Nepaisant to, daugelis mokymo įstaigų iki šiol didžiausią dėmesį skiria konkrečioms formulėms ar teiginams perduoti, bet ne adaptyvioms žinioms ugdyti. Žinoma, naivu būtų teigti, jog žmonės neturėtų mokytis teorinės srities dalykų. Tačiau švietimo įstaigų suteikiami kursai ir pamokos taip pat turėtų būti priemonės, leidžiančios ugdyti praktines kompetencijas bei padedančios išpildyti uždavinius darbe ar asmeniniame gyvenime. Vienas iš perspektyviausių įgūdžių lavinimo būdų – tai pasaulyje vis daugiau dėmesio sulaukiančios skaitmeninės švietimo technologijos (angl. Educational technology – EdTech).

Skaitmeninių švietimo technologijų aktualumas ypač išaugo laikais, kai akademinė kvalifikacija nebeatspindi asmens gebėjimų, ypač techninių įgūdžių reikalaujančiose srityse. Šią tendenciją pagrindžia internetinių mokymosi platformų, tokių kaip „Coursera“ ir „Udemy“, plėtra. Išskirtos platformos siūlo savo srities ekspertų kuruojamas mokymosi programas, kurios suteikia svarbiausių reikalingų žinių ne tik akademinėje, bet ir verslo srityje. Šiandien gyvename pasaulyje, kai žmonės gali keisti profesiją arba išmokti naujų įgūdžių, būtinų karjeros krypčiai pakeisti, naudojant tik išmanųjį telefoną ir interneto ryšį. „Statista“ prognozuoja, jog virtualių mokymosi platformų rinkos apimtis iki 2027 m. pasieks 63,06 mlrd. JAV dolerių, o šių sprendimų paslaugomis naudosis beveik vienas milijardas pasaulio gyventojų.

Svarbu pabrėžti, jog skaitmeninių švietimo technologijų plėtra internetinėmis mokymosi platformomis tikrai neapsiriboja. Švietimo technologijos siūlo įvairius skirtingų technologijų pritaikymo pavyzdžius edukacijos srityje. Perspektyviausios iš jų – tai blokų grandinės, papildytos ir virtualiosios realybės bei dirbtinio intelekto (DI) sprendimų pritaikymas. Galima apibendrintai teigti, jog pirmoji švietimo technologijų inovacijų karta tiesiog perėmė esamus mokymosi modelius ir pritaikė juos internete. Nors šių laimėjimų nuginčyti nevertėtų, naujausi įrankiai ne tik skaitmenina įprastą mokymosi procesą, bet ir keičia švietimo institucijų pagrindus.

Skaitmeninių švietimo technologijų reikšmė ugdymo procese

Dirbtinio intelekto sprendimų plėtra reiškia, jog moderniame pasaulyje informacijai įsiminti ar perteikti skirsime vis mažiau dėmesio. DI algoritmai ir kiti technologiniai įrankiai užtikrina, jog reikiamą informaciją galime patogiai rasti bet kuriuo metu, tai atliekame efektyviau ir greičiau nei naudodamiesi tik savo proto jėgomis.

Švietimo įstaigos turėtų rūpintis ne tik grynos informacijos perdavimu, bet ir jos analizės bei interpretacinių įgūdžių ugdymu. Norint tinkamai parengti besimokančiuosius sparčiai besikeičiančiai darbo rinkai, švietimo įstaigose reikia skirti daugiau dėmesio aukštesnio lygio mąstymo įgūdžiams, kurių neįmanoma automatizuoti. Kūrybiškumo, kritinio mąstymo, problemų sprendimo ir bendravimo įgūdžių ugdymas nuo šiol turėtų būti pagrindinis mūsų šalies švietimo įstaigų siekis. Tai leis prisitaikyti prie nuolat kintančių darbo rinkos poreikių ir pasikeitimų.

Į švietimo procesą įtraukdami tokius skaitmeninius įrankius kaip vaizdo esė, tinklalaides ar virtualiosios realybės (VR) sprendimus pedagogai suteikia mokiniams galimybę daugiau pasireikšti bei bendrauti jų gyvenime aktualiais įrenginiais. Naudojantis įvairiais švietimo ištekliais skatinamas kūrybiškumas, kritinis mąstymas, bendravimas ir bendradarbiavimas.

