Planas rizikingas, tačiau jo užnugaryje – milijonai dolerių ir įtakingi partneriai.

Praėjusią savaitę „Renault“ ir „Nissan“ gamintojai suvienijo jėgas su kompanija „Better Place“ (liet. – geresnė vieta) ir pradės gaminti elektromobilius specialiai Izraelio rinkai. Ši valstybė vadinama vieta, kurioje kone idealiausios sąlygos pabandyti tai, kas iki šiol atrodė kaip miražas – važiuoti be degalų.

Izraelyje 90 proc. vairuotojų per dieną nuvažiuoja mažiau nei 70 km, čia litras degalų kainuoja apie 4 litus, o pagrindiniai miestai išsidėstę vidutiniškai 150 km atstumu. Tad elektra varomi automobiliai, atsižvelgiant į augančias naftos kainas, atrodo kaip išganymas.

Izraelio prezidentas Shimonas Peresas įsitikinęs, kad būtina spartinti elektromobilių plėtros planą, nes „degalai yra pagrindinė šių dienų oro taršos priežastis ir akstinas terorizmui“. Izraelis daugiausia naftos produktų importuoja iš Rusijos.

Baterijų infrastruktūra

1990 m. Kalifornijoje (JAV) taip pat bandyta sukurti panašų projektą, bet planas neišdegė. Šįkart viskas atrodo daug rimčiau.

Elektromobilių aprūpinimo akumuliatoriais sistema bus kažkuo panaši į atsiskaitymo už mobiliojo ryšio paslaugas. Modelis būtų toks: nusiperki elektromobilį, pasirašai sutartį su elektros baterijų tiekėjais ir kas mėnesį moki už nuvažiuotus kilometrus tiek, kiek išnaudojai energijos, – taip pat kaip mokame už pokalbius mobiliuoju telefonu.

Visoje šalyje bus sukurtas baterijų keitimo tinklas. Vairuotojų patogumui šalyje planuojama įrengti pusę milijono vietų, kuriose bus galima įkrauti elektromobilio bateriją. Automobilio navigacijos sistema nuolat informuos ne tik koks yra energijos rezervas, bet ir artimiausią tašką, kur būtų galima įkrauti bateriją.

„Renault-Nissan“ pagaminti elektromobiliai bus varomi vien elektra, visai neterš aplinkos, o jų galingumas prilygs 1,6 l benzininiams varikliams ir iki 100 km/val. jie įsibėgės per 13 sek. Skaičiuojama, kad patvarius ličio baterijų akumuliatorius naudojantys automobiliai nenuvažiuos daugiau nei 160 km, tačiau baterijų keitimo taškai bus gana arti vienas kito.

Energija iš saulės

„Siekiame, kad mūsų valstybėje gyvenimo sąlygos būtų geresnės, kuo mažiau priklausytų nuo naftos ar dujų produktų. Kito dešimtmečio pabaigoje visiškai nepriklausysime nuo naftininkų“, – drąsiai kalbėjo Izraelio ministras pirmininkas Ehudas Olmertas.

Izraelio ir JAV verslininko Shai Agassi įkurta kompanija „Better place“ jau turi 100 mln. JAV dolerių projekto pradžiai. Dar tiek pat ketinama surinkti iš kitų investuotojų.

Izraelio vyriausybė pažadėjo visokeriopai remti projektą.

Artimiausiu metu žydai pradės statyti saulės jėgaines, iš kurių bus tiekiama energija automobilių baterijoms. „Būtina investuoti į saulės jėgaines, nes naftininkai negali kontroliuoti saulės“, – sakė prezidentas S. Peresas.

Be to, siekiant, kad elektromobiliai taptų konkurencingi, Izraelyje žadama 10 proc. sumažinti mokesčius šioms transporto priemonėms. Tikimasi, kad kasmet nuo projekto pradžios bus parduodama 10–20 tūkst. elektromobilių.

JAV gana plačiai naudojamas „Toyota Prius“, varomas mišriu elektros ir degalų varikliu. Žvelgiant į ateitį lieka laukti ir daugiau tokių alternatyvų naftininkams.