„Rusija vis aktyviau pradeda reglamentuoti internetą, – teigia verslo informaciją renkančios ir analizuojančios bendrovės „Creditreform Lietuva“ vadovas Saulius Žilinskas, – „Google“ jau sutiko iš paieškos rezultatų trinti Rusijoje draudžiamus interneto puslapius. Rusijos Dūma pirmu skaitymu priėmė pačių rusų prieštaringai vertinamo įstatymo projektą, kuris iš karto buvo pavadintas „interneto suverenizavimo“ įstatymu. O į tarptautinių interneto kompanijų gaunamas pajamas Rusija dėmesį atkreipė jau nuo 2017 m. pradžios, kuomet užsienio įmonėms, pardavusioms Rusijos gyventojams tokias elektronines paslaugas kaip kompiuterinės programos, žaidimai, muzikos kūriniai, elektroninės knygos, duomenų bazės ar vaizdo produkcija, domenų registravimas, o taip pat suteikusias prieigą prie paieškos sistemų internete, buvo nurodyta sumokėti ir pridėtinės vertės mokestį (PVM).“

Beje, PVM Rusijai turėtų mokėti ir lietuviškos įmonės, jei jos elektroniniu būdu prekiauja su Rusijos gyventojais. Dabartiniu metu šios šalies mokesčių tarnybos tvarkomame PVM mokėtojų iš užsienio registre lietuviškų įmonių neradome, užtat yra šešios mažai girdėtos kompanijos iš Latvijos bei viena, žinoma ir lietuviams, iš Estijos („Taxify“).

Interneto prekeiviai kaipmat šį mokestį pakrikštijo „Google mokesčiu“. Beje, jei prekės tik tiekiamos per internetą, o buvo užsakytos „senoviniu“ būdu, arba jei kompiuterinės programos, žaidimai tiekiami ant fizinių nešėjų; jei konsultuojama naudojantis el.paštu arba teikiama prieiga prie interneto, visa tai nelaikoma elektroninėmis paslaugomis.

Terminas neseniai baigėsi

Nuo šių metų pradžios minėtos nuostatos pradėtos taikyti ir on–line sandoriams su Rusijos ūkio subjektais. Naujos Rusijos mokesčių kodekso pataisos taip pat reikalauja, kad užsienio on–line pardavėjai registruotųsi specialiame PVM mokėtojų registre. Nuorodą į mokėtojų sąrašą rasite čia. Jame šiuo metu yra 260 kompanijų, tarp kurių ir tokie interneto grandai kaip Google, Facebook, Uber, Amazon, Apple, eBay, Microsoft, Airbnb, Alibaba bei kt.

Norintys prekiauti su Rusijos įmonėmis internetu turėjo paskubėti, mat į PVM mokėtojų registrą reikėjo įsirašyti iki šių metų vasario 15 d. Jeigu užsienio pardavėjas neįsiregistruos privaloma tvarka ir nemokės PVM, jo laukia didelės baudos, sieksiančios iki 10 proc. pajamų.

Vakarai nepatenkinti

Rusijos bandymai apmokestinti interneto prekybą sudaro rimtų nepatogumų vakarų verslui. Tokios nuomonės laikosi Europos verslo asociacijos Rusijoje (Association of European Business in the Russian Federation) generalinis direktorius Frank Schauff. „Reikalavimas įsiregistruoti PVM mokėtoju, teikti deklaracijas ir patiems mokėti PVM nesuderinamas su tarptautine praktika,“ – savo laiške Rusijos pirmajam vicepremjerui, finansų ministrui ir Federalinės mokesčių tarnybos vadovui rašė jis.

Rusijos dėmesys interneto prekybai neatsitiktinis. Mažai tikėtina, kad jis sumažės. Štai 2017 m. užsienio kompanijos Rusijos biudžetą papildė 9,4 mlrd. rublių (apie 126 mln. eurų), o 2018 m. ši suma išaugo daugiau nei ketvirtadaliu – iki 12 mlrd. rublių (apie 161 mln. eurų). Elektroninių sandorių tarp užsienio ir Rusijos įmonių apmokestinimas, kaip prognozuoja ekspertai, pagal pajamas nepavys prekybos su gyventojais, nes B2B segmentas nėra didelis, o jo pirkimai internete ne tokie gausūs kaip privačių asmenų. Tačiau vis tiek, kaip prognozuoja ekspertai, 2019 m. elektroninė prekyba tarp užsienio ir Rusijos įmonių turėtų šios šalies iždui atnešti iki 10 mlrd. rublių (134 mln. eurų) pajamų.

Poveikis jau matyti

Nauji mokesčiai jau paveikė užsienio kompanijų produkcijos bei paslaugų kainas Rusijos klientams. Štai „Facebook“ už reklamą socialiniame tinkle pradėjo imti 20 proc. daugiau, kas ir yra PVM. Kainas už savo paslaugas pakėlė ir „Amazon“, „Apple“ , booking.com bei kitos tarptautinės kompanijos. Beje, yra įmonių, kurios dėl įvesto PVM apribojo kai kurių savo paslaugų siūlymą Rusijos rinkai. Nors nemažai ekspertų mano, kad užsienio elektroninių pardavėjų apmokestinimas turėtų pagerinti vietos e–parduotuvių padėtį, minėtas „Google mokestis“ smogs ir Rusijos verslui, nes šioje šalyje nereta praktika, kai rusai perka iš rusų, tiesa, įsiregistravusių lengvatinių mokesčių zonose, ir tokiu būdu išvengia PVM mokėjimo.