Kalbant apie kitus švietimo technologijų privalumus, reikėtų išskirti pasiruošimą profesinei karjerai. Integruojant šiuolaikinius technologijų sprendimus į mokymo programą, švietimo institucijos užtikrina, kad jų mokiniai būtų tinkamai pasirengę dirbti šiuolaikinėje darbovietėje. Darbas ir komunikacija prie skaitmeninio turinio projekto, pavyzdžiui, naudojant populiarumo sulaukusį „Canva“ sprendimą, leidžia mokiniams patiems vystyti savo projektų kryptį ir viziją, o ne tik užpildyti iš anksto paruoštą uždavinių lapą.

Švietimo technologijų įtraukimas į pamokas leidžia mokiniams panaudoti savo žinias, ugdyti problemų sprendimo įgūdžius. Be to, jos užtikrina, kad vienu mygtuko paspaudimu mokiniai gali išsakyti savo nuomonę bei taip didina bendravimo kompetencijas. Tai padeda sumažinti skirtumą tarp mokymo turinio, praleidžiamo laiko mokykloje ir laisvalaikio patirčių namie.

Taigi, švietimo technologijų pritaikymas suteikia galimybę dėstyti sudėtingus dalykus įdomiau, pasitelkiant žaidybinimo praktikas. Papildytos realybės (AR) pritaikymas leidžia skaitmeniniu būdu atgaivinti tekstus, mokomuosius išteklius ir mokyti interaktyviai. Geras to pavyzdys – tai AR technologija pagrįsta programėlė „Arloon Chemistry“, kuri sudėtingas chemines reakcijas supaprastina ir perteikia vaizdu. Šis sprendimas padeda vizualiai suvokti molekulių ir kitų cheminių detalių ryšį ir santykius – užtenka nukreipti išmaniojo telefono kamerą į tekstą, užrašytą ant kortelės, ir programėlė automatiškai pateiks atitinkamo reiškinio 3D atvaizdą.

Svarbu akcentuoti, jog skaitmeninės švietimo technologijos yra vienodai pravarčios tiek mokiniams, tiek ir studentams, todėl ši sritis mokyklos klasėmis tikrai neapsiriboja.

Vieną iš naujausių VR technologijos pritaikymo pavyzdžių, mokantis kalbų, siūlo bendrovė „Immerse“. Įsidiegus šią programą, studentai gali lankyti virtualias pamokas, kurias veda kalbos instruktoriai ekspertai iš viso pasaulio. Studijų procesas yra išskirtinis tuo, jog vyksta skirtingose skaitmeninėse erdvėse: virtuvėje, gatvėje ar parke. Besimokantys turi galimybę sąveikauti su objektais, piešti, atlikti vaidmenis, dalyvauti interaktyviuose žaidimuose ir bendruomenės renginiuose bei tokiu būdu lavinti antrosios kalbos gebėjimus. Tad „Immerse“ sprendimas leidžia pasijusti tarsi užsienio valstybėje, komunikuoti su aplinkiniais ir kūrybiškai mokytis aktualiausių įgūdžių.

Pažymėtina, jog aukštosios mokyklos renkasi skaitmenines švietimo technologijas ne tik lavinant studentų žinias, bet ir skatinant „minkštųjų“ įgūdžių formavimąsi. Geras to pavyzdys – „VirtualSpeech“ sprendimas, kurį naudoja dėstytojai, siekiantys sustiprinti studentų bendravimo įgūdžius, siūlo du visiems aktualius kursus: viešojo kalbėjimo ir darbo pokalbio. Šiems įgūdžiams įgyti reikia realios praktikos, kurios neįmanoma nuosekliai pasiekti taikant tradicinius mokymosi metodus. Besinaudojantys VR technologija studentai atlieka viešosios kalbos užduotis bei realiu laiku gauna grįžtamąjį ryšį apie savo pasiekimus, pasitelkus modernią kalbos analizės funkciją.

Apibendrinant švietimo technologijų paslaugų tiekėjai padeda besimokantiesiems naudotis švietimo programomis didinti kvalifikaciją ir gerinti karjeros perspektyvas, neatsižvelgiant į erdvės ar laiko apribojimus. Be to, švietimo technologijos derina ne tik „kietuosius“, bet ir „minkštuosius“ įgūdžius, kurie užtikrina visapusiškai išsilavinusių asmenų paruošimą šiandienės darbo rinkos poreikiams.

Šaltinis
Temos
Griežtai draudžiama Delfi paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti Delfi kaip šaltinį.
www.DELFI.lt
Prisijungti prie diskusijos Rodyti diskusiją