomenis į techninės apžiūros kortelę užrašytų kompiuteris. Svarstoma galimybė, kad, esant nedideliems gedimams, kurie neturi įtakos saugumui, juos pašalinti turėtų pats savininkas. Tam tikslui pirmiausia būtina įdiegti bendrą techninės apžiūros centrų ir policijos duomenų bazę, ir pareigūnai žinotų, kad savininkas buvo įpareigotas gedimą pašalinti.

Pasidomėjus korupcijos mastais techninės apžiūros centruose, R.Liberis sakė, kad pernai buvo atliekamas centrų veiklos skaidrumo tyrimas, paskelbti jo rezultatai. Apklausos rengėjai nenustatė nė vieno kyšio reikalavimo atvejo. 98 procentai respondentų atsakė irgi tokio kontrolierių elgesio nepastebėję. Po apklausos kontrolierių buvo prašoma fiksuoti atvejus, kai buvo užsiminta apie atlygį. Panevėžio techninės apžiūros centro stotyse per metus nurodytas 91 atvejis, kai buvo užsiminta apie atsiskaitymą. Direktoriaus teigimu, dažniausiai kyšius linkusios duoti be vyrų atvažiavusios moterys, senesnių automobilių savininkai, dažniausiai atvykę iš rajonų.

Prašo informacijos apie negeroves

R.Liberis iš savo darbo praktikos žinąs, kad maždaug 5-8 procentai į centrą atvykstančių atlikti automobilių techninės apžiūros vairuotojų jau būna neigiamai nusiteikę kontrolierių atžvilgiu ir įsižeidžia dėl menkiausios pastabos.

Centro direktorius neslepia, kad kontrolieriai - irgi žmonės, jie irgi turi trūkumų, todėl, kilus nesusipratimui, pastebėjus kontrolierių darbo trūkumų, nekultūringai aptarnavus, galima paskambinti nemokamu telefonu 8-800-77008, jis yra nurodytas automobilio techninės apžiūros rezultatų kortelėje, ir išsakyti savo nuomonę. Be to, visose centrų stotyse yra atsiliepimų knygos, nes, pasak direktoriaus, norima turėti su vairuotojais grįžtamąjį ryšį ir užtikrinti paslaugos skaidrumą.