Deja, bet mūsų nuogąstavimai išsipildė jau pirmąją naujųjų metų savaitę – dėl neramumų Kazachstane įstrigo kelios dešimtys vairuotojų iš Lietuvos. Chaoso apimtoje šalyje bankomatai neveikia, yra išplėšti, iki vakar, jei ir veikė, leido išsigryninti iki 20 eurų, o nuo šiandien visi bankai ir bankomatai yra uždaryti, elektroniniai atsiskaitymai sutrikę – de facto vairuotojai likę be pinigų ir negali elementariai nusipirkti maisto. Neįmanoma prognozuoti, kiek užsitęs ši krizė, žinome, kad bent jau iki sausio 19 dienos Kazachstane įvesta nepaprastoji padėtis.

Skambūs politikų šūkiai apginti darbuotojus ir pagaliau įveikti šešėlį atsimušė į skaudžią realybę. Paradoksas, bet šiandien kenčia darbuotojai – tie žmonės, kuriuos politikai nepamatuotais lozungais tvirtino ginantys. Vežėjai daro viską, kad šiandien padėtų Kazachstane įstrigusiems savo darbuotojams, tačiau absoliučiai nieko negirdime iš politikų, kokių priemonių ketinama imtis gelbėjant be pinigų ir maisto paliktus vairuotojus iš Lietuvos.

Suprantama, sėdint šiltuose valdžios kabinetuose sunku suvokti, kokia ta realybė iš tiesų. Norint Vilniaus Gedimino prospekte madingoje kavinėje išgerti chai latte, tikrai nereikia grynųjų. Tačiau mūsų transporto įmonės dirba kur kas įvairesnėmis sąlygomis. Galima sutikti, kad važiuojantiems Skandinavijos ar Vakarų Europos kryptymis grynųjų prireikia išimtiniais atvejais, tačiau nepamirškime, kad lietuviai aktyvūs ir Rytuose. O ten situacija kita.

Jau nekalbant apie šios dienos įvykius Kazachstane, net ir įprastoje kasdienybėje Rytų valstybėse kyla daug iššūkių, kai kalbame apie atsiskaitymą grynaisiais. Pradedant pasieniu, kur dažnai susidarant eilėms ir išaugus paklausai paprasčiausiai bankomatuose pritrūksta grynųjų, baigiant geografija – Rusijos ar to paties Kazachstano stepėmis vairuotojams tenka įveikti tūkstančius kilometrų menkai apgyvendintų teritorijų. Ir jei pakeliui dar gali surasti, kur nusipirkti duonos, tai tikrai nėra garantijų, kad ten galėsi atsiskaityti kortele ar juolab išsigryninti pinigų. O ir galiausiai suradus bankomatą, džiaugsmas sąlyginis, nes komisiniai mokesčiai svyruoja nuo kelių iki keliolikos procentų.

Be to, net ir keliaujant per Europą, grynųjų vairuotojams prireikia. Ir net labai dažnai. Visų pirma, Prancūzijoje gavus baudą, ją reikia sumokėti grynaisiais, kortelės nepriima. Gerai, jei pasitaiko malonus pareigūnas, tai nuveš iki bankomato, o kas, jei ne? Panaši tvarka galioja ir Lenkijoje bei Belgijoje. O jei bauda didelė? Pavyzdžiui, siekia kelis tūkstančius. O per vieną dieną tiek pinigų negali išimti iš bankomato. Kaip elgtis tada? O kur dar kelių mokesčiai, kuriuos taip pat ne visur leidžia susimokėti bankine kortele.

Svarbu paminėti ir tai, kad derybų metu buvo žadėta daugiau bankomatų. Kad vienas nuo kito būtų nutolę ne daugiau nei 5 kilometrų atstumu. Bet kaip nuo 2019 metų banko skyrių ir bankomatų skaičius mažėja, taip mažėja...

Nors šie argumentai nėra nauji, ir svarstant grynųjų ribojimą ne kartą buvo viešai išsakyti, Seimo Biudžeto ir finansų komitetas pasirinko taktiką negirdėti. Komiteto parengtas projektas atsidūrė viso Seimo darbotvarkėje ir galiausiai buvo priimtas. Užteko savaitės įsitikinti, kokias skaudžias pasekmes jis neša transporto sektoriui – dar kartą pabrėšiu, pirmiausia ne Vilniuje dirbančiam įmonės vadovui, o Kazachstano platybėse įstrigusiam vairuotojui. Manau, kad pripažinti klaidas ir jas taisyti yra stiprių žmonių bruožas, todėl viliuosi, kad politikai parodys bent kiek atjautos ir atšauks šį perteklinį ribojimą.

Šaltinis
Temos
Griežtai draudžiama Delfi paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti Delfi kaip šaltinį.
www.DELFI.lt
Prisijungti prie diskusijos Rodyti diskusiją (19)