Gatvėse, magistralėse ir žvyrkeliuose vykstančios tragedijos per mėnesį nusineša tiek gyvybių, kad jų skaičius vejasi karo Irake statistiką.

Po avaringo savaitgalio, pasėjusio 17 mirčių, šalyje pradėtas “karas su karu keliuose”. Žinomi politikos, sporto, pramogų pasaulio žmonės per Lietuvos televiziją ragina: “Atsipeikėkim. Pagalvokim prieš spausdami greičio pedalą ar neblaivūs sėsdami už vairo”.

“Kauno diena” pasiteiravo, ar nenorėtų savo klaidų, galbūt virtusių pamokomis, viešai išpažinti tie garsūs piliečiai, kurių vairuotojų biografijas sudarkė juodi įrašai.

Krepšininkas neigia kaltę

“Kol vyksta tyrimas, nieko negaliu kalbėti, - tarė “Kauno dienai” krepšininkas Gintaras Einikis. - Palikite mane ramybėje”. Jo balsas buvo pavargęs.

Neseniai jis pasirašė pasižadėjimą neišvykti iš gyvenamosios vietos, o jo namuose Kauno senamiestyje ką tik atlikta krata. ONTT pareigūnai, be kita ko, ieškojo narkotikų. Kokaino miltelių buvo rasta avariją sukėlusiame G.Einikio visureigyje “Volkswagen Touareg”.

Žinomas krepšininkas įtariamas Klaipėdoje neblaivus taranavęs kitą automobilį, sužalojęs žmogų ir pabėgęs iš įvykio vietos. Pareigūnams jį pavyko surasti kaimo sodyboje ir apklausti tik po dviejų parų.

Savo kaltę G.Einikis, pasisamdęs žinomą advokatę, atkakliai neigia. Iš pradžių krepšininkas tvirtino, kad jo visureigis buvo pavogtas. Vėliau tepasakė: vairavau ne aš.

Tačiau avarijoje sužaloto dvidešimtmečio Edgaro Kubiliaus draugė teigia atpažinusi avarijos kaltininką, kuris, pasak merginos, svirduliavo ir prašė neskambinti pareigūnams. Ji bedė į G.Einikio nuotrauką.

Gyvas liko per plauką

Keblu spėlioti, ar pasibaigus tyrimui G.Einikis, sakantis, kad viskas pasimirš ir jis grįš į krepšinio aikštelę, ryžtųsi dalyvauti akcijoje, skelbiančioje karą karui keliuose. Ir anksčiau nuotykiais už vairo pagarsėjęs sportininkas niekada nėra viešai atgailavęs ir tikinęs: “Aš jau pasimokiau”.

Užtai šiuos žodžius ištarė kitas žinomas krepšininkas Robertas Javtokas, kuris prieš ketverius metus lėkdamas, kaip spėjama, apie 160 kilometrų per valandą greičiu savo sportiniu motociklu “Honda”, pateko į baisią avariją.

Netoli Trakų iš “britvos” liko smūgio išsvaidytų gelžgalių krūva, o pats krepšininkas tik per stebuklą neatsisveikino su gyvybe. Jam buvo sutrupintas dešinės kojos blauzdikaulis, nutraukti du rankos nervai, pažeistas stuburas, sužalotas petys.

Prisipažino elgęsis kvailai

Beveik metus R.Javtokas nevaikščiojo. Jungtinėse Valstijose jam atlikta operacija, kurios metu iš kojos chirurgai išėmė metalinę plokštelę, tvirtinusią į šipulius sutrupėjusį kaulą.

Tačiau į klubo sąnarį implantuotą metalinį sutvirtinimą R.Javtokas nešiosis visą gyvenimą.

Ir krepšinio specialistai, ir dabartinis “Atėnų Panathinaikos” vidurio puolėjas žino, kad jo sportinė forma niekada nebus tokia kaip iki avarijos.

R.Javtokas viešai prisipažino, kad per ilgus mėnesius, kai nesiskyrė su ramentais, jį ne kartą aplankė mintys, kiek prarado per savo kvailystę.

Avarija pakeitė gyvenimą

“Nebijau pasakyti viešai: aš buvau nenormalus, girtas sėsdamas už vairo. Visi, kurie taip daro, yra nenormalūs. Matyt, nenormalus, iškreiptas yra pats mūsų gyvenimas, jei mes taip elgiamės”, - tarė aktorius ir režisierius Valentinas Masalskis.

Prieš aštuonerius metus neblaivus vairuodamas savo “Volkswagen Golf” jis pateko į avariją. V.Masalskiui buvo diagnozuoti daugybiniai lūžiai. Rimčiausia trauma - lūžę aštuoni stuburo slanksteliai.

“Tai buvo logiška tuomečio alkoholio temdyto mano gyvenimo tąsa. Ir ženklas, kad laikas sustoti”, - kalba menininkas.

