Studijas „nurašo“ dar pirmame kurse

Greičiausiai į IT sritį įstojusiam studentui net nešautų į galvą, kad diplomo įteikimo šventėje jis išvys tik pusę savo kursiokų. O gal ir pats joje nedalyvaus. Taip nutikti gali todėl, kad IT srities studijos pasižymi ypač aukštu studijas metančiųjų rodikliu – net 50 procentų. Didžiausia dalis programas „nurašo“ dar pirmame kurse – universitete šis skaičius sudaro 23 procentus, o kolegijose – 30 procentų. Bendrai, iš visų įstojusių į IT studijas, tik trečdalis vėliau dirba IRT profesijose. Tokią liūdną statistiką pateikia bendras „Investuok Lietuvoje“, nacionalinės IRT sektoriaus asociacijos „INFOBALT“ ir Vyriausybės strateginės analizės centro (STRATA) atliktas tyrimas.

Diplomas ne tik ateities programuotojams

Remiantis paskutiniais viešais asociacijos „Infobalt“ duomenimis, Lietuvoje trūksta apie 15 tūkst. IT specialistų. Nors šiandien dažnai akcentuojamas itin didelis programuotojų poreikis, IT sritis yra kur kas daugiau nei tik programavimas. Kuo daugiau technologinių sprendimų bus kuriama, tuo daugiau įvairių specialistų reikės sistemų palaikymui, atnaujinimui, sklandaus veikimo užtikrinimui. Taip pat į Lietuvą ateinant naujoms įmonėms ir joms plečiantis, gilėja ir nišinių IT kompetencijų poreikis. Jų užtikrinimas yra būtinas siekiant, kad Lietuva išliktų konkurencinga globalių verslų pritraukime.

Viena iš studijų metimo priežasčių – prastas informuotumas apie potencialias IRT specialybes, kurių šiandien dėl tobulėjančių technologijų yra kur kas daugiau nei galėtume įvardinti. Studijų patrauklumą padidintų žinojimas, kad absolvento kvalifikacijos bus reikalingos ne tik programuojant pilnu etatu, bet ir dirbant nuolat augančioje ir Lietuvoje klestinčioje finansinių technologijų (“fintech”) srityje ar dinamiškoje ir iššūkių kupinoje kibernetinio saugumo sferoje. Darbo skelbimų duomenų analitikams ateityje taip pat matysime vis daugiau, nes tai taps viena kertinių profesijų technologijų srityje. Žvelgiant į ilgalaikę perspektyvą, jau dabar reikėtų atkreipti dėmesį ir į verslo procesų automatizavimo profesiją, kurios pagrindas yra IT įrankių išmanymas, o taip pat į mašininio mokymosi ir dirbtinio intelekto kryptis.

Šiandien didelė IT programų pasiūla, sudėtingi ir techniški studijų programų aprašymai arba pavadinimai, neatitinkantys turinio, dažnai suteikia netikslią ar neaiškią informaciją apie studijas. Viešojoje erdvėje prieinama informacija apie IRT specialistų trūkumą kartais taip pat sukuria klaidingą įspūdį, kad IRT studijos bus lengvos bei užtikrins puikią karjerą ir greitas, dideles pajamas. Komunikacijos apie studijoms reikalingas žinias ir įgūdžius, studijų ir laukiančio darbo pobūdį bei turinį - nepakanka. Tokios informacijos trūkumas gali nulemti studijuojančiųjų sudarytų lūkesčių neatitikimą ir nusivylimą.

Profesinis orientavimas – kartu su verslu

Siekiant, kad mokiniai pasirinktų labiau pagrįstus karjeros sprendimus reikalingas efektyvesnis profesinis orientavimas nuo pirmos klasės suolo. Mokiniai nuo mažumės turėtų pažinti ne tik kasdienybėje dažnai matomas policininko, gaisrininko, gydytojo, kirpėjo ar pardavėjo profesijas, tačiau ir sunkiau pagal uniformą identifikuojamas informacinių technologijų srities specialybes.

Nuo šių metų rudens profesinis orientavimas bendrojo ugdymo mokyklose taps prieinamesnis – apsispręsti dėl tolimesnio mokymosi, studijų pasirinkimo ir karjeros plano mokiniams padės karjeros specialistai. Prie profesinio orientavimo mokyklose taip pat prisidės ir 10 šiuo metų steigiamų regioninių karjeros centrų, kuriuose bus teikiamos su karjeros ugdymu ir profesiniu orientavimu susijusios paslaugos: individualus ir grupinis konsultavimas, praktika, šešėliavimas, savanorystė, pameistrystė. Karjeros specialistai ne tik padės mokiniams pažinti savo stipriąsias savybes, tikslingiau nukreips mokinius į tas veiklos sritis, kuriose darbo vietų bus sukurta daugiausiai, bet ir parodys, kaip dabarties ir ateities profesijos susijusios su informacinėmis technologijomis.

IT sektoriaus pažinimui itin svarbus taps glaudus mokyklų ir verslo bendradarbiavimas – per pažintinius vizitus ar kitas veiklas mokiniai galės iš arčiau pažinti verslų veiklos specifiką bei pozicijas įmonių viduje. Bendrojo ugdymo pamokos neaprėpia IT sektoriaus įvairovės – žinių apie dirbtinį intelektą, daiktų internetą, virtualią realybę, kibernetinį saugumą, mobilių įrenginių ir programų kūrimą, robotizuotus procesus, todėl tik nuo efektyvaus mokyklų bei verslo bendradarbiavimo priklausys, kiek mokinių susidomės ir panorės savo karjerą sieti su IT sektoriumi. Šias specialybes mokiniams pristatyti ne taip paprasta kaip gydytojus ar mokytojus – kasdienybėje su IT sektoriaus specialistų darbu, jo specifika susiduriame kur kas mažiau.

Naivu tikėtis, kad profesinis orientavimas užtikrins „šimtaprocentinį“ IT studijų baigimą bei įsidarbinimą. Tačiau išsamesnės žinios apie IT ir kitus perspektyvius sektorius, atves daugiau motyvuotų ir kurti pasiryžusių žmonių, geriau suprantančių, kokios profesijos atitinka jų interesus, stipriąsias puses ir lūkesčius ateičiai.