Prieš keletą dienų stovint sostinės kamščiuose teko užmesti akį, kaip žmonės elgiasi automobiliuose. Ogi viskas paprasta - jie čia labai dažnai būna atsipalaidavę vos ne taip pat, kaip sėdėdami namuose prie televizoriaus.

Štai šalia vairuotojo sėdinčios lietuvaitės gan dažnai mėgsta užsikelti žavias kojeles ant priekinės panelės, o net ir prisisegę saugos diržais vairuotojai neretai savo krėsluose riogso kaip svetainės fotelyje - susmegę, pavargusias galvas pakabinę ant kaklą juosiančio saugos diržo.

Tokį vaizdą pamatyti galime ne tik Lietuvoje, taip elgtis automobiliuose mėgsta viso pasaulio vairuotojai ir keleiviai. Gal tokie pastebėjimai skamba kaip tuščias priekabiavimas? Atrodytų, kad automobilyje esantiems žmonėms derėtų tik prisisegti saugos diržais, kaip reikalauja KET, o visa kita jau yra jų asmeninis reikalas.

Tačiau dėmesio - atsipalaidavimas automobilyje yra pavojingas gyvybei.

Šiais metais Vokietijos automobilininkų klubo ADAC ekspertai atliko gan įdomų eksperimentą. Vokiečiai atkreipė dėmesį į tai, kad darant tradicinius automobilių pasyvaus saugumo bandymus, vadinamuosius „crash“ testus, manekenai juose sėdi idealiai tvarkingai - krėslai ir saugos diržai sureguliuoti pagal žmonių ūgį, manekenai abiem kojomis remiasi į grindis, o mažuosius keleivius imituojantys manekenai sėdi idealiai įtvirtintose vaikiškose kėdutėse.

Tačiau juk realiame gyvenime žmonės automobiliuose elgiasi visai kitaip. Todėl ADAC specialistai nupirko du vienodus naujus „VW Golf“ automobilius ir nuvežė juos į pasyvaus saugumo bandymų poligoną, kur mašinų laukė dvi specialių manekenų „šeimynos“ - po keturis keleivius kiekvienam automobiliui.

Pirmame automobilyje plastikinių keleivių kompaniją vokiečiai susodino taip, kaip ir privalu atliekant tokius bandymus - idealiai tvarkingai. O štai antrajame automobilyje ADAC ekspertai pabandė sukurti situaciją artimesnę realiam gyvenimui. Taigi, čia vienas manekenas sėdėjo nesureguliuotame, pernelyg arti vairo pristumtame krėsle ir neprisisegęs saugos diržu, o jo diržu prisegtos „keleivės“ kojos ilsėjos ant priekinės panelės.

Ant galinės pasostės tokion kelionėn susiruošę manekenai pasodinti buvo irgi atmestinai - didesnis, imituojantis keturių metų vaiką sėdėjo ne specialiame krėsle, o ant pagalvėlės, prisegtas diržu, o manekenas-kūdikis ilsėjosi specialioje vaikiškoje kėdutėje, kurios tik viena kilpa buvo užfiksuota diržu.

Kaip jau įprasta, pagal europinę pasyvaus saugumo bandymų metodiką, abu automobiliai į nejudančią kliūtį trenktis turėjo važiuodami 64 km/h greičiu. Taigi, kai išsisklaidė dulkės po pirmojo „VW Golf“ smūgio, ekspertams jokių netikėtumų nebuvo - apžiūrėję manekenus ir išnagrinėję daugybės juose esančių elektroninių daviklių užfiksuotą medžiagą, vokiečių specialistai konstatavo, kad tokioje situacijoje atsidūrę realūs žmonės atsipirktų keliomis mėlynėmis, smulkiais nubrozdinimais ir dideliu išgąsčiu.

O po paskutinės antrojo automobilio kelionės net ir visko mačiusius automobilių saugumo tyrimų ekspertus ištiko lengvas šokas. Pasirodo, jei šio automobilio salone būtų sėdėję ne specialūs manekenai, o realūs žmonės, visi jie būtų mirę.

Automobilyje, kuriame manekenai buvo susodinti imituojant ne pavyzdinį, o realų žmonių elgesį, saugos diržu neprisisegusiam vairuotojui per keletą sekundės dalių vairo ratas sutraiškė krūtinę. Mirtinus sužalojimus vairuotojas patyrė iš pradžių galva atsitrenkęs į stogą, o po sekundės dalies - į priekinę panelę.

Beje, net jei šio automobilio vairuotojas ir būtų buvęs prisisegęs saugos diržu, dėl pernelyg arti prie vairo pristumto krėslo, jis vis vien netektų abiejų kojų.

Nepasisekė ir šios specialių manekenų šeimynos „mamulei“, nors pastaroji buvo prisegta saugos diržu. Kadangi keleivės kojos ilsėjosi ant priekinės panelės, po smūgio išsiskleidusi oro pagalvė šveitė jas į viršų, kūnas vos neišslydo iš po diržo, o ir pats diržas žemyn smuktelėjusiam kūnui stipriai traumavo krūtinę ir vidaus organus. Kojos išmušė priekinį stiklą, jo likučiai tokioje situacijoje tikram žmogui perpjautų gyvybiškai svarbias arterijas.

Kadangi „keturmetis“ manekenas imitavo snaudžiantį keleivį, jis pasisukęs kabojo ant diržo. Smūgio metu jo kūnas tiesiog perlinko perpus, kojos trenkėsi į galvą, diržas sutraiškė vidaus organus. Sėdint specialioje teisingai pritvirtintoje kėdutėje taip tikrai nebūtų atsitikę.

Pačio mažiausio keleivio blogai užfiksuota kėdutė po smūgio ištrūko iš diržo ir tęsė savo kelionę į priekį 64 km/h greičiu jau stovinčiame automobilyje. Po to, kai ADAC ekspertai išnagrinėjo manekenų elektroninių daviklių duomenis paaiškėjo, kad gale sėdėjusiems jauniesiems keleiviams šansų išlikti gyviems irgi nebuvo.

Taigi, situacija tokia - du vienodi automobiliai, dvi vienodos avarijos. Tačiau galutinis rezultatas abiem atvejais visiškai skirtingas. Netaisyklingai sėdint automobilyje gali nepadėti net ir saugos diržai ir oro pagalvės. Pasirodo, atsipalaidavimas automobilyje gali būti pavojingas gyvybei.

Šaltinis
Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
www.DELFI.lt
Prisijungti prie diskusijos Rodyti diskusiją