Iš pradžių medikai sakė, kad jis visą gyvenimą nevaldys nei kojų, nei rankų. Po kiek laiko prognozės tapo šviesesnės: kad ligonis nevaldys tik rankų. Tačiau neurochirurgai ir reabilitologai padarė viską, kad V.Masalskis galėtų valdyti visas galūnes ir kurti.

Pats aktorius ir režisierius padarė tai, kas priklausė nuo jo: radikaliai pakeitė gyvenimo būdą, atsisveikino su svaigalais.

Pasakos apie blaivybę

Tuo tarpu Lietuvos laisvės sąjungos pirmininkas, Kauno miesto tarybos narys Vytautas Šustauskas iš pradžių “Kauno dieną” vėl bandė tikinti, kad 2005-ųjų balandį netoli Klaipėdos su savo nauju “Chrysler” atsitrenkęs į vilkiką jis buvo blaivus.

Po avarijos, kurios metu V.Šustausko automobilis persivertė aštuonis kartus, policijai rašytame pasiaiškinime jis teigė išgėręs tik butelį šviesaus alaus.

Tačiau kraujo mėginio tyrimai parodė, kad V.Šustausko kraujyje buvo 3,34 promilės alkoholio. Tai - sunkus girtumo laipsnis.

Linki kitiems girtiems taip gerai vairuoti

V.Šustauskas “Kauno dienai” teigė, kad jis važiavęs maždaug 160 kilometrų per valandą greičiu, ir eilinį kartą apkaltino policiją. Jei kelių patruliai nebūtų jo vijęsi, pareiškė skandalingasis politikas, jis nebūtų viršijęs greičio.

Paklaustas, ar nenorėtų viešai pripažinti savo kaltės dėl vairavimo apsvaigus nuo alkoholio, kurią įrodė tyrėjai ir už kurią jis buvo nubaustas, V.Šustauskas atsakė jokios savo kaltės neįžiūrįs.

“Per 30 metų tik vieną rimtą avariją padariau. Nebuvo nė vienos aukos, man pačiam net nagas nenulūžo. Duok Dieve visiems girtiems taip važinėti”, - kalbėjo V.Šustauskas.

Dingo iš įvykio vietos

“Ką galėtumėte pasakyti apie akciją, nukreiptą prieš avaringumą Lietuvos keliuose?” - paklausė “Kauno diena” Seimo nario Gintauto Mikolaičio.

Šiemet pavasarį Raseinių rajone, autostradoje Vilnius-Klaipėda socialdemokratas parlamentaras automobiliu “Mitsubishi Carisma” rėžėsi į vilkiką “Mercedes-Benz”. Po susidūrimo G.Mikolaičio automobilis atsidūrė po vilkiko puspriekabe ir užsiliepsnojo.

Į įvykio vietą atvykę policijos pareigūnai nei Seimo nario, nei kartu su juo važiavusio keleivio įvykio vietoje nerado. Kilo įtarimų, kad “Mitsubishi” vairuotojas buvo neblaivus, todėl susitikimą su pareigūnais atidėjo kitam rytui.

Iš pradžių žiniasklaidai G.Mikolaitis teigė, kad automobilį vairavo ne jis. Vakar kalbėdamas su “Kauno diena” Seimo narys jau nebeslėpė, kad už vairo sėdėjo pats.

Kaltę patvirtino bauda

“Juo daugiau tokių akcijų, juo geriau”, - sakė G.Mikolaitis, paklaustas, ką manąs apie už avaringumo mažinimą agituojančius žinomus žmones. Bet apie tokią akciją teigė nieko negirdėjęs. “Į ką ji orientuota, į mašinų techninės būklės gerinimą?” - pasiteiravo Seimo narys.

Išgirdęs, kad orientuojamasi veikiau į vairuotojų sąmoningumo skatinimą, G.Mikolaitis nudžiugo: “Į sąmoningumą? Labai gerai”.

“Prisimenant jūsų avariją su dingimu iš įvykio vietos, kokias padarėte išvadas?” - paklausėme Seimo nario.

G.Mikolaitis ėmė karštai kalbėti apie tai, kaip neatsakinga tamsiuoju paros metu palikti šalikelėje transporto priemones be įjungtų šviesų. Paklaustas apie asmeninę atsakomybę jis buvo santūresnis.

“Aš bėgau nuo gaisro, bijodamas, kad automobilis nesusprogtų, o ne iš avarijos vietos, - tikino Seimo narys. - Pamatęs mane šoko būsenos, vienas žmogus nuvežė namo, kad nepapulčiau po mašina. Kitą rytą aš pats nuėjau į prokuratūrą”.

G.Mikolaičio kaltė buvo patvirtinta 3000 litų bauda. Tačiau Seimo narys nepanoro viešai muštis į krūtinę ir paraginti nesekti jo pavyzdžiu “Kauno dienos” skaitytojų.