Be daugelio kitų automobilių, spalį Vilniuje buvo pavogti keturi visureigiai. Baltupiuose - du šiais metais pagamintus "Honda CR-V", Jeruzalės rajone - "Toyota RAV 4" ir "Nissan Patrol". Pastarieji abu 2001 metų laidos. "Toyota RAV 4" buvo įmontuota garsinė signalizacija ir imobilizatorius.

LŽ žiniomis, vagystės naktį vienas visureigis "Honda CR-V" stovėjo prie savininko namų. Maždaug apie 3 valandą nakties saugos tarnybos "Falck Security" būstinėje suveikus aliarmo signalui, apsaugininkai automobilio vairuotojui paskambino po keliolikos minučių ir paprašė dirstelėti, ar po langais tebėra automobilis.

Išgirdęs tokį prašymą, žmogus sutriko. Žvilgtelėjęs per langą, mašinos neberado. Saugos tarnybos ekipažas į įvykio vietą atvyko dar po keliolikos minučių. Ne ką daugiau pamatė ir jie. Neturėtų atrodyti keista, kad visi šie automobiliai išnyko ir iki šiol yra nerasti, jeigu ne viena esminė detalė: visuose visureigiuose buvo įrengta tobuliausia palydovinė apsaugos sistema.

"Falck Security" saugomame "Honda CR-V" - Estijoje pagaminta "SatTrack", o likusiuose trijuose - švediški tokios apsaugos sistemos analogai - "MobiSafe". Pastaruosius "saugojo" policijos Apsaugos organizavimo tarnyba (AOT).

Nėra pajėgūs

Dideles pajamas AOT atnešančios "MobiSafe" palydovinės apsaugos sistemos veikimo principus perpratę automobilių vagys pasidarbavo taip, kad per kelias sekundes į aliarmo signalus turintys sureaguoti pareigūnai apie vagystes sužinojo tik iš automobilių pasigedusių savininkų. Sostinės Autotransporto vagysčių tyrimo skyriaus (AVTS) pareigūnai pripažįsta nesantys pajėgūs rasti dingusių visureigių, nes vagys apsiginklavo moderniais aparatais, kurie slopina palydovinės apsaugos sistemos signalus (slopintuvus) ir atliko "stažuotes" Lenkijoje.

Vieną tokį maždaug mobiliojo telefono dydžio "stebuklingą" daikčiuką, užsienio "juodojoje" rinkoje kainuojantį apie 10 tūkstančių JAV dolerių (apie 36 tūkstančius litų), sostinės policijai iš nusikaltėlių pavyko perimti dar prieš metus.

Atlikę bandymus pareigūnai įsitikino, kad daugeliu atvejų slopintuvas užblokuoja palydovinės apsaugos sistemos siunčiamus signalus ir jie nepasiekia palydovų.

Šis vagių naudojamas prietaisas veikia panašiai kaip universitetų auditorijose ir kitose įstaigose sumontuoti mobiliojo ryšio bangų slopintuvai.

Prie nusižiūrėtos mašinos įjungus elektroninį prietaisą, apsaugos sistemos į palydovą siunčiamas signalas "pakimba". Nors pavogti automobiliai galbūt jau yra už kelių dešimčių kilometrų ar net kitoje valstybėje, prie saugos tarnybų ir policijos kompiuterių monitorių budėtojams atrodo, kad automobiliai - šeimininkų paliktoje vietoje ir yra saugūs.

Slaptavietės

Spėjama, kad iš miegančių savininkų panosės pavogtos prabangios mašinos buvo nugabentos į čia pat sostinėje esančias slaptavietes. Ten per savaitę patyrę meistrai galėjo pakeisti automobilių elektroninę sistemą. Jei užsakymas itin skubus, automobilio kompiuteris gali būti tiesiog perprogramuotas.

Per savaitę vagių gaujos nariai sutvarko automobilio dokumentus, numerius, perkala arba nušlifuoja variklio, kėbulo numerius paruošia gabenimui į užsienį. Per tą patį laiką paruošiamas kanalas automobilio išvykimui į Rusiją - susitariama su muitininkais ir pasieniečiais, kad vogta autotransporto priemonė be patikrinimo ar kitokių kliūčių išvyktų iš Lietuvos.

Anot kriminalistų, iš viso Vilniuje veikia 18 autotransporto vagystėmis užs Šimančių grupuočių, kurioms vadovauja profesionalūs ilgapirščiai. Bent keleto iš jų specializacija - palydovinėmis sistemomis saugomų mašinų vagystės.

Sulaikyti nepavyksta

Kai kuriais atvejais slopintuvas gali nesuveikti. Tai priklauso nuo automobilyje įmontuotos apsaugos sistemos ypatybių. Tokiais atvejais automobiliai susekami itin greitai, tačiau vagių sulaikyti nepavyksta. Įtariama, kad nusikaltėliai klausosi policijos pranešimų per racijas ir reaguoja į kiekvieną įtartiną - mašinas palieka tiesiog gatvėse arba miškeliuose.

