Tai tik kelios įžvalgos, kuriomis ekspertai dalijosi Kopenhagoje vykusioje tendencijų parodoje „Formland“, neoficialiai vadinamoje skandinavų Kalėdų šaukliu. Čia vykstama pasisemti kalėdinių dovanų idėjų – parodoje pristatomi naujausi interjero ir dizaino produktai – bei išgirsti naujausių vartojimo tendencijų iš rinkos profesionalų, atstovaujančių įvairioms visuomenės ir verslo sritims.

Akivaizdu, kad ne tik Lietuvoje, bet ir Danijoje viena aktualiausių temų šiuo metu – taupymas. Tai yra tema, apie kurią kalbama kiekvienoje danų šeimoje ir kuri jau kelia nemažų iššūkių ir verslui, nors čia pastebima ir kita tendencija – tam tikra prasme jau užgrūdinti karantinų ir pandemijos suvaržymų verslai ir šįkart, tvyrant būsimos recesijos nuojautoms, randa kūrybiškų būdų, kaip prisitaikyti.

Dovanų idėjų ir pakavimo platformos „Rebox“ prognozėmis, reagavimas į dabartines aktualijas neišvengiamai paveiks visą kalėdinių dovanų industriją – formuos ne tik kalėdinių dovanų pasiūlą, bet ir paklausą. Dėl to jau dabar į neregėtas aukštumas šovė pledų, antklodžių ir arbatos pardavimai – akivaizdu, kad per šias Kalėdas pačios populiariausios bus šildančios dovanos.

Visuotinis taupymas ne tik daro įtaką kalėdinių dovanų turiniui, bet ir duoda naują postūmį tokioms ilgalaikėms tendencijoms, kaip tvarumas, daiktų ir medžiagų antrinis panaudojimas, perdirbimas ar švaistymo mažinimas. Taip yra todėl, kad tvarumo ir ekologijos idėjos itin gerai atliepia dabartinius vartotojų poreikius.

Pavyzdžiui, vadinamoji Z karta (gimusieji 1997–2012 m.) perka vis mažiau naujų daiktų – todėl tarp Z kartos atstovų paklausiausia preke tapo vintažiniai drabužiai, baldai, interjero elementai, indai ir t. t. Ne tik Danijoje, bet ir visoje Europoje sparčiai daugėja vintažinių prekių parduotuvių, be to, pastebima, kad Z kartos atstovai ne tik mielai perka naudotus daiktus, bet ir renkasi galimybę patys taisyti, adyti ar atnaujinti nenaujus daiktus. Vėlgi prisitaikydami prie pokyčio, didieji prekių ženklai samdo dizainerius, kurie kūrybiškai atnaujina daiktus ar rūbus, ir taip kompensuoja naujų pardavimų praradimus. Todėl madingi tapo drabužių lopai, o Kalėdų eglutės per šiųmetes šventes kaip niekad dažnai bus puošiamos senais močiučių išsaugotais arba senąjį dizainą atkartojančiais naujai pagamintais žaisliukais.

Be to, vėl ant bangos atsidūrė ir įvairiausios remonto dirbtuvės – į interjerus įsilieja garažuose atnaujinti baldai. Prognozuojama, kad drabužių ir daiktų remonto dirbtuvės taps kitų metų vasaros hitu įmonių renginiuose.

Apskritai tvarumo idėjos atsispindi visur – siekiama nulinio žaliavų likučio gamyboje, o jei ir lieka koks trupinys, atraiža ar medienos gabalėlis, turi būti sugalvotas ir iš jo pagamintas koks nors naujas produktas, pavyzdžiui, medinė žvakidė.

Ekologijai pasiekus naują aktualumo progresą, vis daugiau dėmesio skiriama ne tik produkto kilmei, bet ir pakuotės ar produkto panaudojimo daugiafunkciškumui. Pavyzdžiui, dar viena šiemet populiari Kalėdų dovana bus arbatų Advento kalendorius – žolelių arbata perdirbto popieriaus pakuotėje, su kuria gausite dar ir arbatžolių sėklų savo arbatai pasisodinti ir užsiauginti, kad būtų galima mėgautis dar ilgai.

Dar vienas svarbus dalykas – pandemija paskatino atrasti vietinius gamintojus, tai, kas yra arti namų: naudoti vietines žaliavas, burtis ir gaminti kartu su kaimynystėje esančiais partneriais, palaikyti savus gamintojus perkant vietinę produkciją.

Vietinės kilmės prekės populiarios visur – Londone, Niujorke, Paryžiuje, Kopenhagoje. Kiekvienos iš šių sostinių provincijose – taip pat. Daugybė kūrėjų per karantinus pasitraukė į kaimiškas vietoves ir iki šiol kuria ten. Todėl kažko, dėl ko anksčiau tekdavo skristi į megapolį, dabar gali tekti ieškoti labai atokiame kaimelyje ar net saloje. Šioje srityje Lietuvoje matau labai didelį ir dar neatrastą potencialą: akivaizdu, kad mes vis dar deramai neįvertiname savo gamintojų ir kūrėjų. Lietuviai per Kalėdas labai mėgsta pamaloninti save ar draugus gurmaniškomis dovanomis – prancūzišku sūriu, Provanso žolelėmis, itališkais keksais, Etiopijos kava (mes apskritai labai mėgstame valgomas dovanas), tačiau retas pagalvoja, kad artimuosius ar verslo partnerius galima nustebinti ir, tarkime, lietuviškomis marinuotomis sraigėmis, pateikiamomis pakuotėje su lietuviškos duonos skrebučiais ar krekeriais, šampanizuota arbata ir gražaus dizaino kamščiu šampano buteliui.

Beje, Lietuvoje jau auginamos ne tik sraigės, bet ir midijos, o austrių mėgėjai jau gali mėgautis ne kažkur Prancūzijoje, o mūsiškėje Baltijos jūroje surinktomis austrėmis – šios jūros gėrybės jau skinasi kelią iš delikatesų į kasdienių produktų lentynas, nes yra tvarus, ekologiškas ir greitai paruošiamas produktas.

Kalbant apie pandemiją, ji padarė įtaką ir spalvinei gamai: įsivyravo žemės spalvos, pilka, juoda, taip pat įvairūs prigesinti atspalviai. Net kalėdinių dovanų pakuočių kategorijoje, nepaisant čia tvyrančios spalvų gausos, pardavimų rekordus gerina pilka ir itin subtilios pastelinės spalvos, taip pat klasikinė juoda su juodu kaspinu ir balta – su raudonu.

Apibendrinant – panašu, kad šios Kalėdos bus kitokios, bet tikrai kūrybiškesnės, kupinos netikėtų sprendimų, ir suteiks naują kvėpavimą tvarumo bangai.

Šaltinis
Temos
Griežtai draudžiama Delfi paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti Delfi kaip šaltinį.
www.DELFI.lt
Prisijungti prie diskusijos Rodyti diskusiją