Kritikavo užsakovams pataikavusius paminklosaugininkus

Šv.Gertrūdos bažnyčios šventorius virto automobilių stovėjimo aikštele, žaliųjų plotų beveik neliko, beveik visi čia augę kaštonai ir liepos iškirsti - tokį vaizdą kasdien mato praeiviai, iš J.Gruodžio gatvės skubantys į Laisvės alėją.

“Pagal parengtą projektą, ant kurio, beje, yra visi reikalingi parašai, tvarkome Šv.Gertrūdos bažnyčios aplinką, - aiškino kunigas, Šv.Gertrūdos bažnyčios rektorius Vytautas Brilius. - Senus, sergančius medžius keisime naujais. Ne sodinukais, o keleto metrų aukščio suaugusiais medžiais, kurie kiek patraukti nuo bažnyčios sudarys jai žalią foną, bet jos neužstos”.

O automobiliai, dviem eilėm išrikiuoti prie bažnyčios atsiradusioje aikštelėje?

“Neužstos, - tikino kunigas. - Sustatytų automobilių stogai yra žemesni už bažnyčios teritoriją nuo J.Gruodžio gatvės žyminčią metalinę tvorą. Pavasarį automobilių stovėjimo aikštelėje sužaliuos speciali žalioji danga ir prie naujai įrengtos, sakralią erdvę nuo automobilių aikštelės atskiriančios tvoros gyvatvorė, gėlynai”.

“Sakrali erdvė - tik du metrai aplink bažnyčią - vieną savičiausių Lietuvos gotikos paminklų? - ironizavo menotyrininkė, architektūros istorijos tyrinėtoja Nijolė Lukšionytė-Tolvaišienė. - Kategoriškai sakau: jokių reveransų neturėjo būti. Bažnyčios atstovai turi save gerbti, o paminklosaugininkai - galvoti, kas kur tinka, o ne tenkinti utilitarius užsakovų poreikius. Dabar bažnyčia apstatyta automobiliais, betrūksta tik šventorių sudalyti gabalėliais, vienur įrengti tualetą, kitur - automobilių aikštelės sargo būdelę”.

Visi kratosi atsakomybės

N.Lukšionytė-Tolvaišienė, kurios autoritetas ką tik patvirtintas paskiriant jai Nacionalinę kultūros ir meno premiją, priminė Šv.Gertrūdos bažnyčios simbolinį indėlį į Lietuvos atgimimo istoriją. Sąjūdis Kaune prasidėjo miestiečiams ginant mažutę Šv.Gertrūdos bažnytėlę nuo greta planuotų pragaištingų statybų - partijos komiteto pastato išplėtimo. “Tuomet miestiečiai apgynė sakralią erdvę, o dabar - ką - viskas galima?”, - retoriškai klausė menotyrininkė.

Nekaltojo Prasidėjimo marijonų kongregacija nėra tiesiogiai pavaldi Kauno arkivyskupijos kurijai. Ji savo teritorijoje tvarkosi savarankiškai. Tačiau įrengti automobilių stovėjimo aikštelę, pirmiausiai skirtą Marijonų vienuolyno bei jo valdomų patalpų nuomininkų reikmėms, reikėjo ir ne vieno valdininko, pirmiausiai - paminklosaugininkų, pritarimo.

Kultūros vertybių departamento Kauno teritorinio padalinio vedėjo pareigas laikinai einantis Vytautas Kolesnikovas pranešė, kad Šv.Gertrūdos bažnyčios aplinkos sutvarkymo projektą paminklosaugininkai palaimino dar tada, kai padaliniui vadovavo Irena Vaškelienė, šiuo metu trims mėnesiams nušalinta nuo pareigų. O jis dabar nieko negali pakeisti, nes “teisiškai visi popieriai yra tvarkingi”.

“Mano asmenine nuomone, Šv.Gertrūdos bažnyčios aplinka dabar atrodo mažų mažiausiai keistai: automobiliai šventoriuje netinka. Moralinė atsakomybė už šį žingsnį tenka marijonams, kuriems ši teritorija priklauso ir kurie rodė iniciatyvą ją pertvarkyti”, - aiškino V.Kolesnikovas. Po pastabos, kad šios teritorijos tvarkymui visgi turi įtakos ir specialistai, pareigūnas pripažino, kad esama ir paminklosaugininkų kaltės.

“Kilus triukšmui visi neria į krūmus, - išgirdęs pasikeitusią paminklosaugos atstovų nuomonę sakė kunigas V.Brilius. - Bet, pamatysit, kai viską sutvarkysim, triukšmas nurims, ir visiems bus gerai”. Šv.Gertrūdos bažnyčios rektoriaus nuomone, automobilių stovėjimo aikštelė bažnyčios šventoriuje - tai aplinkos pagerinimo, pritaikymo prie miesto struktūros ir net bažnyčios susakralinimo kaina.

Biznio centro nuomininkai - cerkvės teritorijoje

Idėja “turiningai” išnaudoti valdomas teritorijas apie bažnyčias, esančias centrinėje miesto dalyje, plinta nepaisydama religinių konfesijų ribų. Prie Vytauto prospekte esančios pravoslavų cerkvės taip pat jau rikiuojasi automobiliai. Tvora aptvertoje Kauno stačiatikių Apreiškimo parapijai priklausančioje teritorijoje automobilių būna net tada, kai cerkvėje nevyksta Šv.Mišios.

Kalbama, kad automobilius parapijos teritorijoje stato kitoje gatvės pusėje esančio Verslo centro 32 patalpų nuomininkai. Verslo centrą valdančios bendrovės “Kauno buitis” atstovas Raimondas Stelnionis to nepaneigė. “Su stačiatikių parapija palaikome kaimyniškus santykius. Kai mūsų aikštelėje trūksta vietos, priima jie. O apeigų metu mes esame pasirengę maldininkus priimti pas save”, - sakė R.Stelnionis.

“Nėra pas mus automobilių stovėjimo aikštelės, - gynėsi stačiatikių cerkvės popas tėvas Anatolijus. - Tiesiog mums priklausančioje teritorijoje leidžiame žmonėms pasistatyti automobilius”. Ar visiems miestiečiams galima, ar tik greta esančio Verslo centro 32 nuomininkams? “Visokiems”, - aptakiai atsakė tėvas Anatolijus ir atsisakė daugiau apie tai kalbėti telefonu teisindamasis dabar esąs ne Kaune.