Saugiausios?

Švediškos "MobiSafe" ir kitos analogiškos palydovinės automobilių apsaugos sistemos iki šiol buvo vadinamos saugiausiomis, nors jas montuojančių firmų atstovai teigė, kad visada buvo keli būdai, kuriais naudojantis galima "nuvaryti" prabangų, "gudrią" apsaugos sistemą turintį automobilį.

Vienas tokių įmanomų būdų netoli nusižiūrėto automobilio įsitaisę vagys kodų skeneriais ir kitokiais prietaisais nustato automobilio signalizacijos kodą, kurį vėliau panaudoja atrakindami transporto priemonę. Vėliau jį įtempia į ekranizuotą sunkvežimio priekabą, kuri yra nelaidi jokiems radijo signalams. Šitaip automobiliai pradingsta iš kompiuterių monitorių.

Informacija slepiama

Nenorėję savo pavardės skelbti AVTS pareigūnai LŽ sakė, kad spalį pavogtų prabangių visureigių surasti per mėnesį nepavyko ir abejojama, ar jie bus rasti. Mat "saugiausia" apsaugos sistema iš automobilių į centrinį pultą nebesiunčia jokių signalų.

AVTS vadovas Ivanas Kovirovas atsisakė komentuoti šias vagystes, siūlydamas žurnalistams kreiptis į policijos AOT, kuri buvo atsakinga už automobilių apsaugą. AOT vadovai taip pat bandė nuslėpti faktus apie pavogtus naujus visureigius.

Pranešimų apie šias vagystes nebuvo nei policijos įvykių suvestinėse, nei apsaugos tarnybos internetiniame puslapyje, kuriame iki šiol giriamos "MobiSafe" apsaugos sistemos.

Po šių dviejų vagysčių ten ir toliau rašoma, kad "bandymai pavogti du automobilius Lenkijoje ir vieną Latvijoje buvo nesėkmingi, automobiliai buvo tuoj pat surasti ir grąžinti savininkams". Apie Lietuvoje bandytus pavogti ar pavogtus automobilius, kuriuos saugo apsaugos tarnybos pareigūnai, informacijos nėra.

AOT pareigūnus jau prieš metus kriminalistai perspėjo, kad ši apsaugos sistema nepatikima, tačiau jokių priemonių nebuvo imtasi.

Manoma, jog policija nėra suinteresuota tai skelbti, nes palydovinių apsaugos sistemų montavimas ir aptarnavimas jai atneša dideles pajamas. "MobiSafe" įranga vienam automobiliui su jos įmontavimu kainuoja per 7 tūkstančius litų. Vėliau papildomai reikia mokėti abonentinį mėnesinį mokestį.

Vagysčių bumas

Saugos tarnybos "Falck Security" automobilių apsaugos vadybininkas Almantas Vėbra teigė, kad automobilį, kuriame įmontuota palydovinio ryšio apsaugos sistema, teoriškai yra įmanoma pavogti, tačiau tokiai vagystei reikia daug laiko. Vėbra teigė, kad "Falck Security" saugo apie 200 automobilių, kuriuose yra įrengti pigesni "MobiSafe" analogai.

"Bandymų pavogti automobilius su šia sistema buvo, tačiau visi jie buvo greitai surasti ir grąžinti savininkams", - tikino Vėbra.

Apsaugos tarnybos pareigūnai teigė, kad vienas visureigis, per palydovus saugomas "Falck Security", nebuvo surastas.

Veikimas

1998 metais Lietuvoje pradėjusi veikti "MobiSafe" automobilių apsaugos sistema buvo vertinama palankiai. Jos instrukcijose rašoma, kad jai padedant transporto priemonę galima stebėti nuo Ispanijos iki Uralo.

Signalus automobilyje įmontuotas imtuvas priima iš ne mažiau kaip trijų navigacinių palydovų vienu metu. Pagal numatytą sistemą apskaičiuojamos automobilio geografinės koordinatės, kurios mobiliuoju GSM ryšiu perduodamos budinčiam prie pulto pareigūnui.

Automobilio atrakinimas ir užrakinimas yra registruojami saugos tarnyboje, todėl net turėdami jo užvedimo raktelius, tačiau nežinodami tam tikrų kodų, vagys negali prisiregistruoti.

Be minėtų funkcijų, palydovinės apsaugos sistemos leidžia apsaugininkams iš pulto slopinti pavogto automobilio variklio darbą.

Siųstuvą apsaugos tarnybos specialistai įmontuoja automobilio savininkui nežinomoje vietoje. Tie patys specialistai tikina, kad patikimesnės ir veiksmingesnės transporto priemonių apsaugos kol kas nėra.