Nuostolingai dirbantis Žaliakalnio funikulierius tapo brangiai kainuojančiu galvos skausmu jį įsigijusios ir eksploatuojančios bendrovės "Kauno liftai" vadovams. Todėl valstybės saugomos istorinės relikvijos ir vėl laukia permainos - prieš 75 metus Žaliakalnyje įrengto funikulieriaus eksploatavimo lėšas sumažinti nuspręsta jį modernizuojant.

Po maždaug savaitę truksiančių darbų funikulieriaus vagonėlių durys bus atidaromos ir uždaromos automatiškai, o ne kaip įprasta uniformuotų palydovų.

Grėsmė istorijai

LŽ pakalbintas Žaliakalnio funikulieriaus palydovas Henrikas Gudeliauskas teigė, kad keleiviai mielai bendrauja, dalijasi įspūdžiais ir domisi keltuvo praeitimi.

"Jiems viskas įdomu, o mes turime ką papasakoti. Net apie tai, kad lietuvis iš Detroito inžinierių draugijos bando išsiaiškinti, ar mūsų funikulierius nėra seniausias iki šiol veikiantis Europoje, o gal ir pasaulyje. Tokiu atveju patektume net į Guinnesso rekordų knygą", - sakė jis.

Apie būsimus funikulieriaus pasikeitimus išgirdę kauniečiai neslėpė pasipiktinimo. Jie įsitikinę, kad automatizavus keltuvą bus sunaikinta senoji jo dvasia. Miestiečiams nesuprantami ir užmojai mažinti palydovų etatus.

Žada sutaupyti

"Kauno liftų" Kauno aikštelės viršininkas Virginijus Markvaldas LŽ sakė, kad modernizavimo darbai su paveldosaugininkais nederinti. "Mes nederinome, nes vagonėlių išvaizdos ir vidaus nekeičiame. Tiesiog durys bus valdomos nuotolinio valdymo pultu. Jas valdys tie patys buvę palydovai. Jie dirbs pamainomis ir nebevažinės su keleiviais, o bus apatiniame funikulieriaus perone Putvinskio gatvėje", - teigė jis.

V.Markvaldas pabrėžė, kad ir durys lieka tos pačios, tiesa, iš atveriamų per vidurį perdarytos į šonines.

Jis negalėjo atsakyti, kiek lėšų pavyks sutaupyti modernizavus vagonėlių duris ir atleidus vieną ar du palydovus. LŽ duomenimis, Žaliakalnio funikulierius dirba nuostolingai, kas mėnesį "Kauno liftams" tenka išlaidoms skirti mažiausiai 2 tūkst. litų.

Tiesa, Žaliakalnio keltuvą modernizuosianti įmonė Kauno gyventojus žadėjo pamaloninti akcijomis. Ketinama nuo Velykų pensininkus ir moksleivius funikulieriumi kelti nemokamai.

Darbai nederinti

LŽ paprašyta pakomentuoti objekto išskirtinumą ir vertę Lietuvos nacionalinės kultūros premijos laureatė menotyrininkė Nijolė Lukšionytė-Tolvaišienė sakė nežinanti, kokia situacija, todėl negalinti daryti išvadų.

"Funikulierius yra išskirtinis ir vertinamas dėl savo techninių savybių. Vertę turi visi elementai: mechanizmai, vagonėlių išvaizda, važiuoklė. Tai turi būti saugoma, o ar yra pažeidimų, teigti negaliu", - pabrėžė ji.

Kultūros paveldo departamento Kauno teritorinio padalinio vedėjo pareigas laikinai einantis Liutauras Tarbūnas patvirtino, kad funikulieriaus modernizavimo darbai su paveldosaugininkais nederinti.

"Išties nustatėme pažeidimų. Pirmiausia, kad yra sujungtos durys. Šiuo metu darbai sustabdyti, kviesimės bendrovės atsakingus darbuotojus ir bandysime derinti pozicijas. Tačiau vienas reikalavimas griežtas - durys turės būti grąžintos į buvusią padėtį, nes tokie pakeitimai neleistini", - aiškino L.Tarbūnas.

Jis pridūrė, kad su "Kauno liftais" bus bandoma susitarti gražiuoju ir jokios didelės baudos bendrovei negresia.