Kartais nė nepastebime, kaip greitai ir fundamentaliai keičiasi mūsų gyvenimo realybė. Dar visai neseniai tokios šalys, kaip Lietuva, negalėjo pasigirti dideliu skiepų populiarumu – nuo gripo kasmet Lietuvoje skiepijosi ne daugiau 10% gyventojų.

Šiemet, atslūgstančios pandemijos akivaizdoje, tikėtina pasieksime ir 50%, o gal ir dar daugiau. Norintiems keliauti ir gyventi socialiai aktyvų gyvenimą, skiepai taps neatsiejama kasmetine procedūra. Beveik tuo neabejoju.

Kažką panašaus stebėsime ir elektroninėje prekyboje, kuri užkariaus vis daugiau tradicinių kasdienių mūsų gyvenimo sričių. Viena jų – sveikatos paslaugų rinka, iki šiol dar labai menkai paliesta pažangių šiuolaikinių technologijų. Į jų gretas papuola ir optikų paslaugos.

Vartotojas jau ieško internete

Analitikų skaičiavimais, 2020 m. pasaulinės akinių rinkos vertė pasiekė 140 mlrd. USD.

Prognozuojama, kad rinkos augimas bus toks didelis, jog 2025 m. jos vertė gali pasiekti 215 mlrd USD. Tiesa, šiandien Europoje internetu parduodama tik 5% akinių, tačiau internetiniam akinių segmentui prognozuojamas itin spartus augimas, kai kuriose rinkose net iki 50% kasmet.

Didelę akinių vartotojų rinkos augimo dinamiką užtikrina besikeičiantis požiūris į patį produktą. Jei mūsų tėveliai, o ir mes patys anksčiau akinius pirkdavome kartą per 5 m., kritusios kainos ir didėjantis prieinamumas bei pasirinkimas vartotojams leidžia akinius pirkti žymiai dažniau, kai kuriose šalyse naujus akinius didelė dalis vartotojų renkasi jau ir kasmet.

Dar daugiau – Europos, o tuo pačiu ir Lietuvos, rinkoje dominuojantys „milenialsai“ (dar vadinama Y karta, tai 25-40 m. amžiaus grupė), šiandien vis didesnę dalį visų savo kasdienių reikalų atlieka internetu – perka, bendrauja ir planuoja savo gyvenimą skaitmeninėse paslaugų platformose.

Pandemija šiuos procesus tik dar labiau akseleravo. Šiandien pasaulyje priskaičiuojamos jau 425 veikiančios internetinės akinių parduotuvės, o didžiausios jų, tokios kaip Indijos Lenskart ar JAV Warby Parker, jau yra pritraukusios po 478 ar net 573 mln. USD investicijų. Pastarosios dvi interneto gigantės buvo įkurtos 2010 m. ir kasdien aptarnauja šimtus tūkstančių pirkėjų, o pritrauktų investicijų mastas rodo investuotojų pasitikėjimą internetinės akinių prekybos ateitimi.

Klestės greičiausiai prisitaikę

COVID-19 pandemija paskatino e. prekybos sprendimų diegimą absoliučiai visose akinių ir regėjimą gerinančių sprendimų kategorijose. 2020 m. korekcinių akinių internetiniai pardavimai Europoje augo dvigubai ir viršijo 2014-2019 m. laikotarpio suminį augimą. Nenuostabu – juk e. parduotuvės pusę 2020- ųjų buvo vienintelis įmanomas akinių įsigijimo kanalas.

Šiandien internetinės optikos jau šviesmečiais skiriasi nuo pirmųjų bandymų pardavinėti akinius internetu prieš 5 ar 10 m. Pažangiausi akinių pardavėjai šiandien po vienu stogu telkia visą vertikalią produkto ir paslaugos grandinę; internetu jie dirba tiesiogiai su šimtais globalių tiekėjų ir todėl gali pirkėjui pasiūlyti patraukliausią kainos ir kokybės santykį.

Dar daugiau – šiandien jau veikia nuotolinės regos tikrinimo paslaugos, patogūs virtualūs akinių matavimo įrankiai, kurie leidžia gyvai, kompiuterio ekrane pasimatuoti bet kuriuos akinius ant tikslaus savo veido atvaizdo, kurį e. parduotuvei siunčia jūsų telefono ar kompiuterio kamera.

Online akinių parduotuvės šiandien jau ne tik parduotuvės; jos buria ištisas akinių nešiotojų bendruomenes, suteikia galimybes joms dalintis akinių apžvalgomis, recenzijomis, pirkimo istorijomis, patarimais; organizuoja virtualius susitikimus su optometrininkų bendruomenės specialistais, akių gydytojais, sveikos gyvensenos ir net gyvenimo būdo ekspertais.

Matydamas tokias plačias galimybes ir pasirinkimą internete, vartotojas tampa lojaliu skaitmeninių optikų klientu, neatsiejama šios ekosistemos dalimi. Didžiųjų prekybininkų duomenimis, tokie vartotojai internetu akinius perka 3-4 kartus per metus, juos renkasi pagal sezoną ir visada seka aktualiausias stiliaus
madas.

Optikų ateitis – integruotose platformose

Tai, ką šiandien matome nuoga akimi internete – tik ledkalnio viršūnė. Didžiosios permainos vyksta B2B optikos paslaugų srityje. Juk norint aptarnauti globalią vartotojų rinką, jau nebepakanka tik nusipirkti daug akinių rėmelių, optinių lęšių ir valymo priemonių bei juos išreklamuoti bei pristatyti galutiniam vartotojui.

Didžiosios internetinės akinių optikos kuria galingas prekybos platformas, kurios apjungia šimtus skirtinguose pasaulio kraštuose įsikūrusių akinių rėmelių ir lęšių gamintojų, tradicinių optikų ir optometristų. Skaimenizavusios visus tiekimo grandinės procesus, internetinės optikos tampa. skaitmeniniais paslaugų centrais, kurie kasmet sukaupia milžiniškus vartotojų duomenų kiekius.

Šių bendrovių sukurti algoritmai leidžia visą akinių gamybos procesą valdyti automatiniu būdu ir žaibišku greičiu. Visi internetiniai vartotojų akinių užsakymai akimirksniu atsiduria skirtingose pasaulio laboratorijose, kurias dirbtinio intelekto įgalinti algoritmai parenka priklausomai nuo užsakymo geografinės vietos. Akinių gamyba pradedama nedelsiant, o pagaminti akiniai siunčiami tiesiai klientui į namus.

Nebe už kalnų ta diena, kai tokios drąsiai galima vadinti – telemedicinos platformos – pavers mūsų rūpestį akių priežiūra nuolatiniu, kokybišku ir patraukliu procesu. Internetinės optikos, apjungusios savo pajėgas su geriausiais regos gydytojais, galės teikti vartotojams visas būtinas nuotolines konsultacijas, o tokiose
platformose bus patikimai saugoma visa kliento istorija, prie kurios jis galės prisijungti iš bet kurio pasaulio kampelio bet kuriuo paros metu.

Skamba futuristiškai?

Visai ne! JAV ir kai kuriose ES šalyse tai jau dabartis. Realybė, kuri atveria neregėtas galimybes tiek vartotojui, tiek ir tradicinėms, fizinėms optikoms. Jos ilgainiui savo paslaugas perkels į skaitmenines platformas, o fizines optikas pavers naujos kartos klientų patirčių ir stiliaus centrais.