Tam reikės keisti ne tik mūsų asmeninius įpročius ir poreikius, bet ir skatinti verslą tvarumui skirti prioritetą. Tokiu keliu turi eiti ne tik didelės ir seniai veikiančios įmonės – tvarumas turi tapti besikuriančių įmonių verslo ašimi. Jau matome pirmuosius požymius, kad būtent tai ir vyksta. Tvarus verslo modelis tampa svarbiu konkurenciniu pranašumu.

Kartu matome vis stiprėjančią Europos Sąjungos poziciją ir ryžtingą iniciatyvą mažinti aplinkai daromą žalą bei tam skiriamas investicijas – Europos žaliasis kursas numato bent 1 trilijoną eurų investicijų į žaliąją ir tvariąją ekonomiką per ateinantį dešimtmetį. Reikia nepamiršti, kad klimato kaitos stabdymas – ne vienintelis Jungtinų Tautų darnaus vystymo tikslų uždavinys.

Tvarumo sąvoka kur kas platesnė – tikslų net septyniolika: nuo lyčių lygybės, skurdo naikinimo iki kokybiško švietimo ir tvarios ekonomikos. Todėl ir galimybių plėtoti ir kurti tvarų verslą, kuris padėtų spręsti įvairias su darniais vystymo tikslai susijusias problemas, begalės. Ne paskutinėje vietoje ir sparčiai besikeičiantys vartotojų norai ir lūkesčiai, jų keliami vis aukštesni standartai – žurnalo „Harvard Business Review“ tyrimas atskleidžia, kad 7 iš 10 vartotojų nori pirkti prekes ir paslaugas iš tvarų verslą kuriančių įmonių.

Tvarumo poreikis susijęs su visomis industrijos šakomis – nuo energetikos, transporto, maisto pramonės, paslaugų sektoriaus iki mažmeninės prekybos. Tai ir sistemos ar technologijos, taupančios elektrą, sprendimai, padedantys mažiau vartoti ar vartoti vadinamąsias antros kartos prekes, inovacijos, gerinančios finansinį raštingumą, technologijos, padedančios greičiau pereiti prie elektrifikacijos transporto srityje.

Besikuriančios įmonės, panašu, ryžtingai nusiteikusios sukti tvarumo keliu. Eurobarometro tyrimas parodė, kad startuoliai yra labiau linkę į tvarumą, jeigu lygintume su mažomis ir vidutinėmis įmonėmis, kurios gyvuoja jau kurį laiką. Viena iš priežasčių – startuoliai linkę kurti sprendimus opioms problemoms spręsti.

Tvarumo stoka ekonomikoje – bene didžiausias iššūkis, apimantis begalę problemų, kurias privalome įveikti. Ir tuo naudojasi jaunos inovatyvios įmonės. Įgyvendindami SEB verslo akceleratoriaus programą, skirtą mažoms ir vidutinėms įmonėms, pastebime, kad Lietuvoje jau beveik pusė dalyvaujančių įmonių nori kurti tvarius produktus ir paslaugas. Ši tendencija kasmet stiprėja.

Maloniai stebina ir moksleivių verslumui skatinti skirtoje „Junior Achievement“ programoje dalyvaujantys mokiniai, kuriantys tokius produktus kaip ekologišką ir sveiką tirpią arbatą be maišelių, ekologišką dantų pastą perdirbamoje pakuotėje ar drabužius gyvūnams, pasiūtus iš dėvėtų rūbų.

Galvodamos apie tvarią veiklą, vienos įmonės skiria dėmesio savo pačių tvarumui (tiekimo grandinei, biurui, tiekėjams), kitos kuria tvarius produktus. Pastebima, kad naujos įmonės skiria didžiausias pastangas būtent čia. Kol kas daugiausia dėmesio įmonės, kuriančios tvarius produktus, skiria trims kryptims: įvairioms plastiko alternatyvoms (pvz., renkasi bambuką, bičių vašką, perdirbamą bioplastiką), sprendimams, kurie užtikrintų prekes be atliekų ar daugkartinį prekių naudojimą (pvz., daugkartiniai puodeliai kavai išsinešti) ir perdirbtų medžiagų naudojimą (pvz., plastiko ar audinių pernaudojimą kitiems produktams gaminti).

Kodėl besikuriančioms įmonėms naudinga kurti tvarų verslą?

1. Tvarumas padeda kurti išsiskiriantį prekės ženklą ir taip sėkmingiau pritraukti naujų klientų, ypač jaunesnių.

2. Galima sėkmingai pritraukti investicijas ir finansavimą. Investicinio banko „Morgan Stanley“ apklausa rodo, kad beveik 90 proc. investuotojų itin domina investicijos į tvarius verslus. Taip pat vis didesnį dėmesį finansuojant tvarius verslus skiria ir bankai.

3. Tvarus verslo modelis padeda išvengti rizikos, susijusios su neigiama įtaka aplinkai. Matome ne vieną pavyzdį, kaip žala gamtai kenkia įmonių reputacijai.

4. Padeda užtikrinti didesnį verslo efektyvumą, mažesnes išlaidas. Diegdama tvarumu grindžiamą praktiką ir procesus, įmonė gali taupyti įvairius išteklius (energiją, popierių), perdirbti produktus.

Neabejoju, kad artimiausiu laiku naujų tvarių įmonių, kurios savo veiklą ir prekes ar paslaugas grįs tvarumu, matysime vis daugiau. Tvarumas – neišvengiama perspektyva. Jis ne tik teisingas pasirinkimas vertybiniu požiūriu bet ir vienas svarbiausių kertinių ginklų, siekiant sparčios plėtros.

Daugiau apie tvarų verslą ir tai, ar nauja tvari įmonė gali veikti pelningai, – diskusijoje „Tvarus verslas – karmos taškai ar / ir pinigai?“ su tvarų verslą kuriančių įmonių atstovais balandžio 16 d. nuotoliniame renginyje „Žalia šviesa. Kelionė tvarumo link“, transliuojamame SEB banko „Facebook“ paskyroje.