Tokia tragiška apokaliptiška antraštė kilo iš pastaruoju metu stebimų tendencijų, kurios susiję su medienos tiekimu ir paklausa. Statybose naudojamos konstrukcinės medienos kaina nuo metų pradžios vidutiniškai šoko net 33,5 proc. Būtina prisiminti, kad pernai per maždaug antrą pusmetį ši mediena jau brango apie 22 proc. Taigi, naują brangimo šuolį reikia skaičiuoti nuo praėjusiais metais pasiektų kainos aukštumų. Kas lėmė konstrukcinės medienos kainos raketiškai vertikalų kilimą?

Po nežinomybės – paklausos šuolis

Pernai metų pradžioje ir beveik visus 2019 m. populiariausios konstrukcinės medienos kaina, palyginti su 2018 m., buvo sumažėjusi beveik 10 proc. ir per šį laikotarpį kito nedaug, nes pasiūla ir paklausa beveik susibalansavo. Tuomet net buvo svarstoma, kad ji per maža, medienos gamintojų ir pardavėjų marža artėja prie pavojingai mažo dydžio, kuris gali negarantuoti įmonių veiklos tęstinumo.

Beveik prieš metus, vos pasaulį ištikus COVID-19 pandemijai ir Lietuvoje bei daugelyje kitų šalių paskelbus karantinus, medienos paklausa, kaip ir daugelio kitų gaminių, smuko. Lentpjūvės išjunginėjo stakles, nes kartais nuslopo medienos gaminių poreikis, mūsų didžiausi pirkėjai statybininkai ir nagingi meistrai taip pat gerokai rečiau teiravosi medienos – visi išgyvenome nežinomybės laikotarpį.

Tačiau vos keletą savaičių namuose pasėdėję žmonės, matyt, nusprendė, kad šį laiką būtina išnaudoti savo namų tvarkymui, renovavimui, plėtrai ir kitiems darbams, iki kurių „neprieidavo“ rankos, kai reikėjo važinėti į darbus.

Statybininkai nudžiugo, kad savo būstuose uždaryti žmonės plūstelėjo ieškoti erdvesnių namų, kurių pageidauja kuo greičiau. Namams pagerinti ir naujiems statyti staiga prireikė medienos. Daug medienos, nes „atsibudo“ ir į namų paklausos greitąjį traukinį įšoko ne tik Lietuva, bet ir didžiosios rinkos. Lentpjūvės įjungė staklynus visu pajėgumu, bet tokio paklausos šuolio vis tiek nesugebėjo patenkinti.

Ar ilgai medieną pirksime „amerikietiškomis“ kainomis?

Jei kalbėtume apie konstrukcinės medienos poreikio šuolį tik Lietuvoje ar Baltijos šalyse, kaip ir neturėtume problemų. Tačiau kai jis kilo už Atlanto, Jungtinėse Amerikos Valstijose, viso pasaulio lentpjūvės, dirbdamos ant galimybių ribos, nesugebėjo jo patenkinti.

Didžiausi konstrukcinės medienos tiekėjai – Švedija, Vokietija, Suomija, Rusija, net Baltijos šalys – medieną nukreipė į nepasotinamą JAV rinką, kur paklausa šoko 60 proc. Stipriausioje pasaulio ekonomikoje konstrukcinės medienos trūkumas susidarė toks didelis, kad, „Bloomberg“ duomenimis, JAV medienos kainos indeksas per metus kilo net apie 335 proc. ir įkopė į visų laikų aukštumas.

Šį brangimą kartais suskubo išnaudoti visi pasaulio konstrukcinės medienos pardavėjai. Medienos rinką pasaulyje analizuojančio portalo Globalwoodmarketsinfo.com duomenimis, vien per šių metų pirmuosius du mėnesius medienos iš Europos į Ameriką plukdyta 30 proc. daugiau palyginti su pernai tuo pačiu laikotarpiu.

Skaičiuojant kubiniais metrais, daugiausia medienos per nurodytą laikotarpį iš Europos eksportavo Nyderlandai (391.310 m3) ir Vokietija (325.897 m3), tačiau eksportą labiausia augino Suomija (176%, iki 24.227 m3) ir... Lietuva (77%, iki 7.656 m3).

Šiomis aplinkybėmis rinka atliko standartinį veiksmą: kai paklausa viršija pasiūlą, kyla kainos. JAV vien per kovą naujų namų kainos kilo vidutiniškai 20,7 proc. Empiriniai tyrimai rodo, kad Lietuvoje naujų namų statybos kaina šiemet taip pat jau augo apie 20 proc.

Kas mūsų laukia ateinančią vasarą ir rudenį, kai statybos tradiciškai vyksta didžiausiais tempais? Deja, prognozuojama, kad pasaulinė konstrukcinės medienos paklausa neslops iki pat metų pabaigos.

Bet ir tai dar ne pabaiga medienos kainoms kilti. Rusija, kuri tiekia apie 12 proc. visos apvalios medienos pasaulyje, šios šalies prezidento nurodymu nuo 2022 m. eksportą turės sumažinti perpus.

Dėl to dar didesnį indėlį į medienos paklausos kilimą iš kitų regionų – Europos, Okeanijos, JAV – įneš antra pasaulio ekonomika – Kinija, kuri paprastai ypač daug medienos importuoja iš savo didžiosios kaimynės.

Vadinasi, naujų namų statytojai – tiek statybininkai, tiek būsimieji naujakuriai – turi susitaikyti, kad esame pasaulinės rinkos dalis ir už konstrukcinę medieną teks mokėti „amerikietišką“ kainą. Arba namų statybų planus nukelti galimiems pigesniems laikams.