Artėjant šventėms problemų tik daugės

Nepaisant įdedamų pastangų vis dar jaučiamas darbuotojų trūkumas šiuo laikotarpiu ypač neramina verslo atstovus. E. prekyba maistu yra ganėtinai veikiama sezoniškumo – rudens ir žiemos laikotarpiu kai kurie e. prekybos maistu pardavėjai sugeneruoja iki 70 proc. visų savo metinių pardavimo pajamų.

Nieko keisto, juk laukia didžiosios metų šventės – šv. Kalėdos ir Naujieji metai, kai prie stalų susirenka šeimos ir giminės. Kitu atveju, kokį stebėjome ir pernai, maistą užsisakinėti internetu paskatins negerėjanti padėtis dėl koronaviruso pandemijos.

Šis visą pasaulį palietęs virusas jau ne kartą paveikė lietuviškąją e. prekybą maistu. Per pirmąjį karantiną pernai maisto užsakymų internetu skaičius Lietuvoje tiesiog šovė į viršų – apimtys išaugo net penkis kartus, o bendrovės „Nielsen“ tyrimo duomenimis, per visą karantiną net 41 proc. šalies gyventojų keitė savo pagrindinę kasdienių maisto prekių apsipirkimo vietą ar būdą.

Problemos sprendimas – ranka pasiekiamas

Ir nors darbuotojų trūkumo problema atrodo itin opi, ji – tikrai išsprendžiama. Dabar žengti koja kojon su augančiais klientų norais, išspręsti darbuotojų trūkumo problemą ir nedidinti paslaugų kainų gali padėti investicijos į technologijas bei automatizavimą. Visa tai jau ne vienerius metus skverbiasi į daugybę sričių ir padeda atlikti daugiausiai automatizuotas užduotis.

Šiuo atveju automatizacija ir technologiniai sprendimai yra ilgalaikiai bei padeda sumažinti ar visiškai eliminuoti darbuotojų trūkumo problemą. Pavyzdžiui, prekybininkų efektyvumą galima padidinti jau esamais sprendimais, kai užsakytos prekės renkamos ne dirsčiojant į prekių sąrašą ar mobilųjį telefoną, o naudojantis ant rankos pritvirtintu mobiliuoju kompiuteriu bei ant pirštų pritvirtintu skeneriu. Procesą gerokai paspartina ir prekių rinkimas zonomis: kiekvienas rinkėjas gali rinkti 16 skirtingų užsakymų vienu metu zonoje, kurioje orientuojasi geriausiai ir randa reikiamas prekes greičiausiai. Taigi, optimizavus procesus surinkimas pagreitėja net 30 proc., kas reiškia išaugusį efektyvumą, laiko optimizaciją bei gerokai sumažėjusį darbuotojų poreikį. Prie geresnės klientų patirties neabejotinai prisideda ne tik pagreitėję procesai, bet ir žmogiškojo faktoriaus klaidos pašalinimas.

„Ateitis jau čia“ galima pasakyti ir pažvelgus į tokius technologinius sprendimus kaip rinkimo procese pasitelkiamus išmaniuosius akinius, elektronines kainų etiketes, žybsinčias prie reikiamos paimti prekės, robotus asistentus, pristatančius prekes surinkėjui ir kita. Žvelgiant į dar efektyvesnius sprendimus verta paminėti ir vadinamąsias „dark stores“, kuriose prekių surinkimo procesas yra visiškai automatizuotas.

Pristatymui – ne tik kurjeriai

Kita problema, su kuria susiduria prekybininkai – trūksta ne tik tų darbuotojų, kurie surenka prekes, bet ir tų, kurie jas pristato. Pastarųjų darbą efektyvinti galima naudojantis specializuota programine įranga – ji leidžia prekybininkui pilnai kontroliuoti kiekvieną pristatymo proceso dalį ir užtikrinti nuolatinę komunikaciją tiek viduje tarp personalo, tiek išorėje su pirkėjais. Kurjerių krūvį mažina ir galimybės užsakytas prekes atsiimti parduotuvėje pačiam ar kai darbuotojas jas įdeda į atidarytą automobilio bagažinę, taip išvengiant bet kokio kontakto.

Dar viena itin patogi ir Baltijos šalyse bei Skandinavijoje populiarėjanti naujovė – vadinamieji maistomatai. Tai savitarnos maisto atsiėmimo terminalai, iš kurių prekes galima atsiimti bet kuriuo pirkėjui patogiu metu prieš tai sulaukus apie užsakymo atlikimą informuojančios trumposios SMS žinutės. Juolab, prekes ilgiau šviežias išlaiko tai, kad maistomatai pritaikyti maisto produktams su trimis temperatūros režimais: kambario, šviežiai ir šaldytai produkcijai. Papildomo patogumo suteikia, kad maistomatai paprastai statomi šalia parduotuvių, todėl priėmus užsakymą e. prekybos maistu tiekėjas gali jį suruošti vos per valandą ar dvi.

Besiplečianti maistomatų infrastruktūra neabejotinai leistų sumažinti kurjerių krūvį, o įmonėms – plėstis išlaikant panašų darbuotojų skaičių. Taip pat prisidėtų prie tvarumo – juk kurjeriams nebereikėtų prekių pristatinėti kiekvienam klientui atskirai. Į klausimą, ar naujovė tikrai sudomintų, galima atsakyti tuo, kad ši inovacija jau prigijo ir Estijoje. Lietuvoje, kaip rodo šių metų kovo-balandžio mėnesiais „StrongPoint Technology“ užsakymu atliktos apklausos, kurioje dalyvavo 800 vyresnių nei 18 metų amžiaus gyventojų, duomenys, jei būtų galimybė, visada ar kartais maistomatais naudotųsi net trys iš penkių pirkėjų.

Šaltinis
Temos
Griežtai draudžiama Delfi paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti Delfi kaip šaltinį.
www.DELFI.lt
Prisijungti prie diskusijos Rodyti diskusiją (1)